Jump to content

Hvordan heiser man opp motoren for transport? Johnson 25HK 2000


DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Johnson 25HK 2000 mod, der jeg ser den har fått seg en støkk på på tilten.

 

Jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer. Den har to "L-braketter" som slår inn når en heiser motoren helt opp, slik at den ikke tar ned i sjøen.. Den ene er brukket av forrige eier (stanga som går gjennom fra tiltarmen), grunnet at den var heist opp når den ble fraktet på henger. Den andre er nå litt bøyd, og går litt tregt.

 

Jeg skal nå prøve å få tak i en ny slik stang, og få rettet opp den bøyde braketten, bare jeg klarer å finne ut hvordan jeg får ut disse delene.

 

 

Men hvordan skal man egentlig ta av denne sperren for å få motoren ned igjen? Nå er jeg nødt til å løfte motoren litt opp mot meg, for så å med en finger dytte til den braketten, slik at den løsner, og motoren kan fritt senkes ned.

 

Hvordan skal jeg få til dette om jeg får fikset begge brakettene?

 

Og en annen ting; Hvordan skal man ha motoren når man transporterer båten så dette ikke skjer igjen? Jeg er vant til power trim, og har da ikke hatt dette problemet tidligere. Motoren henger litt for langt ned. Det som er gjort tidligere, er å ha en liten planke imellom, men dette kan da ikke være nødvendig?

 

Skjønner ikke helt hvordan denne låsingen fungerer.

 

 

Se forøvrig dette bildet:

motor.jpg

 

Jeg mangler del 93 og 62 på venstre side av motoren. L-braketten jeg refererte til er nr. 102. Denne henger bare rett ned på venstre side nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat fått omtrent samme motor og på den bruker man en hendel mulig del 95 på din tegning? for å slippe ned motoren igjen, for frakt av motoren på båthenger så lønner det seg å ha motoren i nedlåst posisjon eller så vil de fleste motorer gynge og noe kan da bli ødelagt slik som med din motor.

Link to post
Share on other sites

Høres smart ut.

 

Jeg kan ikke ha den helt ned, da jeg frakter den på ujevnt terreng. Blir vel å fortsette med en treplanke og stroppe tipper jeg.

 

Jeg fant ut at del 62 kom til å koste meg over 1 000,-, så den får bare fortsette med å henge på kun en side. :headbang: Om da ikke noen her har en til overs? :cheers_wine: Hadde tenkt å bytte de L-brakkettene med hverandre, fordi den som bare henger der er i perfekt stand, den andre er litt bøyd.

 

Men fant ut at det er forskjellige delenumre (97 & 102), så det er vel bare å gi blanke.

 

Så da trekker jeg den tilt-hendelen for å få den ut av oppheis posisjon, og så klikker den bakover for å skru på tiltsperra ved bakking?

 

Har kostet på nok nye deler og pakningssett for denne sesongen. Tror ikke jeg vil merke mye til at den bare henger på en av disse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...