Jump to content

Hvordan lade "ulike" batteribanker?


Terje_F

Recommended Posts

Har lest litt om ulike batterityper og fått forståelse for at man ikke skal blande f.eks syrebatteri eller AGM (til f.eks start) og GEL-batteri (til forbruk).

 

Men hvordan lader dere batteribankene deres dersom dere har f.eks AGM til start og GEL til forbruk?

Et voltsensitivt rele vil vel koble disse bankene sammen når de er fulladet eller holdes de to bankene alltid adskilt ved bruk av BEP voltsensitivt relè?

 

Eller bruker dere to ladere (en til hver batteribanktype)?

 

Jeg skal utvide batteribanken (har to syrebatterier idag, ett start og ett forbruk), men synes det blir for dyrt å bytte ut de to jeg har med tre nye. Ender vel derfor opp med et nytt syrebatteri, selv om jeg gjerne skulle hatt et GEL eller AGM batteri. Har ikke BEP-rele, men vurderer å sette inn. Har bare batterivelger.

 

Takknemlig for innspill eller forkllaringer til hvordan dere løser lading av forbruk og start.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 220A åpen syrebank til forbruk (reserve), 85A åpen syre til start, ett stk 290A AGM til forbruk.

 

Jeg har hovedstrømbryter fra 220A banken til shunt forbruk, og hovedstrømbryter fra 290A banken og til shunt forbruk. Jeg har alltid koblet ut 220A banken da jeg ikke vil utjamne syre og agm bank - har syrebanken i reserve (kobler inn syrebank og kobler ut AGM når den er tappet 80%).

 

Ladekabel fra landtrøm og ladekabel fra dynamo går inn på start - har to stk BEP - en til hver bank ut fra start og får ladet alle batteriene. Når motor stoppes tappes start, syrebank og agm-bank ned til 12,8V og BEB releer kobler ut og skiller alle fra hverandre.

 

Det er viktig å se på den banken som tåler minst ladespenning og stille inn lader og evt ekstern regulator til dette. Jeg har stilt inn begge til 14,4V lading med 13,5 float.

 

Likner på dette:

lade3banker.jpg

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet består som vanlig kun i spenning og ladetider.

 

Siden du har syre allerede kunne du f.eks. bruke den til start og et ny AGM til forbruk.

Begge to kan vanligvis lades med 14,4V og hvis dine bly-syre er åpne

da kan du antakeligvis lade med atter høyer spenning.

 

Fordelen med å velge AGM istedenfor Gel i ditt tilfelle er at AGM står nærmere mht. utjevningstiden.

For å nå topplading trenger AGM (minst) 1/3 korter tid enn Gel,

som reduserer også unødvendig lengre tid med høy ladespenning etter topplading for syrebatteriene.

 

Andre fordelen med (et bra) AGM er at den kan utlades for mer enn Gel tilatter.

Begge to kan vanligvis utlades med ca. 50% uten at den tar værig skade,

men (gode) AGM havner i så fall ikke på ny ladezyklus.

 

I så fall, et lite tips ved siden.

Hvis du ønsker å innstallere bare 1 AGM ved start da skulle du -lese- hva du kjøper

siden noen AGM må lades strømredusert.

Dvs. at det passer dårlig med f.eks. 115A-dynamo pluss ekstern regulator når batteriet bare skal 34A maksimalt.

 

I tillegg burde du huske at AGM trenger -redusert- vedlikeholdspenning,

senest ved lading over lengre tid.

Sjekk derfor også om landstrømladeren/solzelleregulator, m.m. passer til opplegget.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...