Jump to content

Problemer med lading fra Johnson 40HK


Ekkolodd

Recommended Posts

Hei, har søkt litt rundt på forumet men ikke funnet det jeg leter etter.

Har et problem med min Johnson 40HK 93-modell 2-takter, den vil ikke lade. på fult turtall viste instrumentet ikke mer en 12.65V noe som var litt skuffende ;)

Er ikke så god på feilsøking på båtmotor, men kan vell ikke være et mega problem ser jeg for meg.

Hvis det er noen som har ett tips evt. fremgangsmåte hadde satt stor pris på det :)

 

Takk på forhånd :)

Link to post
Share on other sites

Skru av svinghjulet, sjekk om det er noe rust og eller annet skitt som gjør at magnetspole® ikke får skikkelig kontakt.

Sjekk alle jordinger at disse er ok.

Hvis alt ser ok ut kan det være laderegulator(Rectifier) DEL 89 på bildet under som er defekt.

 

12.png

 

Denne kan du feks bestille HER

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

hvor måler du de 12.65 voltene? Hvis det er på batteriet så må du sjekke om du har den samme spenningen ut av likeretteren. jeg tenker på om det kan være brudd imellom disse.

har du 12.65v der også må du måle vekselspenningen (ac) på inngangen av regulatoren, altså der de 2 ledningene som kommer ut under svinghjulet er tilkoblet.

 

Hvis alt ser ok ut kan det være laderegulator(Rectifier)

Obs: Det er en likeretter, ikke regulator.

Link to post
Share on other sites

Ingar er inne på noe av det samme, men måler du noe forskjell i batterispenningen avhengig av om motoren går eller ikke? Hvis ikke spenningen stiger når motoren har gått en stund, er det jo grunn til mistanke om at den ikke lader. En mulig feilårsak kan da være likeretteren, som GlennIversen er inne på. En annen mulighet er brudd i ladespoleviklingen. Dette siste kan du enkelt sjekke med et ohm-meter.

 

Det neste spørsmålet er jo hvor godt oppladet batteriet er. Dersom det er en del utladet, så er det ikke sikkert at ladespolen på motoren klarer å få spenningen opp i noe mer enn 12,65 volt før du har kjørt en stund. Det er jo ikke så veldig mye strøm man kan få ut av disse ladekretsene (5-6 ampere?).

Link to post
Share on other sites

For å måle om din stator er god, skal du koble fra ledningen (nr1 på powerboksen) som går fra svinghjulet, sette ohm-meteret på denne og den andre ledningen på ohm-meteret på jord, så kjører du noen runder på starteren og da skal ohm-meteret vise 750 +/- 75ohm

 

Dette ifølge repair boka

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...