CapD Startet 23.Mai.2011 Del på Facebook Startet 23.Mai.2011 Maskinen er som nevnt i emnetittelen en GM V8 5,7l(?) 260hk. Etter en times gange eller så klarer ikke starteren å dra rundt rett etter stopp, som om det er for lite strøm. Ca 30 minutter etter drar den fint rundt og starter. Noe som blir for varmt? Eksosmanifoldene er ikke varmere enn at man kan legge hånda på de. Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) bytt innslag på starteren. Redigert 23.Mai.2011 av TPBS-277 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hva menes med "klarer ikke å dra rundt"? Går ikke starteren rundt eller går den rundt og motoren ikke starter? Det er vanligvis coilen når motoren ikke starter når den er varm, men dersom ikke starteren går rundt i det hele tatt må det være som TPBS-277 skriver noe galt med selve starteren, og høyst sannsynlig innslaget, noe som kan forekomme, men det er nok forholdsvis sjeldent at dette blir så varmt av at motoren går at det ikke lenger klarer å dra rundt. Sjekk batteriene, kan være strømproblemer, kabler som blir varme eller lignende?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CapD Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Den slår inn og vil gå rundt, men klarer ikke. Er meget mulig den ikke får nok strøm, den oppfører seg som om det er dårlige batterier, men baugpropellen fungerer fint (samme batteri). Får prøve med nye kabler fra batteriet og se om det evt hjelper Som (i starten av videoen) bare at den går mindre rundt... Redigert 23.Mai.2011 av nada (see edit history) Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Kan hende at motoren klyper når den er varm slik at den må slå av varmen før den kan startes igjen. Sjekk dette med å tørne motoren for hånd med pipe og latmann når den er kald og så når den er varm og ikke starteren orker å dra rundt. Redigert 23.Mai.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Det høres ut som om du kan ha lager havari på veiva, når motoren er kjørt litt så blir lagerene i veiva varme og det klemmer og blir trangt. Eventuelt så kan det være stempel som klemmer i sylinder også pga. varme. Sjekk oljetrykk, er det lavere eller høyere enn normalt? Roter motor for hånd ved kald motor for så å sammenligne ved varm motor, det skal vere ca like tungt. Har dette skjedd etter overhaling, eller er motoren urørt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Blir litt skudd i blinde, men det kan også være manifolder/risere som lekker vann, eller at motoren drar inn vann når den stanses, og at dette låser motoren og at den slipper når vannet har fordampet. Dette sjekker du enkelt ved å ta ut pluggene når den ikke vil gå rundt, drar så på starteren og ser om det kommer vann ut av hullene til pluggene. Greit å være sikker, selv om dette vanligvis gjør at motoren ikke går rundt også når den er kald?? Redigert 23.Mai.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CapD Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Har dette skjedd etter overhaling, eller er motoren urørt? Motoren skal være overhalt av forrige eier, men uvisst hva/hvor mye som ble gjort Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Det er sansynligvis dårlig kontakt i ledningene til starteren , eller innslaget som noen nevner.. Ettertrekk alle b+ kontakter , også batteripolene . :thumbsup:show + hovedstrømsbryter hvis du har strømmen igennom det. Redigert 23.Mai.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Har motoren blitt brukt etter denne overhalingen, eller er den nettop utført? Hvis det er byttet lagerskåler på rammelager og rådelager uten å ha sjekket klaringer/toleranser så er det ikke et ukjent fenomen at det kan bli varmgang og klemming. Du bør forhøre deg med forrige eier om hva som er utført, og hvilken kvalitet det er utført på arbeide med motoren. Kjøring med trange lager kan lage følgeskader på veiv og råder = dyrt... Redigert 23.Mai.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Er det slik at den drar rundt men ikke starter, Kan du sjekke nøye oppi fordeleren.Har hørt om tilfeller der olje har blitt presset opp i fordelerlokket, og renner ut igjen etter en stund. Under fordelerlokket skal det være tørt. Ikke noen tynn oljefilm.Altså at simmering ned i motor er revnet/lekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Innslaget på GM startere er mindre bra både til bensin og diesel.det samme gjelder for båt som bil.Et helt normalt problem at innslaget tuller når det varmes opp av motoren.Derfor at det må monteres varmeskjold på starteren ved bruk av grenrør i bil. I et motor rom i båt får man mye høyere temperatur en under panseret på en bil selv om båten har vannavkjølt eksos.Så bytt innslaget på starteren som ikke koster mere en et par hundrelapper og du vil rimelig garrantert finne ut at problemet forsvant. Mye enklere og prøve det billige og enkle før man begynner og prate om kniping i veivlagere og annet vas.Hadde du hatt kniping eller sjæring i veivlagerene så hadde 70% av innmaten i motoren din allerede lakt pent i en haug i bunnpanna de for lenge siden. Har drept nok av GM motorer til og vite at et lager havari av selv den lille sorten veldig fort tar livet av den.Somregel med katastrofalt utfall.(1stk v formet moring) Ta en prat med amcar gutta og hør om noen av dem har hatt starter problemer pga varme på en GM small block.Du vil sikkert få høre at de aller fleste har byttet ut en eller mange av de innslagene.Selv så har jeg sikkert byttet nermere en lakter av dem på egne og andres motorer og biler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=601 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CapD Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Har mulighet til å låne en reservestarter, men starteren vil vel dra rundt selv om innslaget er dårlig? Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 All starterstrømmen går igjennom innslaget så Tpbs har et poeng.. Greit at man får løse innslag til amrikanske motorer , men kasn man få det til japse\tyske\franske merker også? Bytter masse startere på verkstedet med tydelig dårlig innslagsrele. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Greit nok at det er billig å bytte startrele, men det er faktisk gratis å rotere motor for hånd. Både ved varm og kald motor Redigert 24.Mai.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
retro 32 Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Kan og hende det er montert skarpere kamaksel en orginalt og/eller at det er for mye fortenning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 .Så bytt innslaget på starteren som ikke koster mere en et par hundrelapper og du vil rimelig garrantert finne ut at problemet forsvant. Mye enklere og prøve det billige og enkle før man begynner og prate om kniping i veivlagere og annet vas.. Glem alt annet før hovedstrømkablingen og innslag er sjekket... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.