Jump to content

VP MD17c, hva er de 3 trinnene på tenningslåsen?


KongKing

Recommended Posts

Hei

Har en gammel VP-tenningslås til min MD17c, men den skal jeg bytte. Bakpå VP sin finner jeg tilkoplingspunkter med tall, som jeg etter en titt i skjemaet under ser ut til å være:

15 (2 stk): ikke er i bruk.

30 (2 stk i paralell?): Dynamo

75: Starter

50: Dynamo

 

Har en ny tenningslås med noe andre tall enn på VP sin tegning. Den har 4 posisjoner. av, 2 steg til + start.

 

Kan noen fortelle meg hvilke VP-ledninger som skal på hvilket steg?

 

Håper jeg gjorde med forstått...

 

Fig. fra manual:

tenning.gif

 

KK

Link to post
Share on other sites

30: ingång Batteri B+

15: utgång från tändningslåset som i tändningslåset förbindes med B+ när nyckeln slås till. Att driva instrument mm.

50: Styrspänning till startmotor. Till solenoiden.

75: Radio-anslutning (som ofta bryts när man startar motorn för att skydda känslig elektronik från spänningsspikar från startmotorn)

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15a är en separat utgång till tändspole eller liknande, knappast aktuell på en dieselmotor.

P vet jag inte, om inte någon med djupare kunskaper kommer på banan och kan förklara så får Du väl prova med en provlampa när den får ström.

 

Hur Du skall koppla ser Du ju av det schema Du har bifogat till frågan.

 

Om radioanslutning (75) saknas så får Du väl hitta annan anslutning för eventuell radio och elektroniska instrument.

Kanske finns det förbrukningsbatterier ombord?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en ny tenningslås med noe andre tall enn på VP sin tegning. Den har 4 posisjoner. av, 2 steg til + start.

Trinnene på tenningslåsen du spør om er vel: av, tenning på, gløding og start. I tillegg er det evt. et 5. trinn dersom du har Stopp også på nøkkel.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hur Du skall koppla ser Du ju av det schema Du har bifogat till frågan.

 

Hei

Ja det hadde vært enkelt om jeg skulle koble det til VP sin tenningslås, men det skal jeg ikke. Jeg har en ny tenningslås som ikke er VP, og der er nummere (ikke de samme som i skjemaet) annerledes. Men det står nummer på siden av tenningslåsen som "tilhører" posisjonen på nøkkelen.

 

Når nøkkelen er i "off" er tegnet "p"

Når jeg vrir ett hakk på nøkkelen tilsvarer dette "30" osv.

 

Jeg tenkte at jeg gjennom dette kunne finne ut hvilke VP-ledninger som skal inn på rett plass...

 

Jeg får forske flitt videre :-)

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...