Jump to content

Lading fra flere kilder


Herman

Recommended Posts

Batteriene i båten lades fra mange kilder. Siden jeg bor i båten trenger jeg mer strøm enn solcellepanel og vindgenerator kan gi meg. Jeg har derfor landstrøm tilkoblet i tillegg. Jeg lurer på hvordan strømmen fra hver av disse kildene fordeles. Tanken bak solcelle og vindgenerator er jo at jeg skal redusere strømregningen i havna noe. Det er ikke så mye jeg bruker, om sommeren går det rundt uten landstrøm, men om vinteren bruker jeg mer enn de klarer å produsere. Men hva er det egentlig som skjer? Risikerer jeg at landstrømsladeren leverer all strømmen jeg trenger, og at solcelle og vindgenerator ikke leverer noe fordi landstrømsladeren tar hele jobben?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Solceller og vindgenerator kostet meg såvidt jeg husker ca 15.000, så jeg er enig i at det ville vært en dyr måte å spare penger på.

 

Nei, de ble installert før jeg dro på langtur. Det var ikke for å redusere strømregningen, men fordi jeg ville gjøre meg uavhengig av motorkjøring for å lade batteriene. Nå står de imidlertid der, og jeg lurer på om de gjør nytte for seg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

All den energien et  f.eks. 100W solcellepanel kan produsere på 6 vintermåneder, vil koste sånn ca  35 kroner hos det lokale el-verket.  Da har jeg tatt ekstremt godt i til din fordel.

 

Mulig vindmølla di kan produsere for omlag 70 kroner i de samme 6 månedene.

 

Svaret på sørsmålet om hvem som leverer hva, er helt avhengig av ladespenningene på de forskjellige enhetene. Uansett hvordan det står til, er det ikke engang verdt bryte å tenke i disse baner en gang.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

All den energien et  f.eks. 100W solcellepanel kan produsere på 6 vintermåneder, vil koste sånn ca  35 kroner hos det lokale el-verket.  Da har jeg tatt ekstremt godt i til din fordel.

 

Mulig vindmølla di kan produsere for omlag 70 kroner i de samme 6 månedene.

 

Svaret på sørsmålet om hvem som leverer hva, er helt avhengig av ladespenningene på de forskjellige enhetene. Uansett hvordan det står til, er det ikke engang verdt bryte å tenke i disse baner en gang.

 

Lotus

Okei, så har det kanskje bare akademisk interesse. Men jeg har nå ligget våken i natt etter natt og lurt på dette :wink: , så da vil jeg forstå det skikkelig. Alle enehtene er koblet via separat laderegulator. Forstår jeg det riktig at hvis alle regulatorene leverer lik spenning til batteriene, så fordeler de lasten mellom seg. Det er altså ikke ladestrømmen (kapasiteten) til hver enkelt lader som er utslagsgivende.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...