Jump to content

Avstand mellom kartposisjoner


Vanisian

Recommended Posts

Hvis du har tatt dem ut på kartet, så er det vel bare å måle med linjal og regne om i forhold til målestokk?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Litt kronglete med papirkart når målet ligger på andre siden av jordkloden? Men med storsirkelberegning og WGS84 kartdatum, får jeg det til å bli: 6870,7Nm i retning 273o etter en kalkulator du finner på min hjemmeside trudelutt.com.

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Luftlinje er nesten seilbar, korteste vei ser ut til å treffe panamakanalen. Og du vil muligens gå klar mellom Cuba og Haiti.

 

Men om man seiler slik, hvordan holder man kursen? Man starter riktignok med 273 grader, men må dreie sørover etterhvert for å få korteste avstand.

Link to post
Share on other sites

Er forsåvidt riktig det norflyer. Men spørsmåle var: Korlang er det i luftlinje frå posisjon N61gr.22,72min. E05gr.40,74min til posisjon S20gr.2,90min. W099gr.1,40min

Det nærmeste du kommer det jeg antar du mener med "luftlinje" mellom to punkter så langt fra hverandre er avstanden langs storsirkelen. Direkteavstanden må nødvendigvis måles gjennom magma og eventuelt også smeltet jern i jordas kjerne. Der kan man verken seile eller gå, og luft er det iallfall ikke der :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ja, luftlinjen blir vel korteste vei - altså storsirkel.

 

Aron Tvedt, tid til 1 grad kursendring regner man enkelt ut etter formel. Eller regner ut mellompunkter for f.eks. hver 10. grad og setter ut i kartet og får en litt "kantete" sirkel. Men i praksis setter man GPSen til great circle og lar autopiloten følge den ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...