Jump to content

Lat Yanmar 38 hk


Slarsken

Recommended Posts

I min Rana sjark 630 har en Yanmar 3JH3E 38 hk 2000mod som har gått ca 700 timer. Har ikke hatt båten eller motor siden det var nytt, men begynner å lure på om motoren i hele tatt krefter det den skal. Maksfart topper på 8.5kn. Andre med samme båttype får over 10kn med yanmar 33 og 35hk.

Er denne modellen bare veik?

Motoren er lettstartet går fint, røyker ikke, selv ikke på full gass og maks stigning. turtallet bare faller uten at jeg hører noen anstrengelse først.

Pga justerbar propell har jeg ingen problem med å justere til jeg får maks turtall 3800, men da er det nesten som at det er bare lyden som øker.

Reduksjonen på gearet er 3.

Skrog og propell er selvsagt slett og fint, all unødig last er tatt ut,

Kan jeg ha en regulatorfeil? evt hva må gjøres.

Takker for svar.

Link to post

I tilegg kan du sjekke på dieselpumpa at du får fullt utslag på pumpa, er kablene dårlig innstilt/ slitte er det ikke sikkert du får fullt pådrag. Ellers er noen vridbare propellanlegg både slarkete og lite effektive. Mao man mister en del toppfart.

Sjekk / bytt dieselslanger, evt prøv og kjøre med provisorisk tank på dekk. Får motoren for lite diesel blir det slappe greier.

 

Denne motoren skal ikke være spesielt slapp. I båter a la skager 660 ? får man ofte ca 12 kn med denne motoren.

Link to post

I tilegg kan du sjekke på dieselpumpa at du får fullt utslag på pumpa, er kablene dårlig innstilt/ slitte er det ikke sikkert du får fullt pådrag. Ellers er noen vridbare propellanlegg både slarkete og lite effektive. Mao man mister en del toppfart.

Sjekk / bytt dieselslanger, evt prøv og kjøre med provisorisk tank på dekk. Får motoren for lite diesel blir det slappe greier.

 

Denne motoren skal ikke være spesielt slapp. I båter a la skager 660 ? får man ofte ca 12 kn med denne motoren.

 

Har sett på dette allerede, kontrollert kablene, og jeg får annslag helt til den plomberte settskruen, har vel ingen hensikt å bryte blomberingen på ei pumpe som er fabrikkinstillt?.

Ingen bedring ble det heller etter filterbytte. Tenkte også på lufttilgangen, men det er det heller ikke.

Byttet i høst til en litt bedre bruktpropell av West mekan pga mye slark på forrige.

Byttepropellen har litt mindre slark, men likevel litt, og er en tomme mindre 15" ?. - farta blei ihvertfall den samme etter bytte.

Sjønner at slark kan ha betydning, men tviler på at det gir hele svaret.

 

Fekk også kontrollert ventilklaringa av en Yanmar-kyndig, men motoren er likevel helt den samme etter litt etterstramming.

Ingen oljeforbruk, ingen røyk, ingen varmgang, ingen ulyder. ingen tungstart ( treng kun et kakk i nøkkelen, selv i kulda).

Under drift kan jeg stille maks stigning, gi full hendel og få maks 2700 omdr. motoren jobber like fint, men svakt.

Så kan jeg trekke av til jeg ennå har 2700 og samme fart, når jeg så letter stigninga øker turtallet bare ørlite og båten stopper opp.

Når jeg reduserer stigninga med full hendel, kan jeg også oppleve at båten nesten stopper opp når turtallet når maks 3800.

Sjekket stigninga på bladene etter å nådd maksturtall. Da er det veldig lite stigning (nesten nøytral) og da er det kun kort justering til framdrifta slutter.

Link to post

For meg kan det høres ut som det kan være et misforhold mellom motor/gear/propell.

Er det dette propellanlegget som ble levert med da båten var ny?

Hva sier forrige/tidligere eier(e)?

Du sier du har diskutert dette med andre eiere av samme båttypen, har dere sammenlignet størrelse på propell.

En annen sak er at hvis du har mye tungt utstyr ombord, garnspill,bruk, ekstra dieselkanner etc vil

farten reduseres drastisk med en i utgangspunktet for liten motor til denne båttypen.

Utfra din beskrivelse tror jeg du kan være trygg på at det ikke er noe galt med selve motoren din.

Link to post

Vel, både det forrige og anlegget jeg har nå er begge propellanlegg fra West Mekan levert disse båtene.

Hvilke turtall de er beregnet på vet jeg ikke.

Denne motoren har jo ganske høyt turtall, og jeg regner med at det er derfor det har blitt montert et TMC 60-gear ratio 3. Nokså uvanlig på på Yanmar-motor visstnok.

Propellhastigheten vil jo bli omkring 1260 omdreininger på maks.

Herfra blir det vitenskap for meg, slipp, virkningsgrad osv.

Nye slike båter veier 1200kg, om jeg har 1500kg tilsammen så må det være absolutt maks.

Den forrige propellen var enda større, tålte nesten ikke stigning i hele tatt før turtallet falt.

på turtall omkring 2500 tåltes relativt høy stigning, farta havnet på ca 7.5

Link to post

For meg høres det ut som at motoren ikke får nok diesel og jobbe med, du har sikkert luftet og skiftet dieselfilter og føler deg trygg på at delen er grei.

Siden dette er en 2000 modell så er jo garantitiden over for lengst og da ville jeg forsøkt meg på å justere dieselpumpa.

Ved å justere dieselpumpa så får du fort svaret på om motoren gir det den skal. Det enkleste er å ha med seg en person som styrer båten på maks fart mens justerer litt av gangen. Merk først nåværende posisjon, mener å huske at om du skrur innover så gir du mer diesel og motsatt utover.

Ved å gi mere diesel så vil du fort merke forskjell, hvis jeg har rett så vil turtallet øke samtidig som du merker mer effekt.

Følg med på eksosen samtidig som du gir mere diesel, når eksosen begynner å bli svart så skrur du litt tilbake til den slutter å ryke.

Du er da på maks, skru da til kontramutteren igjen.

Hvis du ikke merker økning av turtall og motor bare begynner å ryke svart, så gir motoren det den skal.

Link to post

Høres mer ut som for stor/tung propell. Hvis du justerer diselpumpa før du har avklart at du har passende propell, så gjør du både deg og motoren en bjørnetjeneste...... Basis for fastpropell er at du skal kunne nå WOT maxturtall med lett lastet båt, da vil motoren gå med rett belastning på marsturtall. Hvis du endrer stigningen på et vribart anlegg, så vil du i de fleste tilfellene overbelaste motoren. Det blir som å kjøre bil i motbakke i 5.gear når du egentlig burde ha kjørt i 3. På Båtmotorer så er det kun 1 utveksling, vripropellen er der for å kunne redusere stigningen=kjøre med lavere fart ved fiske og manøvrering. Siden du har byttet propell, ville jeg startet i den enden.

Link to post

Ikke skru på dieselpumpen for å se på noe som helst. La den være. Den er innstilt korrekt fra fabrikken. Spesielt viktig på en motor med vribart anlegg hvor man og kan stille belastningen og tilslutt aner man ikke hva man tar ut av motoren. Så¨la den være.

Iflg. en brukerhåndbok fra google står denne motoren oppgitt til kontinuerlig effekt 36hkv/3650omdr. og 40hk.v/3800omdr.i maks 1 time. Dette var på svinghjulet.Går vel en eller to hester vekk i gearet. Du kunne kanskje sjekket om turtelleren din er 100% korrekt? Var en annen tråd om akkurat det her for et par dager siden. Ikke få som oppdager et det kan være et misforhold der. Så sjekk den.

 

Hvis det er sjekket og er korrekt skal du få svart røyk når du stiller maks stigning og gir fullt ute på fjorden. Ja hvis båtbygger har laget mulighet under monteringen for å kunne gi noe mer stigning enn påkrevet. Har du røykbegrenser på dieselpumpen vil den selv slakke ned turtallet, men om den motoren har det så står dette isåfall i instruksjonsboken. Har du ikke begrenser og du mangler mye turtall uten røyk ville jeg ha sett på dieseltilførselen, om motoren får nok diesel. Du har skiftet et filter, har den flere?

 

Hvis jeg har forstått alt riktig så stiller du stigningen på maks turtall, eller?

Kan være jeg har misforstått, men de omstyringene jeg har hatt der ble justeringen foretatt på nesten tomgang og så økt turtallet for å se om det var sånn ca. på maks et kort øyeblikk.

Men nå kan jeg jo surre på mine gamle dager da... :giggle:

 

Lagt til i etterkant:

Fikk akkurat svar fra West Mekan og de ber deg ta kontakt. Finn frem hva du har av spesifikasjoner på anlegg og vinger etc. etc så skal de se om de kan hjelpe deg.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

steelcontax: Det var jo nettopp det jeg mente, men mulig jeg uttrykte meg klart nok. Hvis han ikke opplever vesentlig mer kraft/turtall ved å justere dieselpumpa så er jo saken klar.

Motor gir det den skal og har derfor for stor propell. Denne båt og motor med riktig propell bør fint klare over 10 knop.

IKKE SKRU PÅ DIESELPUMPA! Også ref innlegg til "gudrun" over, såfremt alt av diesel og lufttilførsel er sjekket og funnet i orden, så får motoren nok mat, blir den samtidig kvitt eksosen er den siden ok. Her er det mye som tyder på feil stigning event for stor diameter, men diameteren utgjør ikke allverden på rpm. Tommelfingerregel på fastpropell er at 1" endring i stigning, tilsvarer ca200-250 omdreininger, opp eller ned ettersom.

Link to post

Jeg støtter fullt ut de som råder å hold fingrene unna plombering og justering på dieselpumpa. Dieselpumpen er innstilt fra fabrikken og justerskruen endrer seg ikke av seg selv.

Jeg har samme typen båt selv med en 42 HK Sole, 3:1 gear som deg (10,5-11knop), med fast propell, husker ikke spec på propellen, men den er ganske stor i diamater, klaring til hæljernet eller flyndra som noen ynder å kalle den, er bare ca. 1cm. (tror forresten det var deg jeg svarte på mail her om dagen)

Jeg har derfor ikke tro på at din propell har for stor diameter, snarere tvert imot. Hvis vridningen blir for stor vil dette selvfølgelig virke negativt på framdrifta.

Tar det for gitt at din propell er ren (uten rur og groe).

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

:sweat:

Ikke skru på dieselpumpen for å se på noe som helst. La den være. Den er innstilt korrekt fra fabrikken. Spesielt viktig på en motor med vribart anlegg hvor man og kan stille belastningen og tilslutt aner man ikke hva man tar ut av motoren. Så¨la den være.

Iflg. en brukerhåndbok fra google står denne motoren oppgitt til kontinuerlig effekt 36hkv/3650omdr. og 40hk.v/3800omdr.i maks 1 time. Dette var på svinghjulet.Går vel en eller to hester vekk i gearet. Du kunne kanskje sjekket om turtelleren din er 100% korrekt? Var en annen tråd om akkurat det her for et par dager siden. Ikke få som oppdager et det kan være et misforhold der. Så sjekk den.

 

Hvis det er sjekket og er korrekt skal du få svart røyk når du stiller maks stigning og gir fullt ute på fjorden. Ja hvis båtbygger har laget mulighet under monteringen for å kunne gi noe mer stigning enn påkrevet. Har du røykbegrenser på dieselpumpen vil den selv slakke ned turtallet, men om den motoren har det så står dette isåfall i instruksjonsboken. Har du ikke begrenser og du mangler mye turtall uten røyk ville jeg ha sett på dieseltilførselen, om motoren får nok diesel. Du har skiftet et filter, har den flere?

 

Hvis jeg har forstått alt riktig så stiller du stigningen på maks turtall, eller?

Kan være jeg har misforstått, men de omstyringene jeg har hatt der ble justeringen foretatt på nesten tomgang og så økt turtallet for å se om det var sånn ca. på maks et kort øyeblikk.

Men nå kan jeg jo surre på mine gamle dager da... :giggle:

 

Lagt til i etterkant:

Fikk akkurat svar fra West Mekan og de ber deg ta kontakt. Finn frem hva du har av spesifikasjoner på anlegg og vinger etc. etc så skal de se om de kan hjelpe deg.

 

 

For å si det på en annen måte;

Den stigninga motoren klarer sitt maksturtall (3800) gir igjen nesten ingen framdrift hvis jeg tar av 1000 omdreininger. Da er jeg helt avhengig å kunne stille etter stigninga.

Derimot holder motoren mere fast på turtallet med og uten belastning hvis regulatoren settes til 2700-2800.

Fra dette turtallet og motoren har belastning skjer ingenting hvis jeg gir full hendel igjen, da må jeg redusere stigninga for å få opp de 1000 omdreiningene, farta øker med kun 1 knop på disse 1000 ekstra.

Førbainna å må justere fart med både hendel og ratt :sweat:

 

Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte ny omstyringskabel til svimlende 13 000,- fra West Mekan skulle jeg gått til fastpropell, må vel stå løpet ut...å ta kontakt med de igjen.

Link to post

Drar du av 1000 omdreininger og seiler med det turtallet er det gjerne ikke rart du synes det går seint, da du ikke tar ut allverden av den motoren da.

De liker litt turtall disse maskinene. Som jeg skrev over her kan du seile med kontinuerlig på 3650 omdr. når maksturtallet på 3800 oppnåes.

 

Normalt brukes gearet under all manøvrering til og fra kai etc. uten å røre omstyringen.

Det er når du skal dorge, finmanøvrere oppunder et eller annet, fiske i litt strøm, vind etc. du får utnyttet det å kunne stille på propell vingene..

 

Har du først fått sving på hvordan omstyringsanlegget fungerer vil du aldri skifte til fast propell igjen.

Men det trengs litt trening og erfaring, som med alt annet her i livet.

 

Men kan jo være noe som går meg totalt hus forbi.. :smiley:

 

Kontakt West Mekan og hør hva de sier.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Eg tenkte eg sulle prøve meg med litt råd til deg.

Det første eg ville prøve er å ta ein tur på fjorden, gå med litt pådrag, prøv så å løyse litt på ein og ein dysemutter og sjå om det er nokon av sylinderane som reagerer meir enn andre. Denne motoren har etter det eg finn ut stempelpumpe. Då kan det skje at pumpa yter ujamt på ei forsjellige stempela.

 

Det andre eg tenkjer på er fusk i fødepumpa. Kanskje ein ventil ikkje stenger skikkeleg. Om der er eit finfilter i denne pumpa veit eg ikkje. Eg kan ikkje sjå det utifrå teikninga.

 

Servicemanual til denne motoren finn du på denne sida: http://www.dieselpartseurope.com/webwinkel/index.php?main_page=page&id=16 blant mange andre yanmarer. Den er sikkert meir som ei verkstadhandbok enn brukarmanualen.

 

Eg trur ditt problem har lite med propellanlegget å gjere.

Link to post

Kan vere regulatoren som står fast eller har begrenset funksjon.

Hvis "lurium" er brukt i dieselen, som blander seg med vann så kan det være årsaken.

Kanskje ikkje usannsynlig.

Da jeg kjøpte båten var han nokså tungstarta og ble på kort tid egentlig bare værre. etter filterbytte på motoren starta han igjen som et skudd.

I senere tid kom jeg på å skifte ut den gamle vannutskilleren, og da jeg åpnet den var det mye grums og sandaktig stoff her, heller var det nokså overraskende ingen filter.

Tenkte; dette er ikke bra for fødepumpa og bestillte straks en vannutskiller med filter (Delphi)

Nå begynner jeg å tro at det er gammel dritt som blokkerer i drivstoffslangene.

Vet ikke helt hvor langt driten kan nå før det stopper i drivstoffilter på motoren?, Fødepumpa fram til filteret, eller kan dieselpumpa ha blitt skadet?

Link to post

Vel her kommer det stadig ny informasjon fra båteier.

Er derfor netthjelp oftest blir skudd i mørket da man må opp i båten og snakke med eier og så foreta systematisk søk for å være sikker på at man har fått alle detaljene med..

 

Vi er nå tilbake til det spørsmålet jeg stilte tidlig her:

 

Røyker motoren svart med helt maks stigning og ,manøver-spaken i "skottet"?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...