carat 22 Startet 23.Mai.2011 Del på Facebook Startet 23.Mai.2011 (redigert) Har en Yanmar 3jh3e som jeg ikke får opp i full omdreining. Normalt skal den gå opp til 3600 RPM, men nå får jeg bare 3000. Jeg har skiftet diesel filter,smørolje filter,olje i veiv, og sjøvanns impeller, uten hell. Nå er båten på slipp for å sjekke om det er noe i propellen, eller rundt akslingen, negativt. Det er en ZF Hurth gir med sluring på motoren ( rett olje og fint nivå). Tidligere har jeg slept en båt (med problemer) og en tung flytebrygge(med lav omdreining). Har noen ideer hva som er problemet? Redigert 23.Mai.2011 av carat 22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Usikker men kan et luftfilter gjøre slikt, ryker den på fult ? Sitér dette innlegget Link to post
carat 22 Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Har tatt av luftinntaks hus, den er uten filter. Motoren rykker ikke når den går. Skal se inni eksos slangen for å se om der er delaminering inni slangen. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Får du den ikke opp i 3600 når den står i fri? Om du ikke får den opp i det turtallet med propellen innkoplet skyldes det groe på propellen, eventuelt for stor propell. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
carat 22 Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Når båten kom opp på slipen var det lite gro på propellen, har eiet båten i seks år uten problemer, så dette kommer overraskene. Kan der være dysene? (litt treg nå en gir pådrag.) Redigert 24.Mai.2011 av carat 22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
carat 22 Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Nå håper jeg har funnet problemet, tatt ut akslingen p.g.a. den var treg å dreie rundt med handmakt.Det viste seg at akslingen hadde et belegg av rur/kalk lignende stoff, cutless lageret var også fullt med dette stoffet. Båten er brukt nesten daglig så dette var merkelig. Nå gjenstår det å få alt på plass igjen å prøve båten i det våte element. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Nå gjenstår det å få alt på plass igjen å prøve båten i det våte element. Hvordan gikk dette? Har en 2010 modell 3JH5E på SD50 seildrev som jeg ikke får full omdreining på mer. Den skal ha maks rpm på litt over 3000, og det hadde den tidligere. Nå får jeg maks 2600. Har skiftet filter/luftet etc. Kommer opp i rundt 3000 når den står i fri, men da hoster og harker den som en gammel storrøyker! Båten er noe grodd da jeg ikke har hatt den oppe for stoffing i år, men jeg skulle jo fått mer enn 3000 rpm i fri? Noen som har en ide om hva dette kommer av? Sitér dette innlegget Link to post
carat 22 Svart 4.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2013 Hei, Etter mye om og men tok jeg av dieselpumpa og leverte denne inn for skjekk. Problemet var i pumpa, en tannstang som hadde forskjøvet seg. Denne ble satt på rett plass og pumpa montert og alt bare velstand 3600 RPM!! Sitér dette innlegget Link to post
Slarsken Svart 26.Desember.2014 Del på Facebook Svart 26.Desember.2014 Noen som vet hva en slik operasjon på dieselpumpa koster? Tror jeg har samme problemet selv . Motoren krefter for lite, og har kjørt snart 1000 timer uten å gjøre noe med det, har i grunnen bare drete i det og drukket noen kopper kaffe ekstra, men er det dumt for motoren sin del? Har vribart anlegg og kan redusere stigningen til jeg får 3600-3800 Rpm, men farta øker nesten ikke kontra 2800 rpm. 8 knop med en 38 hk yanmar 3jh3 e er i grunnen litt lite maksfart på en halvplaner på 1500 kg. (Rana sjark 630) 8 knop er jo akkurat i planingsterskelen for båttypen, og jeg har sett at skroget er skapt for fart de gangene jeg har hatt medsjø, gjerne helt opp i 13 knop. https://baatplassen.no/i/topic/98134-lat-yanmar-38-hk/ Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Har en 2010 modell 3JH5E på SD50 seildrev som jeg ikke får full omdreining på mer. Den skal ha maks rpm på litt over 3000, og det hadde den tidligere. Nå får jeg maks 2600. Har skiftet filter/luftet etc. Kommer opp i rundt 3000 når den står i fri, men da hoster og harker den som en gammel storrøyker! Båten er noe grodd da jeg ikke har hatt den oppe for stoffing i år, men jeg skulle jo fått mer enn 3000 rpm i fri? Liten oppdatering..... Da ser det ut som jeg har fått orden på dette..... Fikk vann i diesel (igjen) og rengjorde tank og skiftet forfilter og finfilter nok en gang, samt luftet veldig lenge. Det kom mye vann i retur som må ha vært i pumpa etc. Etter fylling av ny diesel får jeg nå full rpm igjen! Regner med det har kommet vann inn dieselpåfylling, da denne ikke var skrudd helt til. Det har antageligvis kommet noe gjennom lufting da det her ikke var laget svanehals på slangen! Kan jo selvsagt ha fylt diesel med vann i tillegg..... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Ja her var det enda mer.... Ifb skifte av drev ble hus for luftinntak fjernet og inni der på varmeelementet for gløding ligger det en fille! Hvordan den er kommet der har jeg ingen idè om...Ser ut som den har vært plassert der..Det er ikke filter på disse motorene (3JH5E), bare en plastkasse med slangestuss. Har ikke fått testet noe ennå da båten står på land Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.