Jump to content

alternativer til vetus elektrisk gass/gir


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har veldig lyst til å montere elektrisk gass/gir kontroll på Halco`n, men synes prisen er litt drøy. ca 10.000,-! Finnes det andre produsenter på slikt som er billigere?

 

Monterte forrige vinter helt ny gass/gir hendel og wire fra Maritim i Sollux`n, men vart ikke 100% fornøgd. Synes den er litt i tyngste laget. Og i Halco`n blir gjerne wirene 6 meter lange og da blir det enda verre vel?

Er det forskjell på de mekaniske hendlene? Tips om en god toppmontert kombinert gass/gir kontroll?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har veldig lyst til å montere elektrisk gass/gir kontroll på Halco`n, men synes prisen er litt drøy. ca 10.000,-! Finnes det andre produsenter på slikt som er billigere?

Finner du elektronisk motorkontroll til 10 lapper så løp og kjøp !

Kan nevne at Mathers/Microcommander (Nå ZF Mathers) koster rundt 35000.- med 2 stasjoner for 1 motor. Skal jo være kvalitet da, men likevel -syk pris !  :eek:

 

 

Link to post
Share on other sites

Finner du elektronisk motorkontroll til 10 lapper så løp og kjøp !

Kan nevne at Mathers/Microcommander (Nå ZF Mathers) koster rundt 35000.- med 2 stasjoner for 1 motor. Skal jo være kvalitet da, men likevel -syk pris !  :eek:

Ja, eg tror det var 10.000 den kostet. Står iallefall i Vetuskatalogen. Og har forresten bare tenkt å ha en styreposisjon. Tror ikke den ute blir brukt så mye likevel...

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har veldig lyst til å montere elektrisk gass/gir kontroll på Halco`n, men synes prisen er litt drøy. ca 10.000,-! Finnes det andre produsenter på slikt som er billigere?

Monterte forrige vinter helt ny gass/gir hendel og wire fra Maritim i Sollux`n, men vart ikke 100% fornøgd. Synes den er litt i tyngste laget. Og i Halco`n blir gjerne wirene 6 meter lange og da blir det enda verre vel?

Er det forskjell på de mekaniske hendlene? Tips om en god toppmontert kombinert gass/gir kontroll?

Morse / Vetus eller et annet godt merke mekanisk .... 6 meter med godt lagt kabel er ikke mye .... Hvis du vil ha noe annet enn mekanisk, så kan du jo tenke hydraulikk.  tenk på at de fleste båtene på vannet i dag, opp til 50 fot (ikke nye), bruker mekanikk til dette, så er godt utprøvd og driftsikkert.... samt lett og billig å fikse. Elektronikk må jo også ha strøm, som kompliserer eventuell feilsøking... hvis du ikke har mekanisk backup..... Har selv stor tro på KIS i båter.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ja, eg tror det var 10.000 den kostet. Står iallefall i Vetuskatalogen. Og har forresten bare tenkt å ha en styreposisjon. Tror ikke den ute blir brukt så mye likevel...

Hvis du ser på neste side i katalogen Eysteind så ser du at 10.274.- er for bare hendelen. I tillegg trenger du kontrollboks til 8.478.- + 2 stk. recoact servo til 8.610.- pr.stk. (hvis motoren har mekanisk gear/gass. Alt  til den nette sum av 35.972.- kroner. for 1 stasjon :rolleyes:

Dette er systemer mest brukt på større yrkesbåter f.eks losbåter, redningsbåter og noen få større lystbåter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på neste side i katalogen Eysteind så ser du at 10.274.- er for bare hendelen. I tillegg trenger du kontrollboks til 8.478.- + 2 stk. recoact servo til 8.610.- pr.stk. (hvis motoren har mekanisk gear/gass. Alt  til den nette sum av 35.972.- kroner. for 1 stasjon :rolleyes:

Dette er systemer mest brukt på større yrkesbåter f.eks losbåter, redningsbåter og noen få større lystbåter.

oh..!

Da tror eg at eg glømmer elektrisk kontroll for godt! Da blir det makanisk! Har noen erfaringer med Vetus toppmontert kontrollboks (den med plastikkhandtak)? Synes denne var ganske fin å se på, og så har eg inntrykk av at Vetus er bra greier. Prisene er derimot ikke alltid like grei :headbang: :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg byttet ut originale spaker, 2 for gear og 2 for gass

x 2 posisjoner med Kobelt 2 spaks i forbindese med

montering av baugthuster.

Jeg synes 5 spaker på hver posisjon ble litt "heavy".

Kobelt gir 5 års garanti på sine varer, og jeg er veldig

fornøyd med service og kvaliteten på kontrollene.

Bilde

 

mvh

giver :seeya:

Link to post
Share on other sites

fornøyd med service og kvaliteten på kontrollene.

Og så ser de bra ut også :drink:

 

Går det an å spørre om prisen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...