Jump to content

Ustabil temp på dusjvannet på badeplattformen


s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

På vår bavaria 33 fra -06 (kjøpt i 2010) så er det nesten umulig å få stabil temperatur på dusjvannet bak på badeplattformen. Det går fra nesten skollende til litt for kaldt. Er det noen som har en idè om hvorfor og hva en ev. kan gjøre for å bedre på dette?

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Tror du bør lufte VV-berederen din. Om der er en luftpute i berederen så vil den fungere som en akkumulator og varmvann vil kunne bli trykket ut "bakveien" ut til kaldvannssystemet mellom pumpesekvensene.

 

Når systemtrykket faller så starter pumpen og trykker vannet inn i tanken igjen for deretter å bli presset tilbake ved forbruk og når pumpen står stille.

 

Slik oppstår en ukontrollerbar blanding av varmt-varmt, kaldt-varmt, varmt-varmt, osv.

Alternativet kan være å sette på en tilbakeslagsventil på VV-berederens innløp.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Heisan

Takker for innspill.

 

Til mateco: Ble litt usikker her nå, men lurer på om dette problemet med temp svingningene bare oppstår med dusjen bak på badeplattformen, som også er det høyste punktet av uttakene mine. Så da skulle vel det være lufting godt nok når jeg bruker det og det ikke fiser luft ut av dusjen.

 

Til tanus: Tror ikke det er noen mulighet for å redusere vanntemp ut av bereder, men skal berederen med lupe når jeg skal ut i båten igjen. MEN vanntemp har vel ingenting med temp svingninger ut av batteriet å gjøre???

 

I en tråd på bavariaklubben er det en som tror at selve blandebatteriet kan være deffekt??? Selv er jeg veldig usikker.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at berederen din kan det.I så fall er det et balanserør mellom kaldt og varmt. Feks. er det ikke kult å tappe vann hvis du har kjørt for full maskin og har 87 grader i kjølevannet. Kontra bare tomgangskjøring som gjør at noen motorer ikke kommer over 65 grader. Jeg tror derimot ikke at du har et blandebatteri slik som er vanlig i hus.Er det et nytt fenomen etter vinteren eller har det vært slik hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Har samme problem selv. Kommer varmt vann ut av alle kaldtvannskraner en kort (30-60 sek) periode. Har tank med kombinert sikkerhets-/tilbakeslagsventil. Byttet ventilen, men ingen bedring. Mye luft i systemet, men gradvis mindre etterhvert. I og med tilbakslagsventil skal det vel ikke kunne strømme varmt vann tilbake til akk. tank, eller?

Link to post
Share on other sites

Har samme problem selv. Kommer varmt vann ut av alle kaldtvannskraner en kort (30-60 sek) periode. Har tank med kombinert sikkerhets-/tilbakeslagsventil. Byttet ventilen, men ingen bedring.

 

Jeg antar du har en som ligner på denne:

 

vv_safe11.gif

 

Biltema #87-6312 (49,90-)

 

For å få bukt med evt. retur pulser fra VV berederen som følge av luft så må denne monteres på berederens kaldtvannsinntak.

 

Noen velger å montere den på berederens varmtvannsuttak, men da fanger den ikke opp akkumulatoreffekten som en evt. luftlomme i berederen vil ha på hele anlegget.

 

Når det gjelder luft i berederen så vil jeg anta at det først og fremst gjelder beredere som er montert liggende eller på skrå!

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Sjekk også selve tilbakeslagsventilen. Mange velger å plukke ut selve tilbakeslags funksjonen for kun å benytte ventilens sikkerhetsventil-funksjon med dens manuelle åpner!

Meg selv er av av de.

 

vv_safe13.gif

 

Og grunnen er enkel:

Jeg har en VV bereder som er montert på høykant og således er 100% selvutluftende. Kaldt vann utvider seg når det varmes opp, og for å unngå unødige utslipp fra sikkerhetsventilen så er tilbakeslags funksjonen fjernet.

Hos meg er ventilen montert på tankens varmtvannsuttak helt øverst på tanken.

På den måten så kan jeg også manuelt åpne sikkerhetsventilen for kontrollert utluftning når tanken taes i bruk første gang etter vinteren.

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dette er vanlig på Bavaria og sikkert mange andre båttyper. Det første du skal gjøre er å montere på en blandeventil(f.eks. seatronic.no/varmtvann-varmtvannstanker-c-281_108/termostatsett-p-115) på tanken som du så regulerer slik at vannet ut fra tanken aldri når skoldetemperatur. Dernest må du når du skal dusje stille inn temperaturen på blandebatteriet til en behagelig temperatur.Så trykker du inn knappen på dusjhåndtaket og lar det renne noen sekunder før du retter dusjstrålen mot kroppen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dernest må du når du skal dusje stille inn temperaturen på blandebatteriet til en behagelig temperatur.Så trykker du inn knappen på dusjhåndtaket og lar det renne noen sekunder før du retter dusjstrålen mot kroppen.

 

:wflag:

OK, da får jeg prøve å omformulere meg litt. Stiller jeg inn på en behaglig temp, svinger tempen fra litt varmere enn den innstilte, til vesentlig kallere.

Selv om jeg har blandebatteri direkte på bereder, kan jeg ikke stille den helt ned til f.eks. 40 grader for å sikre topptempen ut på dusjen og som sikkert vil svinge litt på den tempen der også.

 

MEN etter det jeg har lest så trodde jeg berederen var luftet når det kom vann ut fra både helt varm innstilling og helt kald innstilling på dusjen (i og med at den ligger høyest).

Og "selvsagt" ligger berederen min og forsikkerhetskyld heller den vel også kanskje litt fremover.

 

* Hvis det er luft i berederen som er problemet, skulle ikke da dette problemet med varm/kaldt slå ut på de andre batteriene også?

 

* Hvordan lufter jeg berederen MANUELT, hvis det er dette som kanskje må til?

 

 

PS Vet ikke om det har noen betydning, men på dusjen er det et slikt lite enhånds batteri.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde samme problem med dusjen i en Scand Baltic 2006 modell, der fikk jeg tilsendt nytt dusjhåndtak fra Scand og problem var løst, mulig dette ikke "slapp igjennom" så mye vann slik at trykket holdt seg mer stabilt. Men utgangspunktet var som hos deg, vekslende varmt kaldt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Du kan jo prøve iallefall, hadde jo dusj både på toalettet inne og på plattformen bak i Balticen og her er det vel omtrent ikke mer en en meter i avstand, ok på platform men variabelt på toalett, husker jeg ringte scand og dette var visst et kjent fenomen for dem. nytt håndtak løste problemet for meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...