Jump to content

Volvo Penta MD2030 starter ikke.


Martin Fossum

Recommended Posts

Hei

 

Har en seilbåt med motortype VP MD2030 (1997mod). Utover høsten/forvinteren i fjor ble den etterhvert vanskelig å få start på (måtte kjøre starter i 20sek).

 

Tenkte da dette var slitte glødeplugger. Motoren sto over vinteren, og når jeg skulle starte i vår fikk jeg ikke liv i motoren.

 

Byttet glødeplugger og rele uten virkning.

 

 

Prøvde så å åpne på en dyse for å se om det var luft i dieselsystemet, noe jeg fikk bekreftet at det var.

 

Byttet så filtre, alle pakninger og slanger, samt komplett fødepumpe men fortsatt ingen forskjell under lufting.

 

Det strømmer ren diesel ut fra finfilter, ved håndpumping av fødepumpe (altså skal høytrykkspumpen ha ren diesel inn), men hvis jeg åpner på rørene ut fra HT pumpen, skummer dieselen og det er lett å se at det kommer luft.

 

Det jeg lurer på er om at neste steg er å ta ut HT-pumpen for innlevering på verksted, eller er det annen feilsøking jeg kan gjøre først?

 

Hvis jeg skal ta ut pumpen, er det isåfall spesielle ting jeg bør være obs på?

 

Mvh Martin Fossum

93613312

Link to post
Share on other sites

Er det lufteskrue påp H.T. pumpa og holder denne tett? Pleier ikke å tukle med H.T. Rørene mellom pumpe og dyse. Lufter heller på returen i fra dysa.

 

Hadde først rigget meg til med en kanne diesel som stod over H.T. dieselpumpen på motoren slik at du har positivt trykk inn på fødepumpen/ H.T. pumpe.

Luft så dieselsystemet iht instruksjonsbok og prøv en oppstart. Da skal det ikke være mulig med luft relatert kluss i systemet før H.T. pumpe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...