Chris H Startet 24.Mai.2011 Del på Facebook Startet 24.Mai.2011 Hei! Har nylig kjøpt meg min første selveide båt :D With Vital 15. På denne fulgte det med en 30hk, denne har jeg tenkt å selge for å kjøpe enten en 50hk firetakter eller en 60hk totakter. Det jeg lurer på er: er det vanlig med feks 60hk med kort stamme? båten skal jo ha kort stamme, men er vist typegodkjent for optil 65hk. sliter med å finne ut hvordan dette blir siden jeg aldri ser en 50/60hk som har kort stamme (bortsett fra enkelte gamle motorer).. Noen som kan hjelpe meg med å få litt oversikt her?? Mvh. Christopher. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 tror omtrent ikke det selges båter for 50hk+ som krever kort stamme idag. Du får vurdere å heve akterspeilet, evt lage deg hevebrakett. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 ok, så det får bli en langstammet 50- eller 60hk m/hevet akterspeil. takk for svar:) Er det noen som vet hva andre With vital 15 båter har her iforhold til kort-/lang stamme.. ? En annen ting jeg lurte på: For en stund siden var jeg inne på en nettside hvor jeg kunne finne info (båt tyngde, lengde, anbefalt motor str. osv..) for de fleste båter. har lett fært etter denne siden, noen som vet? Chris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 www.boat.no Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Takk takk!! Jeg er foresten litt ute etter tips ang. hvor stor motor jeg børr ha. båten er 1987 mod With vital 15 og skal tåle opp til 65hk. Jeg har lyst til at den skal kunne dra wakeboard med 2-3 stykker ombord samt at jeg kan komme opp i ca 30 knop selv om vi er 4-6 styk i båten. Jeg har vurdert 60hk 2-takt og 50hk firetakt. Tror dere den vektmessig klarer 60hk firetakt? Eller blir det for mye vekt på hekken? hvor mye mer veier en 4-takt 60 vs. 2-takt 60 sån ca.?? Ellers noen innspill? Chris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 (redigert) kommer litt an på merke / modeller, f.eks foriige utgave av Suzuki DF60 veier 154kg, den nye er sikkert 40 kg letttere..? Yamaha F60 veier vel 112kg. Yamaha 60 2T veier 105kg m/ powertrim. Jeg har 60 2T på en Wesling, en i havna hadde samme båt m/ 50 4T. De var omtrent like kjappe opp i plan med få personer i båten, med mer folk dro 2-takteren ifra. Redigert 25.Mai.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Finner ikke noe info på nettet om vekt på 60hk 2-taktere.. Tror du de generelt veier ca. 90-100 kg? i og med at de er lettere en 4-taktere. Det jeg hovedsaklig lurer på er: I 1987 var det beregnet at båten skulle tåle 65hk 2-takt. Lurer da på om den vil klare 60hk 4-takt i dag iom. at 4-takterne veier mer enn 2-takterne. ?? takk for at du hjelper meg ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 tror det vil gå greit med de letteste 4t, og at den vil bli for baktung med feks den gamle DF60'en. Noen av de gamle 2t er vel på rundt 90kg, f.eks de 2 sylindrede Mariner 60 og Jonson/Evinrude 60. Vil dog anbefale å gå for en 3-syl motor, 100-115kg , men mer volum og dreiemoment, og mer behagelig gange etter min mening Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 takk takk!! da får jeg følge med på markedet fremover, jeg lurer på om jeg skal ha den denne sesongen med 30hk som står på, så kan jeg bytte motor til høsten når jeg har planer om å lakke om båten, da kan jeg heve akterspeilet og legge nytt bunnstoff i samme slengen. :) Takk Ivar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 (redigert) Av 4-takterne burde Honda 50 være ideell siden den er mye lettere enn 60-hesterne. Noe av vekten skyldes jo power trim og tilt men det må man jo nesten ha med. Her er forresten en kortstammet Yamaha 50 2-takter uten powertrim, den veier nok ikke mye http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28722539 Redigert 25.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Hondaen er en lett og fin motor men Yamaha F50 er sprekere med sitt større syl volum Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Nesten alle 50 hk er litt sterkere i bunn enn Honda 50 siden de egentlig er nedjusterte 60-hestere ja. Men da må man jo dra med seg den ekstra vekten. Honda 50 er vel en fulleffektutgave av 40-hesteren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) jeg ser her at f50 og f60 veier det samme (108 kg). Hvertfall nå i 2011. om jeg finner en f60 mod fra 2000 - 2003 (ish) hva tror dere vekten på den ville vært? lurer på om f50 og f60 altid veid det samme? Har bestemt meg for at: skal jeg ha 2-takter må det være 60hk, men om lommeboka holder hadde det vært perfekt med en 4-takter. Har altid hat et veldig godt forhold til yamaha så det blir nok vanskelig for meg å kjøpe noe annet.. chris. Redigert 26.Mai.2011 av Chris H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Hondas nyeste 60 hk har dynamisk justerbar fortenning med bankesensor (BLAST) som gir den mer kraft når du skal opp i plan. Hvor mye det kompenserer for mindre slagvolum vet jeg ikke. Den er på en liters slagvolum fordelt på 3 sylindre. Mindre leamikk gir mindre indre motstand som gir lavere forbruk med 3 enn med 4 sylindre. Større volum pr sylinder kan gi større dreiemoment i lave turtall, men samtidig er det flere dødpunkter i en rotasjonsperiode med færre sylindre. Redigert 26.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Honda BF50D har BLAST2 og 808 kubikk, mens alle 4-takt 60 hesterne har rundt 1000 kubikk (E-tec 50/60 har 863 kubikk men trenger ikke mere, det er jo en 2-stroke). Redigert 26.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
båt tommy Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Her er en bra motor men ikke så ny da yamaha 60 hk autolube..... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27114535 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) jeg ser her at f50 og f60 veier det samme (108 kg). Hvertfall nå i 2011. om jeg finner en f60 mod fra 2000 - 2003 (ish) hva tror dere vekten på den ville vært? lurer på om f50 og f60 altid veid det samme? Alle 60 hk i nyere tid er basert på 50 hk-versjonen og har ca samme vekt Honda 50 er basert på 40-hesteren og er lettere, akkurat som Tohatsu 40/50 TLDI. Noen unntak finnes jo, sånn som den gamle Suzuki DF60 som veier ca 160 kg Den tidligere forgasserversjonen av Honda BF50 veier forøvrig bare ca 90 kg. Redigert 26.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Alle 60 hk i nyere tid er basert på 50 hk-versjonen og har ca samme vekt Med nyere tid mener du ca. etter år 2000?? Her er en bra motor men ikke så ny da yamaha 60 hk autolube..... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27114535 denne er jo veldig fin, har en følse av at disse yamaha motorene er nesten som en "evighetsmaskin". Passer meg egentilig godt at det er en 94 mod også når det først er 2-takter så blir den en prisklasse billigere.. EDIT: snakket med selger av denne, den er solgt.. Takk for alle innspill ;) Redigert 26.Mai.2011 av Chris H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 ja mener vel etter at 4-takterne ble vanlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Voff Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Johnson/Evinrude hadde en 2-takts 50Hk med kort stamme. Den veier sånn ca. 85kg tror jeg. Når jeg tenker meg om har jeg en slik stående i kjelleren . Den har ikke vært i bruk på 8år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Johnson/Evinrude hadde en 2-takts 50Hk med kort stamme. Ja det er vel en slik en http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28722539 Redigert 26.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Voff Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Ja det er vel en slik en http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28722539 Det der er en Yamaha. Prislappen er forøvrig absurd (22.000Kr). Fornuftig pris er 5000 - 8000kr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) En Yamarude ja Ja prisen er litt drøy for en 20 år gammel motor, men kan jo hende at noen i "desperasjon" etter å finne en kortstammet lettvekts 50 hk slår til. Men håper iallefall at de har vett nok til å prute prisen ned til rundt 15.000 kanskje... Her er Johnson 55 kort http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28746313 Pussig annonse her forresten... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28759090 hvor gammal er den motoren egentlig ? Honda 45 er jo fra først på 90-tallet. Er den laget av gull tro? Redigert 26.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Er du sikker på at den båten din er fra 1987? mener de sluttet å produsere Vital 15 i 81 eller 82 Har du bilde av den? Ellers mener jeg å ha hørt at den har en fartssperre i skroget på 33 knop. Derfor er det ikke nødvendig med alt for stor motor. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Er du sikker på at den båten din er fra 1987? mener de sluttet å produsere Vital 15 i 81 eller 82 Har du bilde av den? Ellers mener jeg å ha hørt at den har en fartssperre i skroget på 33 knop. Derfor er det ikke nødvendig med alt for stor motor. Hei. Ja kjøpte den forje uke av en seriøs selger som tydelig (etter mit intrykk) viste hva han snakket om, han hadde hat den siden 1995 og sa det var en 87mod. om det du sier er sant er jo det interesant.. Fartsmessig så har jeg også hørt at det er så godt som umulig å få den over 34-35 knop. pga. sugekopp-efekt. Jeg er ikke ute etter noe særlig mer fart en 30 knop, men jeg vil kunne klare dette med 4+ om bord, jeg vil også dra wakeboard med den. Derfor vi jeg ha litt futt i påhenger'n noen som kan bekrefte at vital 15 ikke ble produsert etter 81,82 ?? edit: har ikke bilde her, kan se om jeg kan få skafet det i løpe av helgen.. Redigert 26.Mai.2011 av Chris H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.