Komodo Svart Onsdag 20:57 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:57 Får vel la være å trekke hummerteiner akkurat den dagen da Ellers så er SØ den eneste retningen som tar litt der vi har båtene, så jeg får følge med litt 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart Onsdag 21:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:02 Ja, så det jo komme, men ikke at det skulle opp såpass. Heller ikke tallet 7-32mm nedbør på lørdag, jeezez... Kosehelg i hjemmehavn med luker lukket og avfukter på, da. Finne en bra dokumentarserie og en GT eller 2. Båthelg blir det uansett, etter 2 uker uten. Stay safe, folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart Onsdag 21:09 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:09 Sitter ute i havet, litt utenfor Bergen, 60knop nå, meldt opptill 85knop natt til Lørdag, så hold på hatten! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 03:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 03:58 sap_2000 skrev for 7 timer siden: Det blir heller vanning av storebro tror jeg Også ovenfra. Skal komme godt med regn på kort tid Hm, har vasket godt nok for en stund….😳 Førstefender skrev for 6 timer siden: Sitter ute i havet, litt utenfor Bergen, 60knop nå, meldt opptill 85knop natt til Lørdag, så hold på hatten! Hva gjør du ute i havet??🫣 60 knop kjennes nok mer enn godt nok vil jeg tro!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dennrick Svart Torsdag 11:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:35 Det blir kraftig ser det ut til, YR nå med rødt varsel flere steder med kast opp mot 40 m/s ? Jeg hadde planlagt å få på vinterteltet og presenningen denne lørdagen, men nå er det kanskje bare bra at jeg ikke har den på. Seilbåten er på land i krybba si med 4 stk støtter. I tillegg har jeg to "løse" støtter akterut. Baugen peker mot syd, så det vil si at båten vil få vinden inn skrått forfra. Den står helt eksponert fra der vinden kommer fra. Er det en grunn til å bekymre seg over dette og at YR melder opp i 26 m/s i kastene der den står? Bilde av båten under. Krana er kjørt vekk. Jolla har jeg lagt på litt treverk under båten, så den tror jeg at jeg skal binde fast på bakken. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
larsenigarasjen Svart Torsdag 11:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:58 dennrick skrev 21 minutter siden: Det blir kraftig ser det ut til, YR nå med rødt varsel flere steder med kast opp mot 40 m/s ? Jeg hadde planlagt å få på vinterteltet og presenningen denne lørdagen, men nå er det kanskje bare bra at jeg ikke har den på. Seilbåten er på land i krybba si med 4 stk støtter. I tillegg har jeg to "løse" støtter akterut. Baugen peker mot syd, så det vil si at båten vil få vinden inn skrått forfra. Den står helt eksponert fra der vinden kommer fra. Er det en grunn til å bekymre seg over dette og at YR melder opp i 26 m/s i kastene der den står? Bilde av båten under. Krana er kjørt vekk. Jolla har jeg lagt på litt treverk under båten, så den tror jeg at jeg skal binde fast på bakken. Jeg ville hverfall sørget for at kjølen er låst av, så båten ikke kan vri seg i krybba. Og stroppa båten fast til krybba med noen jekkestropper er vel heller ikke dumt. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Torsdag 12:00 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:00 @larsenigarasjen Ja, det tror jeg blir planen for i ettermiddag. I tillegg sette på en støtte til på styrbord side. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Cheyenne Svart Torsdag 12:14 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:14 Feilpost. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 12:30 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:30 dennrick skrev 53 minutter siden: Det blir kraftig ser det ut til, YR nå med rødt varsel flere steder med kast opp mot 40 m/s ? Jeg hadde planlagt å få på vinterteltet og presenningen denne lørdagen, men nå er det kanskje bare bra at jeg ikke har den på. Seilbåten er på land i krybba si med 4 stk støtter. I tillegg har jeg to "løse" støtter akterut. Baugen peker mot syd, så det vil si at båten vil få vinden inn skrått forfra. Den står helt eksponert fra der vinden kommer fra. Er det en grunn til å bekymre seg over dette og at YR melder opp i 26 m/s i kastene der den står? Bilde av båten under. Krana er kjørt vekk. Jolla har jeg lagt på litt treverk under båten, så den tror jeg at jeg skal binde fast på bakken. Har du mulighet til å forankre stropper ned i bakken? Noen sementblokker eller steiner? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dennrick Svart Torsdag 16:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:06 @larsenigarasjen Var innom Biltema, kjøpe fire stk av de kraftigste stroppene de hadde og dro ut på Bokerøya, Svelvik i ettermiddag. Stroppet fast jolla i krybba. Satte på en ekstra "ekstern" støtte (den blå) midtskips, så da er det fire slike støtter på styrbord side (vest siden). I tillegg stroppet jeg rundt kjølen slik at den da i teorien ikke skal kunne bevege seg sidelengs. Jeg tok de så stramt jeg turde - det ble ganske stramt. Babord side kommer til å få vinden inn, så her tok jeg to stropper fra kryssholdt og ned til krybba. Jeg strammet til godt her også. Det som går mot baugen vibrerte litt mot skutesiden, så jeg hektet på en blå stropp for å forhindre det. Den er ikke så stram. @Chilli Solbris Nei, desverre. Ikke noe tungt i umiddelbar nærhet. Det er dog de to betongklossene på bildet under. Det er ifra der jeg tok bildet at vinden skal treffe båten på det verste på lørdag. Risikerer et mulig dumt spørsmål: Er det en ide å strekke et fall fra toppen av masta over til betongklossene, eller overdriver jeg paranoiaen nå? Jeg har bare ikke hatt seilbåt på land før i så kraftig vind - så best å spørre Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Komodo Svart Torsdag 17:14 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:14 dennrick skrev for 5 timer siden: Er det en grunn til å bekymre seg ... Nå er jo du maskiningeniør, så det med krefter og hvordan de påvirker er jo noe du kan. For min del tenker jeg at de siste bildene dine sier mye. Du har ei krybbe som går under hele båten, og er satt sammen i ei ramme. Det betyr at den er låst, og ikke bare løse støtter som kan forskyve seg eller velte. Men du har jo fire løse støtter også (så vidt jeg kan se), de ville jeg surret mot hverandre med lastsurringer slik at de ikke kan skli. Hvis jeg skulle gjort noe mer ut av det enn det du har gjort, så hadde det blitt å dratt lastsurringer type 4 eller 5t (ofte kalt jekkestropper) over hele båten foran og bak, og ned mot ramma i bunn av krybba på begge sider. Surre mot kryssholt er vel og bra, men en stropp over hele båten og ned mot ramma vil være sikrere i mine øyne. Avhengig av hvor solide de kryssholtene er selvsagt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart Torsdag 17:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:36 10 minutes ago, Komodo said: Du har ei krybbe som går under hele båten, og er satt sammen i ei ramme. Det betyr at den er låst, og ikke bare løse støtter som kan forskyve seg eller velte. Men du har jo fire løse støtter også (så vidt jeg kan se), de ville jeg surret mot hverandre med lastsurringer slik at de ikke kan skli. Thanks Ja, fire støtter fra en krybbe med fast ramme. Virker bunnsolid den. Så har jeg to løse støtter akterut. Disse kan jeg sikre mot hverandre med en jekkestropp. Så har jeg bare en løs støtte til - den blå som jeg satte opp idag. Den kan jeg jo sikkert sikre med en jekkestropp som jeg fester et eller annet sted i krybba slik at den ikke vil gli bort. 14 minutes ago, Komodo said: Hvis jeg skulle gjort noe mer ut av det enn det du har gjort, så hadde det blitt å dratt lastsurringer type 4 eller 5t (ofte kalt jekkestropper) over hele båten foran og bak, og ned mot ramma i bunn av krybba på begge sider. Surre mot kryssholt er vel og bra, men en stropp over hele båten og ned mot ramma vil være sikrere i mine øyne. Avhengig av hvor solide de kryssholtene er selvsagt. De heter "laststrammere" på Biltema visstnok - og det var at typen 4500kg som jeg kjøpte fire stk av idag. Kan alltids kjøpe en til imorgen til kr 319,- og spenne fra krybba, over dekk f.eks foran sprayhooden, og ned i kryba igjen. Men den vil jo ikke være festet i båten på noe vis dersom jeg forstår metoden din korrekt? Vil ikke da båten bare kunne gli under denne stroppen? Et par andre ideer jeg kom på etter å ha sett på bildene, dog kanskje ikke med veldig stor effekt, er å legge ned spinnakerbommen, samt slippe ut bommen mot styrbord side og sikre den der. Det vil jo redusere vindfanget noe. Antar jo at disse krybbene ikke velter - men aner jo ikke hva grensene er for hva de skal tåle. Har jeg flaks, så settes "Kruse Knallkul" på 50 fot ved siden av min imorgen Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Komodo Svart Torsdag 18:15 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:15 dennrick skrev 37 minutter siden: Men den vil jo ikke være festet i båten på noe vis dersom jeg forstår metoden din korrekt? Vil ikke da båten bare kunne gli under denne stroppen? Jo, i prinsippet. Men så lenge du har en lastsurring/jekkestropp fra krybba til pullert i tillegg så er jo båten låst mot vridning. I alle fall den veien 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 19:09 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:09 Det absolutt beste hadde vært å få betongblokkene rett ved båten og surra fast der! Men slik du har surret fast nå så skal det vel veldig mye til før det går galt. Tror du har sikret deg så godt du kan nå @dennrick!👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dennrick Svart Torsdag 19:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:36 Kom over en video fra Bavaria - det ser ut som om de bruker kryssholtene under transport @Komodo, kombinert med støtter. Bilde under. Mener å ha lest et sted at de bak kan være kraftigere. Jeg tar en tur ut igjen imorgen for å studere litt mer. @Chilli Solbris De står på en pall. Gaffeltrucker svinser rundt der hele tiden med utstyr. Jeg skal spørre de om det er mulig å flytte de bort til båten Antar at de veier en del. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 19:54 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:54 Kryssholdt er det som det stroppes i ved transport på vei og på skip. Fordelt over flere kryssholdt jo bedre. synes du har sikret bra @dennrick Og båten din står i en solid krybbe som utgangspunkt. avgjørelsen om å utsette filming or reportasje med S45 i Vestfold på Lørdag er tatt. Var ukomfortabel med kombinasjonen av vind, sjø, sikt og en skjærgård pepret med hummerteiner. Vi får satse på å finne mer egnede forhold i løpet av de neste ukene isteden. Inne i Oslofjorden tror jeg ikke det blir ille som i oktober 1987 når det ble stormflo i tillegg til vindkast opp mot 30 msek inne i andedammen. det gikk rimelig hardt for seg. Båter slet seg, badehus og brygger ble knust og den høye vannstanden gjorde at en del båter i opplag på land fløt avgårde. fant en artikkel med litt bilder fra dagen derpå fra Padda/ Malmøya i Oslo. https://kystkulturlag.com/2020/06/22/stormen-i-1987/ Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dennrick Svart Torsdag 20:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:34 32 minutes ago, sap_2000 said: Inne i Oslofjorden tror jeg ikke det blir ille som i oktober 1987 når det ble stormflo i tillegg til vindkast opp mot 30 msek inne i andedammen. det gikk rimelig hardt for seg. Båter slet seg, badehus og brygger ble knust og den høye vannstanden gjorde at en del båter i opplag på land fløt avgårde. Det husker jeg her i Drammen. Tror det kom mye vann ned elva samtidig. Jeg var 16 år og vi vasset rundt i Drammen sentrum langs elva i høye gummistøvler for å bivåne det hele. Det var parkeringsplass utenfor Aass bryggeri på den tiden, som ligger ned mot elva, og det var en fyr som forsøkte å få flyttet bilen sin ut av flomvannet med startmotoren. Jeg husker ikke hvordan det gikk. Men holmenbroen var stengt. Ute på Holmen var det masse vann. Jeg har fått tilbakemelding om at den ene betongblokka blir flyttet med en gaffeltruck imorgen, og blir parkert longside båten vår Da kan jeg tjore fast skuta i den også. Så får dette bare gå bra. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 20:54 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:54 dennrick skrev 1 time siden: Kom over en video fra Bavaria - det ser ut som om de bruker kryssholtene under transport @Komodo, kombinert med støtter. Bilde under. Mener å ha lest et sted at de bak kan være kraftigere. Jeg tar en tur ut igjen imorgen for å studere litt mer. @Chilli Solbris De står på en pall. Gaffeltrucker svinser rundt der hele tiden med utstyr. Jeg skal spørre de om det er mulig å flytte de bort til båten Antar at de veier en del. De veier mer enn nok!👍 Men som andre her påpeker! Du er godt sikra med fin krybbe! sap_2000 skrev 57 minutter siden: Kryssholdt er det som det stroppes i ved transport på vei og på skip. Fordelt over flere kryssholdt jo bedre. synes du har sikret bra @dennrick Og båten din står i en solid krybbe som utgangspunkt. avgjørelsen om å utsette filming or reportasje med S45 i Vestfold på Lørdag er tatt. Var ukomfortabel med kombinasjonen av vind, sjø, sikt og en skjærgård pepret med hummerteiner. Vi får satse på å finne mer egnede forhold i løpet av de neste ukene isteden. Inne i Oslofjorden tror jeg ikke det blir ille som i oktober 1987 når det ble stormflo i tillegg til vindkast opp mot 30 msek inne i andedammen. det gikk rimelig hardt for seg. Båter slet seg, badehus og brygger ble knust og den høye vannstanden gjorde at en del båter i opplag på land fløt avgårde. fant en artikkel med litt bilder fra dagen derpå fra Padda/ Malmøya i Oslo. https://kystkulturlag.com/2020/06/22/stormen-i-1987/ Det var heftig den der ja! Heldigvis hører det til sjeldenhetene! Kom hjem fra USA dagen etter den stormen der. Lå båter på alle andre steder enn der de skulle være! Tror det er greit å utsette filming! Bedre å være føre var!!👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Roger jo Svart Fredag 10:25 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:25 dennrick skrev On 2.10.2025 at 13.35: Er det en grunn til å bekymre seg over dette og at YR melder opp i 26 m/s i kastene der den Mener du har gjort jobben og vel så det. Det set ut som nabobåten tatr livet med ro. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Boatmad Svart Fredag 11:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:33 Vinden kan bli skummel :( Bilde fra orkanen i Ålesund 1992. Da var det middels vind på 45 m/s og 62/65 m/s i kasta. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 11:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:40 Ja i 92 var det ekstremt i Trøndelag også, aldri vært så hardt siden. Nå ser det ut til at det blir fra SØ-Ø så da blir det nok ikke like ille. ser mye svakere ut og. 28-29 i kastene er vi vandt til her ved Trøndelagskysten. Glad båten min står innendørs i temperert hall. Vi får håpe den avtar litt og ikke vlir like sterk som meldt! Opphauses litt vel mye i media. Men klart bra at det varsles. Ikke alle følger med på Yr og Windy og Barentz slik vi båtfolk gjør Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart Fredag 14:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:10 J-Å skrev On 25.9.2025 at 14.31: Er det slik at denne motoren går bare på inn, og at det skal sperre på ut? Slik at all utslakking gjøres med frittfall funksjonen? -morten- skrev for 2 timer siden: Ja i 92 var det ekstremt i Trøndelag også, aldri vært så hardt siden. Nå ser det ut til at det blir fra SØ-Ø så da blir det nok ikke like ille. ser mye svakere ut og. 28-29 i kastene er vi vandt til her ved Trøndelagskysten. Glad båten min står innendørs i temperert hall. Vi får håpe den avtar litt og ikke vlir like sterk som meldt! Opphauses litt vel mye i media. Men klart bra at det varsles. Ikke alle følger med på Yr og Windy og Barentz slik vi båtfolk gjør Om man ligger med riggen oppe, har det noe for seg å gjøre fast et fall i noe stabilt på bakken i retning der vinden kommer fra? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Fredag 14:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:47 @Lazyjack Jeg fikk betongkloss levert til båten idag, så jeg har oppgradert stormsikringen idag Her er et oversiktsbilde: Jeg sikret den løse støtten på styrbord side mot krybba sin babord side. Jeg jekkestroppet også sammen de to løse støttene akterut. I tillegg spente jeg en stropp mellom det bakerste hjørnet på krybba sin styrbord side opp i kryssholtet på styrbord side. Så nå er båten brukbart godt festet til krybba. Så tok jeg med en 4500 kgs jekkestropp ekstra idag. Jeg flyttet den ene fra kryssholtet og tjoret den rundt vantet og ned i et fall tau som jeg hadde surrent 3x rundt betongklossen. I tillegg surret jeg stropp nr to rundt vantet og spente dette fast i krybba sitt fremre babord hjørne. Fikk litt bedre vinkel enn da jeg hadde denne stroppen i kryssholtet. Så nå har jeg troen på at dette skal gå greit. Værmeldingen er litt ned også. Det var 14 m/s maks i vindmåleren idag, og ihht YR skulle det være 15. Naboen var der idag @Roger jo. Han skulle låse kjølen sin han også. Skulle det senere i vinter komme mye vind fra motsatt side, dvs en storm fra SV, så er båten bedre skjermet av bygget som står der. I tillegg går det jo kanskje an å stroppe båten min fast i bunnen av krybba til naboen. Båten hans veier 9,5tonn sa han idag. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 08:07 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:07 Som vanlig ikke noe ekstremvær i Vesterelva her i Fredrikstad. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart Lørdag 11:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:34 Chilli Solbris skrev for 3 timer siden: Som vanlig ikke noe ekstremvær i Vesterelva her i Fredrikstad. Det kan jeg bekrefte! Ligger jo utenpå Chilli Solbris og selv om det har vært litt urolig innimellom, så skvalper det mer hver gang Byferga kjører forbi! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.