Jump to content

Standard Horizon VHF som støyer


Lazyjack

Recommended Posts

VHF, type Standard Horizon GX1500e. Plutselig begynner den å suse kraftig på kanal 16 som om noen starter å sende i nærheten. Det rare er at det ikke hjelper å skru opp squelch, ei heller å bytte kanal. Å slå den av hjelper selvsagt men støyen er der når den skrus på igjen. Oftest forsvinner støyen igjen etter noen minutter, helt av seg selv. Det er også Busy-indikasjon i displayet nå dette skjer. Jeg kan ikke tenke på noe annen elektronikk ombord som slår seg av og på til tider som passer med når dette skjer. Støyen kan for eksempel opptre 1-5 ganger i løpet av en dag.

Noen som har vært borti tilsvarende merkverdigheter?

Link to post
Share on other sites

Hei. Det kan jo være at det noen andre som har feil på radioen eller er kommet bort i send-knappen slik at de blokkerer kanalen. Gjelder det bare K16 ? Det er rart at du har noe utstyr som kun sender støy på denne frekvensen. Du kan jo prøve å kalle opp nærmeste kystradio på arbeidskanalen og spørre dem om de har observert støy på K16.

Link to post
Share on other sites

Har samme radio, men har ikke opplevd dette. Dog hender det at det kommer skurring, men litt borti squels er den borte. Busy signal her også. Tror det rett å slett er radioen som ikke sperrer for dårlige signal den uansett ikke greier å formiddle slikt proffe radioer til yrkesbruk gjør, er vel en pris og kvalitetforskjell her?

 

Har fått distress melding på denne ja, og den er en en tydelig alarm du ikke tar feil av, ikke sus og sprak !!

Link to post
Share on other sites

I Dundun II sitt tilfelle var det frekvensene som var programmert feil - iflg Navy på Høvik noe som skyldtes at pc'en som ble brukt hadde feil innstillinger på tallformatet (punktum istedenfor komma som desimaltegn eller omvendt). Symptomene var som hos trådstarter - og det var ikke mulig å verken sende eller motta (naturlig nok siden frekvensene var feil).

 

Og Dundun II - radioen ligger fremdeles i bilen min - i påvente av neste tur!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Opplevd det noen ganger jeg og nå! Har en Standard Horizon GX1100e. Squelch hjelper ikke. Går over av seg selv- men i går gikk det lang tid. I samme periode var det ikke samme støy på min håndholdte.

 

Den første jeg fikk hadde feil på programmeringen. Mener du denne også har feil? Den fungerer jo! Sender og mottar som den skal på de frekvenser jeg har testet!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...