Jump to content

Skal ha ny båt innen 2 år, men hvilken?

JePeKj

Recommended Posts

Dagens skute, en Bonanza 28 gjør en formidabel jobb til en meget hyggelig investeringskost. Har snart pusset opp hele båten og laget masse fine løsninger. vi er en familie med fem unger i alderen 4-14år og alle er med på båtturer hele året. Har laget køysenger der eg vipper opp sitteryggen i salongen fremme. Har også bygget om akterkabin slik at eg har en god dobbeltseng pluss en enkelseng der bak. Dette sammen med forpiggen og hovedkøyen i salongen framme gjør av vi har masser av liggeplasser. Har også flyttet veggen mellom akterkabin og hovedsalong for å få meir plass. Båten er utstyrt med alt som trengs, varmt vann, steikeovn osv osv. En perfekt turbåt for oss som var nybegynnere for 2 år siden.

koeyseng.jpgny_benk_bak.jpg

(man ser på siden der kva som er skjært vekk av akterkabinveggen)

Men er veldig sugen på en lukket båt med akterdekk og utgang til badeplattform. For etter et par sesonger på sjøen har vi jo sett kva andre har, og gjort egne erfaringer på kva vi sjølv har lyst på. Og økonomien har gjerne løsnet litt. Så eg og Rederinnen har satt oss som mål inne en slik båt som passer oss innen to år. Men utfordringene er faktisk å finne en større båt som har mulighet for like mange liggeplasser? Idag ligger alle i kvar si seng. Men her er mine utfordringer:

Max prisnivå: 7-800 000,-

Størrelse 33-39 fot (?)

Helst 1 motor og aksel. (men drev vurderes gjerne for å kunne utnytte plass i en båt)

Mulighet for å bygge om båten slik at det blir 7 liggeplasser, hvorav 1 dobbeltseng til Kaptein og Frue

Romslig akterdekk.

Romslig hovedkabin.

Båten bør kunne marsje på 16-20knop.

Bygger gjerne om endel sjølv.

Driver og saumfarer (godt nynorsk ord :lol: ) finn.no men finner liksom ikkje den perfekte båten. Ser ut som om eg må belage meg på en båt med stor kabin framme, der eg røsker ut alt og lager 4 køysenger. Meg og fruen klarer oss fint i en stikk-kabin...

Har kikket på alt fra Norline 36, Barracuda, MF, Skilsø, Prinsess osv osv

Men kom gjerne med forslag til båttyper som kan passe. Og evnt bilder/forslag til korleis ein båttype kan bygges om for å passe. Har hørt om Barracudaer med stikk-kabin ned under akterdekk, etasjekøyer framme og liggeplass til 10 osv osv. Så eg regner med at det er mange her inne som har gode forslag. Dei forslagene mottaes med takk :)

:sailing:

Bare sørg for at det er motorkraft nok. En GB slik jeg har liker å kunne gå rundt 10-12 mils fart i noe sjø. Andre trawlermerker har kanskje andre forhold å ta hensyn til. I en trawler har du plass nok, greit å bevege seg rundt på dekk samt et soldekk mange vil misunne deg.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 1 måned senere...

dette er muligens litt utenom hva trådstarter spurte om,

men synes det bør kommenteres.

har selv 4 barn som begynner å bli voksne nå,

før omfattende ombygginger vil jeg ha tenkt meg om litt

om dere kan holde ut med litt provisoriske løsninger noen år

for de eldste barna.

tiden går fort og snart får de egne planer for ferien på egen hånd.

dette skjer for alle.

Enig. Alle ombygginger bør skjer med tanke på å kunne tilbakeføre til orginalt. Med untak av Bonanzaen eg har no. Der har eg justert akterkabinen slik at plassen i salongen ble mye større. Og vi storkoser oss sjølv om båten er liten :) ute på to ukers tur no. Men har lyst på helårsbåt og her her på Vestlandet betyr det båt med lukket bakvegg. Ikkje lett å finne det i båt som er liten nok men samtidig har 6-7 komfortable køyer.. Har ikje lyst på stor båt egentlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...