solono Startet 24.Mai.2011 Del på Facebook Startet 24.Mai.2011 Er litt usikker på hva slags lednng jeg bør bruke til lanternene.. Er det ok med lampeleding for eks lampetter? det er vel 0.75 kvadrat :) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Går vel greit det, for det er jo ikke mere enn maks 20W pærer i de fleste lanterner som ikke har LED pærer. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 På vår tresnekke er lanternene koblet opp med lampeledning. Det har virket i over 5 år. Ingen misfarging eller sprekker enda Men jeg har fått ett lite inntrykk at kobberet får ett sort belegg når det har stått for lenge. Selv midt i kabelen blir det ett sort belegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Mulig det er bedre å bruke fortinnet kabel med halogenfri isolasjon for å unngå dette. Har egentlig ikke noe å si egentlig når det kommer til et stykke bare for disse lanternene. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
solono Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Da blir det lampeledning. Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Lampettledning(PL 2x0,75) tåler ikke vann, og ikke sollys. Kabelen blir våt tvers igjennom etter en tid, og kappa blir hard og sprø. Men på så lave spenninger som dette, er det normalt ikke noe problem. Blir det problem senere, så er det bare å bytte den ut med en gummikabel på samme tverrsnitt(H07RN-F). Den tåler det meste, ulempen er at den er svart. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Skal bytte ledningsnettet i båten i disse dager, og der er det gamle opplegget til lanternene lampeledning. Og det har holdt siden 1977. Sitér dette innlegget Link to post
solono Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Jche det var nesten rene dommedags profetier :) Sollys var litt drøy (i så tilfelle må jeg bytte ledningene rundt i huset), men vannsprut ol skal jeg kunne forstå. Men kablen blir liggende slik at det ikke er noe problem med vannsprut :) Takk for hjelpen :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Lampettledning(PL 2x0,75) tåler ikke vann, og ikke sollys. Kabelen blir våt tvers igjennom etter en tid, og kappa blir hard og sprø. Jeg har hatt vanlig lampettledning i jolla mi i ett år. Den har ligget i vann konstant og blitt utsatt for sollys. Den er bare litt møkkete. Myk og fin. Den har blitt litt gulere enn hva den var, men ellers ser den helt fin ut. Kanskje litt hardere, men det er ikke merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.