Jump to content

eksos utløp bak på båten


bugs bunny

Recommended Posts

Hei igjen folkens

 

Jeg har ett problem med turbulensen bak båten,eksosutløpet kommer ut bak i hekken på Halco`en  en ca. 20 cm over vannnivået. Turbulensen bak hiver da opp sot bak og spesielt kalesjen ser jo ut deretter,er det noen som har vært borti det samme problemet og har funnet en god løsning på dette?

 

 

hilsen

bjørn

Link to post
Share on other sites

Jeg flyttet eksosen min fra midt i akterspeilet til siden på SummerDreamen min og det eneste jeg så til eksosen på skroget var de nærmeste 10 cm på skrogsiden over/under utløpet. Eksosrøret ligger helt i vannskorpen i marsjfart.

 

Bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et kjempeproblem med dette.  Min gamle Perkins motorer ryker mye, og eksosrørene var i hekken. Hekken, jolla og kalesjen så nesten ut som om de var smurt inn med asfalt.  Et sannt helvete å holde rent.  Gikk du ned badeplatformen måtte du vaske hendene med Renofin eller tilsvarende for å kunne ta på noe som helst.

 

I fjor vår la jeg eksosen ut på siden av båten, og under vann.  I løpet av sesongen som gikk brant jeg diesel for ca kr 19 000,-.  Tilgrisingen på hele sesongen tilsvarte et par timers kjøring før modifisering.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...