Jump to content

Evinrude 4HK fra 1980 "tikker" noen ganger, turtall synker?


DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Evinrude 4HK fra 1980-tallet, maken til denne:

 

Denne ble tidligere brukt på en 14 foters robåt, og jeg har nå tenkt å bruke den som en reservemotor.

 

Denne motoren har gått mindre enn 30 timer. Den har stort sett bare stått oppbevart, og har alltid vær kjørt i ferskvann etc. etter bruk.

 

Jeg husker at den fikk noen problemer på slutten av den tiden jeg brukte den på 14-foteren, nemlig at den av og til "tikket" litt. Når dette skjer så synker turtallet litt, for å så komme opp til normalt nivå.

 

Skjønner ikke helt hva dette betyr? Hvor skal jeg begynne? Av det jeg kan huske, ble det byttet tennplugger, men til null hjelp.

 

Motoren går fint ellers, den kan i teorien brukes, men ønsker å finne ut hva dette er.

 

Annet spørsmål: hvordan vet en at kjølinga er i orden? Det er jo ingen kjølestråle på disse motorene :P

Link to post
Share on other sites

Har en lik en, bare at det står jonson seahorse på den :smiley:

 

Har enda ikke fått testet om den fungerer skikkelig, bare kjørt den i stamp, ettersom det var kjøleproblemer(som nå er løst). Nå frøser den litt vann ut med eksosen ut av de øverste hullene. Du kan jo følge med når du starter motoren, det blir rasende fort varmt på toppen, ved siden av pluggene. Så bare å venne deg til hvordan det skal være, (husk å ha litt vann på fingern), du hører raskt en tsssss lyd når vannet koker av fingern hvis du har kjørt uten kjøling en kort tid :smiley:

 

Kan ikke hjelpe deg spessielt med den tikkelyde, men skulle tro det var noe med tenning eller justeringen dær som førte til at turtallet faller. Var borti en gammer TB med løs magnet som tok borti svinghjulet, den laget diverse "raklelyder" som kunne minne om tikking. Forsøk å ta opp lyden så blir det nok enklere med hjelp. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene! Jeg får se om den spruter ut vann litt lengre oppe.

 

Ang. den tikkelyden; den synker og stiger til normalt turtall i løpet av 1 sek. Så det er bare raske klikk i ny og ne.

 

Jeg tenkte på evt. forgasser/drivstoffslange med rusk i, som bare virker inn noen ganger. Men den minner mye om problemer med tennplugg e.l. i utgangspunktet.

 

Det er egentlig litt feil å si tikkelyd, da det mer er et klikk, for å så synke og stige i turtall. Alt er i løpet av 1 sek!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...