Jump to content

Bør jeg være skeptisk til Mercruiser 7.3L m/bravo3?


KongKing

Recommended Posts

Hei

 

Var å så på en Viking 31 i dag og synes båten var fin. Da jeg søkte på dette forumet for å lese om motoren/drevet som var i båten ble jeg litt skeptisk... Virker som om mange mener at man burde styre unna disse motorene. Bravo3-drevet virker som er litt feil til en så tung båt med en så kraftig motor? Eller er det bare "krisemaksimering" av noen få som har hatt dårlig erfaring?

 

Eieren av båten sier (selvfølgelig) at han er fornøyd med motor/drev (forøvrig en troverdig kar :-))

 

Båt: Viking 31 på ca 4500-5000 kg

Motor: Mercruiser 7.3L 270 Diesel, 1995-mod.

Drev: Bravo 3 m/ stålpropeller.

 

Jeg er ingen mekaniker og er avhengig av å ha en solid motor som det ikke må byttes "ditt og datt" på hele tiden. Det blir fort for dyrt...

 

Noen synspunkter om båtens motorisering?

 

KK

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motoren, men vet de har hatt litt problemer med varmgang i drev ved store effekter og tung last. Det finnes en såkalt drevdusj som kjøler ned øvre gear under gange da dette da står oppe i luft og ikke i vann. Videre har mercruiser kommet med forsterkede drev tiltenkt dieselinstallasjoner med høye dreiemoment. Er det aktuelle drevet av sådan ville jeg vært mindre skeptisk. 5 tonn båt er jo noe å skubbe med singel drev, men det funker vel for de fleste om utstyret blir brukt fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...