Jump to content

Propellvalg til Askeladden Chaser med Mercury 50 hk 4 takt


janstian

Recommended Posts

Kjøpte nylig en pent holdt Askeladden Chaser 445. Denne har en Mariner (Mercury) 50 hk 4-takts motor. Synes det virker som om den går for lett på fullt turtall, virker rett og slett som om den ikke får nok belastning. Får ikke skikkelig fart på den og blir liggende på rundt 25-27 knop (ikke sjekket med gps). Er helt fersk som båteier men har lest meg frem til at rett propellvalg kan hjelpe til med å få en bedre dristofføkonomi samt øke toppfarten en smule. Er det noen tips til valg av annen propell? Den som står montert nå er original. Har ikke kjørt på full guffe over lengre tid og har hele tiden passet på å trimme riktig for å få optimal fremdrift.

2001 Askeladden Chaser 445 (solgt)

2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke

Link to post
Share on other sites

er det den pakka her som har blitt levert original fra forhandler, så skal du ikke se bort ifra at den er relativt ok tilpasset båten din. Hadde en fighter og den gikk hakket bedre etter jeg fikk på stålpropell, kanskje noe å hente her? (dog var det marginalt).

 

De båtene går vel ikke så mye fortere enn 28- 29 knop i utgangspunktet( GPS knop)

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, min legger seg på ca 27 knop på 5700 o/min. Spørs om jeg får se det litt an dersom dette oppsettet er nær optimalt. Hvordan liker disse motorene fullt pådrag over lengre tid, er det slik at de skal kjøres på et visst turtall når det skal foregå over en lengre strekning?

2001 Askeladden Chaser 445 (solgt)

2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...