Jump to content

Jordfeil i Newmar batterilader?


Miles Ahead

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 10 år gammel Newmar PT-40CE lader som lader 3 separate batteribanker på tilsammen ca 500 Ah. Når jeg nå plugger inn laderen går jordfeilbryteren i mitt landstrømsannlegg, eller på land når jeg i testformål kopler laderen direkte til landstrøm uten å gå via båtens landstrømsanlegg. Alle sikringer er inntakt både på land og i båten. Når jeg kjører generator, som også går via landstrømspanelet fungerer laderen imidlertid som den skal.

 

Det jeg er usikker på er hva som kan gjøre at jordfeilbryteren på land går - jeg trodde i min enfoldighet at landstrømsanlegget hadde et galvanisk skille mellom landstrøm og båtstrøm, men her er jeg sikkert på jordet. Er dette noe jeg evt. kan installere for å komme rudnt problemet, eller alternativt - er det viktig at laderen er tilkoplet jord i anlegget?

 

Hvordan kan det ha seg at jordfeilen ikke oppdages når laderen går på generatorstrøm - i det tilfellet kommer jorden fra jordingsplate under båten - er det kanskje her feilen ligger?

 

Siden dette er en dyr klump og erstatte, lurte jeg på om noen hadde tips til feilsøking/reparasjon. Dersom den må erstattes, hva er aktuelle løsninger?

 

Takknemlig for all assistanse...

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Har du jordfeilbryter på strøm fra agregatet da? Jordfeilbytere slår seg ut på 30mA strøm. Mål støpselet til laderen med et multimeter. Slal ikke måle noe mellom fas og jord på begge stikkene i støpselet. Hvis du måler en verdi i mOhm eller Ohm er noe galt fatt enten i støpselet eller inne i laderen. Kan lønne seg å måle ut fra støpselet til landstrømmen og inn til kontakten etter landstrømpanelet også for å sjekke hele kretsen. Galvanisk skille mellom landstrøm og laderen er vel noe du selv må påkoste tenker jeg. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Galvanisk skille i den forstand virker kun i mot likestrøm,

eller monteres som lokalt jording i så fall.

 

Likevel ville det være fortsatt feil på laderen som setter også laderhuset på spenning,

så sant den ikke er dobbelt isolert.

Og det er den ikke.

 

Det er grunn for jordfeilbrytere, nemlig nettopp å beskytte -mennesker- for strømslag.

 

 

Hvis laderen gjorde jobben sin i 10 år, men klarer å utløse jordfeilbryteren nå,

da er vel definitiv noe galt.

 

Og hvis ikke du vet hva du skal gjøre med det da kan man bare anbefale at du la være med å eksperimentere.

 

Tross allt snakker vi om 230V som kan i beste tilfelle bare kan skade men også drepe deg eller andre.

Akkurat slike tilfelle er de som også kan drepe folk på andre båter

så snart jordingen av hele anlegget er ikke noe av det beste heller.

 

Med bare å ohme mellom fase og jordledningen er ikke allt gjort.

Siden det er Switchmode er det like enkelt mulig at fasen kommer først når

transistorer eller kondensatorer begynner å jobbe.

Og selv hvis du finner ut noe, hva vill du gjøre med det?

 

Send laderen enten på noe kvalifisert verksted eller på skraphaugen, men ikke eksperimenter selv.

Det lønner bare ikke å risikere noe.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hm...ok, da får jeg vel holde fingrene fra fatet da.

 

Laderen utløser ikke jordfeilbryteren uten last (lading), og jeg har målt at det da er ladespenning på de tre utgangene.

 

Er det noen som har noen tips på kvalifisert verksted som kan se på denne type av problemer da, eller er det ikke lønnsomt å reparere en 10 år gammel lader med slike symptomer?

 

Dersom konklusjonen er at jeg må ha ny vil jeg svært gjerne ha tips/råd vedr. 40Ah+ ladere som kan håndtere 3 batteribanker - jeg har så langt bare funnet Mastervolt modellene

 

- ChargeMaster 12/53-3 til veil 7.000,-

- ChargeMaster 12/50-3 til veil 8.700,-

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Til den prisen ville jeg ihvertfall leverert laderen til et elektronikkverksted, be de om å gi et prisoverslag/kjapp feilsøking for å se om den er reparerbar innenfor rimelighetens grenser. Verdt noen hundrelapper for å finne ut dette kontra å kjøpe ny og dyr lader med en gang.

Link to post
Share on other sites

Greit at du trenger megger, men du får en pekepinn hvis du måler et potensiale mellom fas og jord på støpselet. Gjorde det på samme måte da jeg slo ut jordfeilbryteren på slippen hele tiden. Målte et lite poitensiale i den ene skjøtekabelen, og det var nok til å trekke jordfeilbryteren... :smiley:

 

 

Du vil ikke nødvendigvis finne jordfeil med et multimeter. Til det trenger du en "megger", eller isolasjonsmåler som det egentlig heter. Denne sender ut målespenning på 250, 500 eller 1000V, og dette er høyt nok til å avdekke jordfeil.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Til den prisen ville jeg ihvertfall leverert laderen til et elektronikkverksted, be de om å gi et prisoverslag/kjapp feilsøking for å se om den er reparerbar innenfor rimelighetens grenser.

Kommer litt annpå hva man forutsetter er rimelig.

Den blir jo verken bedre eller dyrere pga. en reparatur.

 

Ellers enig, man kan jo spørre om det la seg noe gjøre i det hele tatt.

Men da skulle man helst være god forberedt, f.eks. ved å skaffe koblingsskjema på kretskortet

med samt stykkliste/deleliste.

 

En som kan elektronik ordentlig finner da raskere noe sammenheng,

og det sparer i så fall både tid og penger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Greit at du trenger megger, men du får en pekepinn hvis du måler et potensiale mellom fas og jord på støpselet. Gjorde det på samme måte da jeg slo ut jordfeilbryteren på slippen hele tiden. Målte et lite poitensiale i den ene skjøtekabelen, og det var nok til å trekke jordfeilbryteren... :smiley:

 

Har målt dette med multimeter og ikke funnet noen feil, feilen opptrer jo heller ikke før ved belasting (lading) og da klarer jeg ikke å ohme mellom fasene, siden støpselet sitter i kontakten... Har også målt i kontakten og byttet kabelen mellom kontakten og laderen...

 

Uansett, har jeg vel innsett at jeg ikke skal gi meg inn på ytterligere feilsøkinger på egen hånd. Dersom noen har et elektronikkverksted å anbefale på østlandsområdet som kan ha gode forutsetninger for å kikke på en lader med disse symptomene, er jeg mer enn takknemlig for en IM...

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...