Jump to content

Valg av førstegangsbåt for småbarnsfamilie


largo

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid hatt stor lyst på båt. Fruen er noe mer reservert, men også hun innser at vi ikke kan bo på kysten slik vi gjør uten å ha muligheten til å komme oss på sjøen. Ungene elsker å være i båt. Bruksområdet vil være mye "A til B", men jeg håper på helgeturer og ellers bruk av båten.

 

Jeg er båtvant fra tidligere, ved at min familie og spesielt min far var svært glad i å være på sjøen, og jeg er vant til båter som det går an å bruke selv i ruskevær.

 

Jeg har hatt et håp om å få med meg årets sommersesong, men jeg er i alle fall sikker på at vi har kjøpt oss båt innen starten av neste års sesong. Her forhaster vi oss ikke, det er en møysommelig (og morsom) jobb å lete frem den rette båten for oss.

 

Jeg står imidlertid litt fast, for jeg vet at det er umulig å følge med på altfor mange forskjellige båttyper, men jeg klarer ikke å begrense meg. Ser derfor muligheten til å få noen gode råd utenfra.

 

Våre kriterier er som følger:

- Må være en helplanende båt med hekkaggregat (diesel) eller påhengsmotor, bør marsje med minst 23-26 knop.

- Må ha sengeplass til to voksne og to barn.

- Må ha eget toalettrom, bør ha dusj enten i toalettrom eller på dekk.

- Må ha lukket styrehus.

- Kan ikke koste mer enn 5-600.000 kr.

- Bør ikke være eldre enn 20 år.

- Bør ha to styreposisjoner.

 

Ut fra dette finnes det en stor mengde interessante båter med veldig forskjellige egenskaper. Ytterpunktene vil jeg si er Skibsplast 675 HT og NB 840. Begge fyller kravene, men der Skibsplasten blir en rundt 5 år gammel og ganske liten båt blir NB 15-20 år gammel og betydelig større (med tilhørende forbedrede sjøegenskaper og lavere fart). Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for om vi bør satse på en liten og lettstelt, nyere båt, der jeg det vil være lite tidsforbruk på reparasjoner og vedlikehold i forhold til en eldre og større båt, eller om vi bør gå for en båt som vi virkelig kan bruke hele året og som tåler mer sjø og er lettere å bo i. Så kommer andre faktorer inn, som hvor lett det er å selge de forskjellige båtene om vi finner ut at vi ønsker noe annet (eller finner ut at båtlivet ikke er for oss).

 

For å gjøre denne posten enda litt mer intrikat nevner jeg opp sånn ca de båtene som jeg har sett på som aktuelle så langt:

 

Skibsplast 675 HT / 730 HT: Liker køyeløsningen forut, men båten føles veldig liten.

Yamarin 7440 / 74C

Flipper 787: Svært flotte linjer, men dårlig utvalg på finn.no. Tungsolgt eller vil folk bare beholde Flipperne sine?

Bella Falcon

NB 840: Kanskje det jeg har mest lyst på, men er det ikke en stor båt å starte med? Mye vedlikehold som spiser opp tid en småbarnsfar ikke har?

Targa o.l.: Drømmen, men for dyrt ...

 

Fins det andre båter vi bør tenke på (gjerne med finn-annonser)? Fins det noen klare meninger om hva vi bør gjøre? Vi er neppe de første som står i dette dilemma.

Link to post
Share on other sites

Held og lykke med jagten! Jeg lægger nogle links til både, som måske er lidt alternative. jeg har før her på BP påpeget den særlige norske holdning at "norsk er bedst". Så her er lidt alternative bud :smiley:

 

Aquador 26 HT Jeg har selv haft Aquador og det er en dejlig båd! Fint indrettet. Ulemper er nok indretningen og mangelen på to styrepositioner. men hvad skal du også bruge det til...? .wink: Fruen vil nok elske denne båd - Aquador har det med at tiltale kvinder!

 

Bella Falconer også en dejlig finsk båd! Ikke samme niveau i apteringen som Aquador.

 

En gammel og velprøvet båd: Nimbus. Jeg holder meget af deres indretning.

 

Igen. God jagt!

Link to post
Share on other sites

Ville valgt en båt på størrelse med NB 840. Å håndtere slike blir du fort vant til. Ofte er faktisk større båter mer stabile, og driver mindre av enn de mindre. Dessuten vil dere nok fort finne ut at dere vil ha større båt hvis dere oppholder dere en del i mindre båter. Når du nevner vedlikhold så tar det ikke så mye lengre tid å vaske, polere og bunnsmøre en litt større båt. Annet vedlikhold gjør du kanksje ikke selv? Da bør du også tenke på vedlikholdskotsnader til service.

Om du vil ha åpen båt med kallesje eller lukket bakveggsbåt bør du også tenke på. Det er 2 forskjellige verdener på godt og vondt.

Normalt har man mye større uteplass på en kallesjebåt i størrelsen du ønsker. I godvær er det godt å sitte ute under gange og ved landligge. I dårlig vær er det langt bedre inne. I den prisklassen du har lagt deg så ville jeg heller firt litt på alder og valgt en båt på 27 fot ++. Hvis farten du ønsker er et must er nok drev løsningen for dere. Kan dere klare dere med noe lavere marsjfart så vil en båt med fast aksel være bra. Da får du også mer og velge i samt mindre vedlikholdskostnader.

Da kan kanskje båter som Scand Baltic, NB ***, Viksund, Saga, Nimbus m.fl være noe for dere?

 

Uansett, lykke til med valg av båt. Husk det er noe som kalles 3-fot syken. Greit å utsette den noe ved å velge stor nok båt nå.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Må være en helplanende båt med hekkaggregat (diesel) eller påhengsmotor, bør marsje med minst 23-26 knop.

Om du har et minstekrav om at båten skal "marsje" på minst 23-26 knop, så betyr vel det at du virkelig har tenkt deg på langtur? Kan ikke se at det på en normal tur på sørlandskysten eller svenskekysten er så mange strekkene en har behov for(eller for min del ønske om) å marsje såpass fort?

 

Jeg ser klart at marsjfart på 15-20 ville være praktisk enkelte ganger, men ut av en tur på 3 uker, så blir det ikke så lange stunden totalt....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

MajorAndy: Takk for tips, jeg har ikke sett på den Nimbusen der før men den var jo absolutt interessant. Det er ikke på noen måte avgjørende for meg at det blir en "norsk" båt. WAF, som er vesentlig ved innkjøp av eksempelvis stereoanlegg, ser jeg kan være godt å ha rikelig av også når man skal velge båt. :) (WAF = Wife Acceptance Factor)

 

Olpi: Takk for innspill. Jeg har jo argumenter nok til å overbevise meg selv om at både stor og mindre båt bør kjøpes. Er nok mest tilhenger av å tenke litt stort, av båtene jeg har erfaring med er den største også den klart mest letthåndterte. Også greit å ha gode areal til ungene. Problemet er bare at vi jo ikke vet for sikkert at vi blir båtfolk ......

 

egilwh: Pga mye A til B-kjøring er det uaktuelt med en båt som ikke marsjer fint i over 20 knop. Enig i at det kan være veldig flott å kose seg avgårde i 10-12 knop i en romslig snekke, men når vi skal ut på hytta er det lite fristende å bruke 2,5 ganger så lang tid som man kunne brukt. Men det er bra du stiller spørsmål ved disse kriterier, for det er kanskje ikke alt som er like gjennomtenkt.

Link to post
Share on other sites

Hej largo,

 

Nimbus'en en efter min mening en dejlig familiebåd. Et norsk (!) alternativ er Skilsø 33 Arctic (eller 975, som den hed tidligere) Også en absolut god familiebåd, som jeg (også) selv har haft.

 

Lidt generelle betragtninger: Man kan naturligvis godt argumentere for at det ikke er en god ide at over-investere hvis man ikke er sikker på at man bliver "båd-familie". På den anden side kan du også være ret sikker på at ingen (herunder konen, som du ganske rigtigt tilskriver en vis indflydelse...) kommer til at nyde en bådferie hvis den er for primitiv og ukomfortabel. Så det er også at sætte sig selv op til fiasko hvis man går for meget på kompromis og ender med en båd, der er for lille, for gammel, for primitiv eller hvor man tilbringer hele ferien nede i motorrummet for at reparere på ting, der er gået i stykker...eller rent af driver rundt et par timer i Skagerrak før man bliver hentet af helikopteren... :sailing:

Link to post
Share on other sites

På den anden side kan du også være ret sikker på at ingen (herunder konen, som du ganske rigtigt tilskriver en vis indflydelse...) kommer til at nyde en bådferie hvis den er for primitiv og ukomfortabel.

Godt ord Major, godt ord

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere av oss som har startet litt forsiktig.

 

Vi startet med en 21 fot's båt for dagsturer med mulighet for å ligge over noen helger høsten 2006.

 

I vårt tilfelle var dette for å teste ut om fruen trivdes på sjøen, noe hun gjorde tvert.

Resultatet var at behovet meldte seg for større båt, så vi endte opp med en 24 foter etter bare en liten tur i 21 foter'n.

 

Etter 4 uker i tidels dårlig vær i 2007 var hele familien frelst og vi røyk på en 30 foter høsten 2007.

 

I dag sitter vi med en 36 foter og er veldig fornøyde.

 

Det er nok ikke helt lett å treffe.

Vet om noen som gikk rett på en 37 foter, som idag ikke er å finne på sjøen.

 

Lykke til håper bare fruen trives for da ordner alt seg.

Hos oss er det hun som er pådriver for større båt.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Jeg var i eksakt den samme situasjonen som deg i fjord. Har to små barn og generellt dårlig med tid. Etter ca ett års leting havnet vi på en Askeladden 705 Voyager. Har enda ikke fått brukt den noe særlig annet enn 4 timers tur hjem etter kjøp i oktober, men den trives meget godt i 20-30 knop og er overraskende god i sjøen. Sikkerhet og kvalitet anser jeg som helt i øverste klasse,noe som var fruens skarpeste kriterier. Den har to dobbeltsenger pluss mulighet for å sove på solseng, eget toalettrom og pantry i cockpiten. Søk etter Voyager på finn, så ligger det 15 -20 stk til salgs. Vi kjøpte bensin motor, da det er galskap å betale ca 100.000.- mer for en diesel med 80 hk mindre. Prøvde begge variantene, og konkluderte med at dieselen bråker mer og går mye dårligere.

Synes denne båten virker som et meget godt alternativ i sin klasse.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for svarene. Valget har ikke blitt enklere ...

 

MajorAndy: Skilsøen var også meget lekker, du har bra oversikt. Men jeg vil i så fall foretrekke en modell med bakvegg.

 

NT503: Galia 670 MC var et meget spenstig forslag! Løsningen med akterkabin er særdeles frekk, men potensielt en vinner for ungene. Imidlertid er denne vanskelig å finne på markedet, og en slik båt ville jeg nok gjerne se litt på selv før jeg gikk til anskaffelse. Jeg husker avisomtalen av denne da den ble presentert.

 

Madserazzi: Jeg ser at dette er en interessant båt for mange, men jeg har konkrete planer om helårsbruk og har i utgangspunktet bare tenkt å vurdere båter med et lukket styrehus. Et digert marked åpner seg hvis jeg også skal se på kalesjebåter, men da må jeg ta natten til hjelp hvis jeg skal komme gjennom vårt alles kjære nettsted for kjøp og salg.

 

Det jeg ser er at jeg har mest lyst på en "NB 840-lignende" båt. Jeg kjøper glatt argumentene om å utsette trefotssyken samt å gi familien bedre forutsetninger for å trives på sjøen. Imidlertid er jeg redd for at en eldre slik båt, som også er meget større enn alternativet, vil koste for mye tid til reparasjoner og vedlikehold, og være betydelig dyrere i drift (forsikring og vedlikehold).

 

For å være konkret; her er to båter som representerer hvert sitt ytterpunkt i forhold til mitt dilemma. Kan de erfarne båthjerner der ute kanskje komme med litt kvalifisert synsing over hva jeg bør forvente av tid- og pengebruk på henholdsvis

 

Skibsplast 675 HT 2004 og NB 840 1992?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at med små barn har du ikke bruk for den farten. Du skal vel ikke slå dem ihjel. Kjøp en snekke med god plass. Du kommer til å ligge ved en strand allikevel......(egen erfaring) Min båt går 13knop. Og da synes jentungen på 4år at det går fort.

Link to post
Share on other sites

Af de to du sætter op her ville jeg have valgt Skibsplasten. Årsager: Nyere, færre problemer og en bedre og friskere oplevelse for konen og børnene. Men så bør det være "med åbne øjne" og med den indforståede enighed at den skal skiftes ud til en større (og dyrere) model hvis familien får smag for bådlivet.

 

Jeg havde i hvert fald ikke lyst til en båd med en 14 år gammel Mercruiser med drev, der "kun" har gået cirka 900 timer :rolleyes: That spells trouble to me...

Link to post
Share on other sites

Taunus: Som sagt tidligere kommer båten til å bli brukt mye fra A til B, og da er fart et ufravikelig kriterium. Barna har hele tiden vist seg trygge og komfortable med bevegelse i båten, og jeg har ikke tenkt å legge vettet fra meg på brygga selv om jeg skulle kjøpe en veldig rask båt. Hensynet til komfort taler imidlertid for en viss størrelse.

 

MajorAndy: Det du skriver ligner veldig på en konklusjon. Spesielt om man legger vekt på at hensikten er å legge mer penger i det etter hvert hvis interessen er der. Jeg tror det er dette som kommer til å bli svaret ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...