Jump to content

Fraud på E-Bay


joelle

Recommended Posts

tenkte bare sende ut en liten varning til di som er ute og prøver og handle på e-bay.

I vår var jeg på jakt etter en plotter til min båt og fann en Navman tracker på en Closed auction, sende mail til den som hadde auksjonen og fikk til svar att han hadde flere til salgs.

Vi kom overens om pris men han ville ikke godta att jeg sendte penger over paypal uten han ville att jeg skulle bruke western union.

Dette gjorde meg litt usikker og kjørde ett snabbt søk på nettet på hans mail adresse

('sales@techmiro.com') og kom frem til denne linken:

http://www.empiresecurity.com/modules.php?...article&sid=237

Personen i følge er meget utspeculert og du får en ebay garanti (ser sånn ut) på att dette er riktigt, etter att jeg kontaktet ebay så fikk jeg svaret att denne mailen ikke kom fra dem uten att det var ett "fraud"

Med andre ord pass på hvem du kjøper av der ute, jeg har handlet relativt mye på ebay, og dette er den første gangen jeg har vart nær og bli lurt, men det var ikke langt fra.

Ett godt tips det er og kun bruke paypal når du betaler da er det lite som kan gå galt

Link to post
Share on other sites

Her er en kopi av mailen som blev sendt som bekreftelse, logoer osv er ikke med her men den såg meget troværdig ut

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: aw-confirm@ebay.com [mailto:aw-confirm@ebay.com]

Sendt: 11. juni 2004 03:52

Til: Jan.Ove.Varoystrand@Stralfors.no

Kopi: sales

Emne: eBay Transaction# 0325742471 Started: Purchase protection granted

 

 

 

Congratulations, eBay Transaction #0325742471 started!

Current status: Payment pending

 

 

 

 

Find exactly what you are looking for in the eBay Gallery. Now you can search on photos! Check out the Gallery at: http://pages.ebay.com/buy/gallery.html

 

Today, eBay is the easiest way to send gifts. You may now send eBay Gift Certificates.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Dear eBay Community Member,

 

After verifying the trustworthiness of the seller and the availability of the merchandise for immediate shipping, we have approved your buy it now transaction and offered you, as the buyer, full purchase protection for the amount you agreed on with the seller.

 

 

 

Complete your eBay transaction in 5 easy steps:

 

Buyer and seller agree on the transaction terms and a selling price. Seller contacts eBay with the transaction details;

 

eBay accepts the transaction and offers purchase protection to the buyer (if the transaction is declined, no further action is required from either the buyer or the seller);

 

The buyer sends payment and the seller receives it. After the payment cleared, the seller must notify eBay. Buyer will send the payment details directly to the seller's email address. The seller has three business days to send the buyer and eBay the tracking number of the shipment. If no tracking number is provided, a full refund is immediately sent to the buyer;

 

Buyer receives the merchandise and has five days to inspect it. If it is complete and as described, the buyer should accept the merchandise. If he refuses the merchandise, the buyer must ship the merchandise back to the seller within three business days.

 

After the inspection period is over, the buyer must contact eBay with the result of the inspection. If the buyer refuses the merchandise, the refund will be sent to the buyer after the tracking number for the returned shipment is verified.

 

 

 

To enjoy the purchase protection, you must send the payment by the insured payment method below. Attention: Sending the payment by any other method will void this transaction and your right to refund.

 

 

 

Details and instructions of this transaction:                                     *************************************************

 

The following item(s) are protected in this eBay transaction:

 

1. Navmam Tracker 5600 Color 4 month old with EN-C565 Oslo-Halden-LIsta NT+wide map

 

 

 

Seller's verified payment address:

 

JARZYNSKI DOMINIK

1 Dover House

London, England SE3 8RE

United Kingdom

 

 

Buyer's shipping address:

 

Jan Ove Varøystrand

xxxxx

xxxxx

Norway

 

 

 

Date of verification:              06/10/2004

Transaction number:            0325742471

Amount insured:                  US$ 400.00

Payment must be sent by:   Western Union Money Transfer

Next step to be taken:         The buyer must send the payment to the seller

 

 

 

Payment instructions:

*************************

 

To submit the payment with Western Union Money Transfer, you have 2 options:

 

1. Pay for the transfer with cash at a local Western Union agent. Click here to locate the agents in your area http://www.westernunion.com/info/agentInquiryIntl.asp. Go to one of them and send the payment to the verified name of the seller, available to London, UK.

 

2. If you now are in the USA and need to use a credit/debit card (Visa or MC), call 1-800-CALL-CASH and make the payment to the verified name of the seller. An additional fee will be charged on most cards because this transaction will be considered a cash advance on your card.

 

Western Union Money Transfer is the only service that has ultimate authentication of the identity of the receiver of funds. Several IDs and utility bills are required before the funds are paid. Therefore, no one else but your seller can pick up the money. Your payments cannot be lost in the mail, like money orders or checks. Sellers from United Kingdom are not yet eligible for the PayPal Buyer Protection, which means you are not protected against fraud if you pay this seller by PayPal.

 

However, Western Union Money Transfer is designed mainly for sending cash to friends and family in need, so telling them you are sending the money to an eBay seller will prevent your money transfer to go through and you will be unable to complete this transaction.

 

Because the fee to send a Western Union Money Transfer is high, compared to other methods of payment, we have arranged with the seller to compensate for half of this fee (i.e. if it costs you $100 to send the payment, take $50 from the amount insured and send the balance).

 

 

 

Once the payment was sent, email the seller the following information:

 

1) 10 digit MTCN (Money transfer control number):

2) Exact sender's name on file with Western Union:

3) Your street address on file with Western Union:

4) City and country where you sent the money from:

5) Amount sent:

 

 

Then wait for the confirmation the payment was received. Within 3 business days, you will receive the tracking number for your merchandise.

 

       

Purchase protection and refund:

************************************

 

Currently, this seller has a US$ 20,000.00 deposit in an eBay managed purchase protection account. Transactions with this eBay seller are covered by purchase protection against fraud and description errors. For your safety, this account was locked today, for 30 days time. The seller is unable to withdraw any money from it, within this period.

 

Should you need a refund for this transaction, the insured amount will be taken from the seller's purchase protection account and sent to you. The refund is sent to your bank account, or by check or money order. The way you are refunded is at your choice. You have 30 days from the above verification date to request a refund. Refund requests are processed within 3 days.

 

The insurer of this transaction is eBay Inc., located at 2145 Hamilton Avenue, San Jose, CA 95125, United States of America.

 

The account is managed by eBay's SquareTrade center. This transaction is supervised by eBay's SafeHarbor team.

 

 

****************** CONDITIONS TO BE MET BEFORE YOU MAY ASK FOR A REFUND *****************

 

Here are the situations suitable for a refund request:

 

1) If the item doesn't arrive and/or the seller stops communications after the payment was received;

 

2) If the merchandise you receive has different specifications than the ones you agreed on;

 

3) If your merchandise arrives in a much longer period than the one you agreed on (more than 15 days from the payment clearance day);

 

For cases 2) and 3) you have to send back the merchandise to the seller prior to ask for your  refund. If you did not pay the seller by the required payment method, your refund request would be declined.

 

 

Important Usage Guidelines:

********************************

 

1. The contact information should only be used for resolving matters related to eBay. Any other use is strictly prohibited.

2. This transaction is protected by eBay services such as insurance, feedback and dispute resolution.

3. You may buy and sell with confidence in all transactions with this eBay member.

4. If you need to dispute this transaction, keep the transaction number at hand when contacting eBay. Any complaints must be filed within 30 days from the verification date.

 

 

This e-mail message was sent to you from eBay SafeHarbor team, with the full support of the SquareTrade center.

 

The seller was informed about this transaction being started and is awaiting your payment. It is recommended to send the payment as soon as possible, because your purchase protection is valid for 30 days only.

 

 

 

DISCLAIMER: Do not pay with a cash transfer for a transaction eBay never insured. Never use Western Union Money Transfer or Money Gram to pay a seller which credibility and payment address was not verified by us. You are most likely to lose your money and never receive the merchandise you paid for. If a seller requires cash transfer and you do not have this kind of purchase protection, please do not participate.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

If you encounter any problems with this transaction, please contact us.

 

When contacting our support team, use the reply feature so that all previous correspondences are included in your email. Otherwise, we will not be able to process your request.

 

To ask for a refund, simply reply to this notification and enter in the subject line:

 

Refund request for eBay Transaction #0325742471

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ikke et enestående eksempel på E-bay, jeg handler også en del der og har funnet mye suspect. Felles for alle er at payment skal foregå via Western Union. Jeg har kikket en del på motorsyklr og der er det mye snusk. Tildels usannsylig billige sykler som selges, de fleste opgir at de har problemer med e-bay mail og ber deg kontakt dem via en annen oppgitt adresse. Tar man konakt med dem så kommer payment via Western og shpping med Fedex.Syklene oppgis å være i Europa, gjerne England eller sør europa, Italia/Spania.

 

Jeg fikk et svar fra en kar i London...

 

Hi,

if u are interested here is how I planned to make the deal. Shipping will be done via FedEx and it will take no more then 6 days.I have a

friend at fedex who will manage me a low price shipping and I assumed that it is from me to pay for shipping it.When I will shipp it,I will

declare it as a gift so that you will pay no cusoms when you will receive it and for this it will be delivered directly to your address.

Also, I have to let you know that I want the payment priorr shipping since I will shipp it in the same day or next day the payment is

complete .For the moment I can only accept a wire transfer as a payment method and the fastest is Western Union.Also,you have nothing to

worry about because this deal will be done in a secure way if you preffer.

The most important thing in all my activity here is that I am affiliated at eBay Square Trade , I have a a purchase protection account for

10000$ and I assume you know what this means.How you are protected by Square Trade,in case we have a deal:

1) If you will not receive the bike as i described to you,although this is not the case,Square Trade will refund you with 100% from the

whole amount which you paid me.Even in case you will not receive the bike,they will refund you the money.

2) You can send the money to my name and address but you will not give me the details from the payment.You will give the details to Square

Trade.They will verify the payment and if is ok,if the money exist and are availble under my name they will notify me to proceede with the

shipping.After you receive and see that the bike is the one you want,you just notify Square Trade to forward  me the payment details in

order for me to pick up my money.

Let me know if this is ok with you,so that we can move forward with this deal!

Regards!

 

Siden jeg luktet lunta, så svarte jeg at jeg skulle til London til helgen, og ville gjerne hente sykelen og kjøre hjem..... Han har ikke svart meg ennå..... av en eller annen grunn

 

En annen sykkel i Italia ga meg dette svaret.

 

f you want the bike please e-mail me with your name and address.

I will accept bank account.

and i will shipp the bike thru FedEx.

           Regards

PS: i wait your e-mail fast

 

Sendte karen en mail igjen og sa jeg hadde en flybillet til Italia, of ville gjerne komme og se på sykkelen, for så å kjøre hjem. Denne karen hadde tre sykler for salg...

 

Er det noe som er veeeldig billig, så sjekk godt..... det lukter ofte litt svidd.

Kontakt selger alltid før kjøp, og via e-bay mail systemet, dette vider sender kun mailen til selger personlig.

 

Men E-bay er spennende sted, mye morsomt som frems for salg, men desverre mye svindel også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan bare slenge meg med koret her, skal du handle på eBay, handle kun med selger med positiv feedback, minst 4-5, og helst feedback som selger og ikke som kjøper. Vær obs på at noen kan ha hacket seg inn på en konto med mye positiv feedback. Derfor, betal med kun med PayPal, det er det tryggeste.

 

Send gjerne en e-post til selger og spør om ett eller annet, bare for å sjekke "responsen".

 

Pass på at du får med alt du trenger, ofte mangler bøyle, manual, kabler, transducer, you name it.

 

Enkelte tar seg også fett betalt for shipping.

 

Det er nesten umulig å vinne frem med en klage eller reklamasjon, så det du handler bør være vesentlig billigere enn noe som kjøpes nytt fra en butikk som man kan klage til.

 

Selv små ting er veldig dyre å sende i retur, har selv byttet en Navtex mottager kjøpt i England via post, over 200,- kr i porto på returen.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Takk for heads-up'en. Handler selv mye på Ebay og så langt har alt gått helt uten problemer. Tror det kan ha litt å gjøre med hvordan man selekterer de man kjøper fra. En ting er å se på feedback'en til vedkommende. Prøver i det lengste å unngå å kjøpe fra noen med lite eller ingen feedback. Da ringer bjellene med en gang, selv om det selvsagt må være første gangen for alle en eller annen gang. Videre kan det ofte være lurt å titte litt på hva slags varer vedkommende har solgt før. Det kan ofte gi et bra bilde av hva slags type man har med å gjøre. Har vedkommende solgt mange av tilsvarende før og samtidig har bra feedback fra de som har kjøpt, da er det kanskje grunn til å gå videre med det. Men har vedkommende solgt få eller ingen av tilsvarende vare før, og samtidig har få eller ingen feedback, da er usikkerheten større. Samtidig er det de som har gjort en opprydding og selger unna rusk og rask. Disse er kanskje ikke normalt selgere på Ebay og vil kunne ha få eller ingen feedback, selv om de er helt kurrante som selgere. Er det snakk om en slik selger, vil oversikt over varene vedkommende har for salg kanskje kunne gi en pekepinn om det.

 

Er det snakk om litt dyrere ting, kontakter jeg alltid vedkommende før jeg byr. Ønsker da ofte å vite mer om varens tilstand, hva som følger med, tekniske data, osv. Er det snakk om en ny vare og dette ikke er oppgitt i annonsen, sjekker jeg alltid hvordan det er med MVA/VAT før jeg byr. Selges varen f.eks. fra UK til Norge, skal prisen egentlig ikke inkludere VAT. Uansett får man norsk MVA oppå kjøpsummen, hvis forutsetningene ellers er tilstede for at krav om MVA utløses. Responstiden og svaret man får kan også være noe man kan legge til grunn for videre aktivitet. Men uansett har jeg aldri vært inne på tanken om annet enn å betale via PayPal. Det eneste unntaket jeg kan huske, var en Østerriker som jeg kjøpte en batch på 7 brukte mobiltelefoner av (Til det GSM baserte alarmanlegget mitt som er under prosjektering). Av grunner jeg ikke husker, var det ikke aktuelt for ham å motta via PayPal. Han ønsket da at jeg sendte ham sjekk. Dette nektet jeg tvert og meddelte at jeg heller betaler ham ekstra for å sende det i oppkrav. Da han forsto at det ikke var noen annen utvei, gikk det greit og varene kom som forventet.

Link to post
Share on other sites

Se også denne tråden....

Dette er et velkjent fenomen på E-bay og andre steder, og de aller fleste ernok klar over dette. Ser at en god del selgere klart oppgir at kjøpere fra Afrika med gode venner og sjekker i Europa eller USA ikke er ønsket.

 

Problemet som Batdilla referer til er nok litt  værre å oppdage, med tanke på brukere som hacker/stjeler andre brukeres identitet. En av de jeg kontaktet hadde 155 postive feedback, men hadde alltid solgt i £ og kun små duppedingser ti 4-5£, plutselig skulle han selge en Harley Davidson V-rod for $6000... Skepsisen blir selvsagt meget stor, og ikke mindre når jeg fikk mail svaret fra han som er gjengitt over. Følger man oppskriften som batdilla gir, så er man rimelig trygg. Jeg betaler alltid via bank, framn bank og til mottakers bank, det krever at selger er nødt til  oppgi personaia og alla data om mottaker banken... Kjøper ikke små dingser, men motorsykler og annet som kjekt å ha

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke ihåg hva knappen heter som du klikker på men det finnes en mulighet att raportere in det man finner suspekt

men tar noen tak i det ? Har hatt kontakt med EBAY etpar ganger da jeg har problemer med brukeren ( passordet ) mitt. Makan til surremikler. Ingen kunne hjelpe meg å endre / slette passord, sier brukeren ikke finnes. Selv om jeg for tonnevis av mail fra de, til mailadressen som ble oppgitt ved registrering av BRUKERKONTOEN.

 

Men PAYPAL er vel greit.. eller ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Både Ebay og PayPal er vel i utgangspunktet greie. Men det som ser ut som en stadig voksende trend - ser det også i de rundt 250 spam mailene jeg mottar daglig - er å fiske brukeropplysinger fra intetanende brukere ved å bruke email til å lure dem til fake sider som utgir seg for å være noe annet enn det de er. F.eks. kan man motta en email som tilsynelatende er fra support PayPal. Utseendemessig er det hele veldig profesjonelt laget. Alle grafikk er likt med PayPal's. Oppsettet er likt med mailer fra PayPal. Subjekt er ofte at på grunn av forsøkt på hacking med kontoen er det påkrevet at man logger seg inn og sjekker kontoen sin. Den eneste "lille" forskjellen er at linken som er oppgitt i mailen, som ser ut som den peker til egen profil på hjemmesiden til PayPal, den peker til en identisk innloggingsside, men som ligger på en "banditt server". Biter man på denne, som sikkert mange gjør, er det en smal sak å sitte i andre enden og samle opp brukernavn/passord i ro og mak.

 

Denne teknikken ser ut til å komme mer og mer i forbindelse med nettbanker også.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en mail i fra en eller annen amerikansk bank, den ga seg i hvertfall ut for å være det, med beskjed om at jeg måtte logge inn og sjekke alle opplysningene om meg da det hadde vært et  eller anne som hadde skjedd.

 

Nå har jo ikke jeg noen konto i noen amerikansk bank, men jeg fulgte den linken som var oppgitt i mailen for å se hva det var. Jeg havnet da på en side som så ut som den aktuelle bankens hjemmeside, men etter litt sjekking kom jeg til at det var en falsk side. Den aktuelle bankens virkelige hjemmeside hadde da også lagt ut diverse opplysninger om slike falske mailer etc. Den mailen jeg hadde fått stod ikke på lista deres, så jeg sendte dem en kopi av min mail også.

 

Moralen er vel kort og godt at det lønner seg å være skeptisk til det meste. :nono:

Link to post
Share on other sites

...Ska vi si att hvis du napper på den så............ :lol:

Tror ikke det er fullt så enkelt lenger. Kan si med en gang at "kvaliteten" i enkelte av spam mailene jeg får er rimelig bra i betydning vanskelig å gjennomskue. Særlig hvis man har email klient som viser html, er det klin umulig å gjennomskue det. Grunnen til at jeg ser det med en gang, er at jeg har slått av HTML visning slik at jeg ser koden direkte. Med litt kunnskap om HTML og lignende, er det enkelt å gjennomskue, men ser man kun HTML'en, skal det litt til å gjennomskue det. Mailen man får ser helt OK ut med HTML visning. All grafikk o.l. er hentet direkte fra originalen. Ordlyden i mailen er direkte kopi av originalen. Alt er autentisk, bortsett fra adressen man sendes til når man klikker i mailen. Følger man anvisningene i mailen, kommer man kanskje til en side hvor det står www.PayPal.com i browserlinjen. Hvem kan da ane at det er noe muffens når man forsøker å logge seg inn og dermed avslører sitt brukernavn og passord?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...