Framtia Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Var det livliner som holdt dere ombord? Håper forøvrig at mangel på værprognoser ikke var problemet ;-) Godt dere slapp med skrekken, har selv opplevd noe lignende men mye mindre dramatisk. Det var ikke moro. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Synes det var en feilvurdering å gå ut med de meldingene og spesielt med kurs mot le kyst. Har selv seilt mot Skagen i tilsvarende vind fra SW men det er noe helt annet å seile mot en stor havn i lo enn å skulle smette inn et lite hull på en kyst i le hvor det bryter på alle kanter. Svenskekysten i SW storm kan være stygg og sikker dybde er minimum 10 meter, helst mer. Et alternativ til det dere gjorde kunne vært å dreie nord og stått opp Kosterfjorden f.eks. Hvilke værmeldinger var det dere lyttet på? Var dere klar over at metereologene melder middelvind og at man må forvente 50% mer enn dette i perioder? SMHI gir tilleggsinformasjon om dette men DMI har vanligvis de sikreste meldingene på vind. Flott likevel at dere klarte dere bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Godt at det gikk bra! , vi var 4 gutter på tur for et par år siden som fikk de samme været som dere beskriver , vi gikk ut i fra skagen med 17 m/s og den øket på mot storm , vi valgte og stå vidre norover og opp Kosterfjorden istede for å søke inn mot kysten lengere ned. Men når du først er ute i den situasjonen dere kom opp i så tror jeg at løsningen min hadde vært drivanker med noen lange tau som andre her beskriver, er den beste løsningen, da reduserer du farten i forhold til sjøen bakfra og får bedre styring på båten . Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 - Om en ser seg nødt til å gå inn mot kysten i slike forhold, vil en slik grunn renne være noe av det farligste. Rundt Hättan lykt er det mindre enn 10 meter vann. Å gå inn på grunt vann i stor sjø vil kunne utløse brottet, selv om det ikke bryter før en er der. Hadde jeg vært skipper, ville jeg ha blitt liggende i havna og ikke gått ut. En skal ha repekt for havet og de krefter som oppstår i dårlig vær. For egen del kom vi over Nordsjøen på søndag og fikk melding om liten storm på strekningen Stadt-Svinøy. Vi hadde da målt vinder opptil 22,9 m/s, og det blåste jevnt 18-20 m/s. Vi hadde da ca 70 nm til Runde før vi kunne komme delvis i le for sjø og vind. Vi var usikker på om vi ville nå dit før strormen satte inn. Vi valgte derfor å endre kurs å gå til Måløy, som lå ca 45 n/m unna. Slike opplevelser gir oss erfaring, og det er meget viktig å få, da det vil være med å danne grunnlag for framtidige beslutninger. Jeg vil nok fortsatt legge ut i stiv kuling om vi kan ha vinden aktom tvers, men jeg blir liggene om vindretningen er i mot. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
LarX Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 ...skulle gjerne ha vært med. Det skulle du ikke for dette var nok langt forbi morsomt :) klassisk tøff på avstand.......hehe Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) Er det Hätterännan du mener? Det stemmer og det "kokte" der inne Jeg tolker dine innlegg slik at ikke hadde så mye andre valg enn å gå inn til le kyst Vi valgte dette da vi gikk ut fra Skagen, noe vi selvsagt ikke skulle gjort, vi skulle ligget værfast der som alle de andre båtene, de ligger nok der enda for det blåser enda fælt, problemet er at jeg valgte feil sted, jeg hadde noen andre alternativer merket av på kartet i tilfelle vi ikke klarte høyden opp dit vi gikk inn og måtte plattlense inn lenger ned. - Om en ser seg nødt til å gå inn mot kysten i slike forhold, vil en slik grunn renne være noe av det farligste. Rundt Hättan lykt er det mindre enn 10 meter vann. bølgen som tok oss kom ca 1mil ut fra selve lykta, båten er 13meter lang og da vi tippet over toppen så var det et stykke ned til bunnen, jeg har aldri sett på maken før - Flere har nevnt det her, men jeg gjentar det. Et mindre drivanker som f.eks SeaBrake hengt ut fra hekken ville ha redusert hastigheten, og antagelig unngått en broach. Kreftene som påvirker båten får en helt annen balanse ved at du "henger" etter drivankeret. Fartsreduksjonen alene minsker de hydrodynamiske kreftene som gjerne kaster båten inn i en broach. Med litt justering av seilflate burde du kunne komme ned i en brukbar styrefart. Kunne du også endret draget fra drivankeret fra side til side bak på hekken, ville du i tillegg kunne sikret styringen. Du ville nok fått noen sjøer inn over hekken når det grunnet opp, men beholdt styringen over båten. På slutten der så svingte kursen oppmot 90grader, det var ikke mulig å sikte på noe da jeg så lykta jeg siktet på kun i noen sekunder når vi var på bølgetoppene, mesteparten av tiden så var det null sikt og båten er ikke mulig å styre effektivt i den farten, øyehøyde er jo gjerne 3+meter over havflaten og hadde bare bølgene vært 6-8meter så hadde sikten vært mye bedre, hadde da båten blitt styrt selv av noe som hang ut bak så kanskje det hadde vært lettere Var det livliner som holdt dere ombord? Ja , og holde seg fast med håndmakt det vet jeg faktisk at jeg prøvde men merket at jeg glapp taket, men en livline holder jo ikke evig den heller. Hadde vi havnet utenfor båten der så hadde det nok vært kjørt løp for denne gang. Håper forøvrig at mangel på værprognoser ikke var problemet ;-) smhi,dmi,yr,gribfiler var det vi brukte Synes det var en feilvurdering å gå ut med de meldingene og spesielt med kurs mot le kyst. Det var en avgjørelse vi tok og trodde det skulle gå helt greit, jeg har vært ute i slikt vært flere ganger og det er aldri noe problem, den store tabben var stedet vi valgte å gå inn, jeg kunne ikke forestille meg hvor ille det var der. 4-6meter var lemdt ute i skagerrak, det hadde vi lenger ute og da var vinden oppe i full storm i kastene, men bølgene ble et problem der vi gikk inn det kan vi vel konstatere :) Et alternativ til det dere gjorde kunne vært å dreie nord og stått opp Kosterfjorden f.eks. Da måtte vi dreid så tidlig at den avgjørelsen måtte vært tatt ved skagen omtrent, det var brytende bølger de siste 2 timene før vi kom inn og å seile med siden til slike bølger det velger man ikke sålenge man faktisk tror at man har en plan som skal holde vann Hvilke værmeldinger var det dere lyttet på? Var dere klar over at metereologene melder middelvind og at man må forvente 50% mer enn dette i perioder? SMHI gir tilleggsinformasjon om dette men DMI har vanligvis de sikreste meldingene på vind. smhi,dmi,yr og gribfiler, og ja vi forstår værmeldinger og hva det kan innebære men igjen, vinden er ikke noe problem, heller ikke bølgene sålenge man er ute på dypt vann Så spør man seg, ville det samme skjedd om man hadde en mer tradisjonell tregere båt som ikke surfer avgårde så lett ? Håper noen kan lære en og annen ting av dette. Redigert 25.Mai.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 hvordan ville en motorbåt taklet samme situasjon? totalhavari? tenker på en større viknes eller saga, som er laget for å takle litt sjø.. Motorkraften ville vel gitt en fordel, men mangel på kjøl en stor bakdel. Meninger? (har ikke tenkt meg ut i sånnt vær med min motorbåt) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) hvordan ville en motorbåt taklet samme situasjon? totalhavari? tenker på en større viknes eller saga, som er laget for å takle litt sjø.. Motorkraften ville vel gitt en fordel, men mangel på kjøl en stor bakdel. Meninger?(har ikke tenkt meg ut i sånnt vær med min motorbåt) Hadde aldri i verden gått ut med en motorbåt på den størrelsen i det været. Når bølgene får en seilbåt med tung kjøl til å legge seg ned i sjøen, hva tror du vil kunne skje med en liten (i denne sammenheng) motorbåt? Seilbåten rettet seg opp igjen på grunn av kjølen, det kan du ikke regne med at en motorbåt ville ha gjort. Skulle man være så uheldig å komme ut i så dårlig vær som her beskrevet med en motorbåt, tror jeg det lureste vil være å ligge på været med baugen mot bølgene, aller helst med drivanker. Da er man imidlertid avhengig av å ha god plass i le, altså langt til nærmeste kyst med pålandsvind. Redigert 25.Mai.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Vi går ut nord for Gullholmen når vi seiler til Sæby. Og vi gikk tidlig etter stormen i fjor sommer. La merke til at det fortsatt var store bølger i sundet. 1 nm utpå og det var "nesten" flatt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hifo Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Jeg begriper ikke at folk tør å gå ut i slikt vær i det hele tatt. Jeg er nok dessverre typen som er født med bare 1 liv , men ser at andre har større forhåpninger. Godt det gikk bra Enzo , herregud å redd jeg hadde vært.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
MajorAndy Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) "En katastrofe må ikke ske forgæves". Sådan sagde korpslægen i redningskorpset Falck da jeg var ansat der. Fint at du inviterer til dialog om læringerne i denne sag. Faktum er, at du ikke blev overrasket af dårligt vejr. Jeg så selv vejrmeldingen fra SVT dagen inden hvor de advarede om storm og meget kraftigt vind, så du vidste hvad du gik ud i. Du ramte simpelthen grænsen for hvad båden kunne håndtere - og klarede dig igennem ved at vise godt sømandsskab - og en smule held... Jeg vil igen pege på muligheden for at lære noget om dig selv her. Jeg har interesseret mig meget for konceptet "forkerte beslutninger" og læst en del om dette. Meget forskning peger på, at der er nogle grundlæggende psykologiske mekanismer bag forkerte beslutninger og at man kan lære at være opmærksom på disse mekanismer i sig selv. Jeg anbefaler varmt bogen Naked Pilot der handler om forkerte beslutninger i fly-cockpits. Den er skrevet af en pilot/psykolog og beskriver en række menneskelige faktorer, der har været skyld i uheld gennem tiden. Mit råd ville være, at du bruger denne hændelse til at lære noget om dig selv. For det er jo fint nok at lære noget om sejl-teknik i hårdt vejr, det er altid nyttigt, men hvis du stiller dig selv spørgsmålet om hvad det var, der gjorde at du besluttede at gå ud i SÅ hårdt vejr så kunne det være at du lærte noget om dig selv. Og det er meget mere værdifuldt end at vide hvordan man bruger et drivanker. Redigert 25.Mai.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) Hva kunne vi gjort annerledes bortsett fra å velge feil sted å seile inn på le kyst ? Det er her den største og farligste feilen ble gjort. Gå aldri inn mot le kyst når det blåser storm. Vindretningen må i høyeste grad tas med i betraktningen når en legger ruten. Båten din er konstruert for å tåle skikkelig uvær ute på havet Redigert 25.Mai.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Vil bare føye til at jeg har stor respekt for opplevelsen dere har vært gjennom og at mine kommentarer er skrevet i etterpåklokskapens krystallklare og behagelige lys. Håper det blir litt mindre vind i Skagen Race neste uke :-) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Jeg begriper ikke at folk tør å gå ut i slikt vær i det hele tatt. Tiltredes. Og så vil jeg tilføye noe jeg lærte da jeg var aktiv som flyger: "If you're in doubt, you're not in doubt". Så var kanskje ikke dere i tvil, men det må ha vært en utrolig skremmende opplevelse. Jeg er imponert over at dere greide å holde hodet såpass kaldt, og synes det er flott du deler opplevelsen med oss andre. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
camilie Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Kjenner en som gikk fra Grenaa med en Princess 48 i 22 sekundmeter og SW. Gikk direkte fra Grenaa til Grebbestad og det var en tøff tur etter det jeg har forstått. Sikkert utrolig viktig hvor man bestemmer seg for å gå inn holde seg unna grunne områder. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 3,9 meter dypt og ti meter bølger... grøss... selv om den dybden kanskje er under kjølen så det blir ca 6 meter, er det ikke mye vann igjen i bølgedalen. Utrolig flott at det kun er båten og stoltheten som er såret. Veldig nyttig lesing om man skulle komme ut i samme situasjon selv. Jeg unnlater med vilje å kommentere om jeg synes det var lurt eller ikke å sette ut med den værmeldingen. Det er fullt mulig å bli overrasket av uvær før eller siden og da er det tiltakene man kan dra nytte av her som er viktig å huske. Selv i mindre dramatiske forhold, er det lærdom i lesestoffet over. Det er lærdommen her som kan redde en ut av situasjoner og ikke vissheten om at man burde holdt seg hjemme den helgen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
baatsman Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Har du fått oversikt over skadene? Noe med rigg/vant/seil? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Savner noen småtterier som var på dekk, litt småskader på ting som fløy rundt under dekk, en PC er å regne som rullestolbruker fra nå av. Sprayhooden der er det ene vinduet revet rett ut av "ramma" og det er en revne i sprayhoodstoffet mellom to vinduer. Ellers så er det ting jeg ikke finner igjen under dekk, og ting jeg ikke visste at jeg hadde som er dukket opp Septiktanken var tømt da vi dro ut men da båten lå nede så rant de små godsakene som var igjen i den ut av dassen og inn på det aktre toalettet så det ble en vaskejobb verdt en oscar. Ellers ser det ikke ut som det er noen direkte skader, hadde nesten ikke seil ute så de fikk ikke så mye press at det gikk galt med de, storseilet var sikret på bommen. I mastetoppen så har vindexen fått seg en smekk og bør nok byttes men det er peanuts Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Måtte bare lese dette noen ganger for og få det skikkelig inn. Litt av en story, her har dere vært skikkelig heldige, godt gjort. Bra at alt er relativt ok med dere og båt. Har ikke så mye og bidra med vedrørende dine alternative valg. Bare vær mer forsiktige neste gang, lykke til med båt fiks og mental debrifing. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) Det er utrolig bra at du deler denne historien!. Mye vind og grunnt vann er jo ofte lite behaglig. ( Å gå rett ut ved kløvringane fyr på nord Koster i liten kuling fra SW er f.eks ingen behaglig seilas. Så det gjør ikke jeg en gang til iallefall ) Vi seiler titt og ofte strekningen Skagen -Smøgen selv, og kunne fort ha kommet i samme situasjon. Her er det litt av hvert å lære om både forberedelsene og gjennomføringen når man først var i situasjonen. Jeg skjønner i allefall at seabreake ankeret jeg har kjøpt trolig kan få anvendelse selv om jeg ikke skal seile på de store hav med det første. Om det var lurt å gå fra havn er egentlig helt underordnet i forhold til denne tråden. Her er det bare for oss som ikke har vært i liknende situasjon å lese og lære. Hadde vært interessant om flere kunne dele liknende historier. For jeg tror det er mange liknened historier med en blanding av gode og dårlige beslutninger, som nok vil være fengende/lærerikt lesestoff for mange her på forumet.. Redigert 25.Mai.2011 av Godegrunner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SteinarK Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Dette er helt klart sterk lesing! Det er lett å tenke at man er bortimot udødelig ute på sjøen i stor båt med tung kjøl, men historien til Enzo demonstrerer til fulle behovet for alle sikkerhetsdetaljene vi har på båtene og at det likevel, til tross for godt sjømannskap, faktisk kan gå galt. Mange skriver om drivanker og tau fra båten og dette er noe jeg finner igjen i alle seksjoner om håndtering av dårlig vær i lærebøkene. Men hvor mange har egentlig hatt det klart og fått brukt det i praksis og sett at teorien fungerer? Kunne godt tenke meg noen historier tilsvarende Enzo sin der dette har vært tatt i bruk... Jeg har drivanker på innkjøpslisten før sommerferien, men ser ulike anbefalinger på hvilken type man skal gå for. Noen hevder tradisjonelle drivankre er for små til å kunne stoppe båten og foreslår drivanker type fallskjerm. Andre mener SeaBrakes lille størrelse gir bedre styrbarhet. Og så har vi det tradisjonelle ca midt i. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Jeg vil rette en takk til Enzo som på en så åpen og ærlig måte deler denne historien med oss. Dette er ET eller Experience Transfer på høy nivå. Et av de beste innlegg her om båtliv. Det var godt det gikk bra med dere og at båten klarte seg relativt bra i en knock-down. Vi har vel alle vår egen skala for hva slags vær vi legger ut i. Selv har jeg vel en tendens til å legge lista noe høyt og fått pay-back for det ved noen anledninger, uten at jeg har vært i nærheten av noe slikt som dette. Heldigvis. Og, jeg får bekreftet litaniet jeg ofte preker. Redningsvest er komplett meningsløst under sånne forhold. Til og med survivalsuit hadde ikke hjulpet. Enzo og hans mannskap brukte det eneste som hjelper, jackstays. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Takk for fine innlegg folkens, det jeg ville med denne tråden var å lage litt diskusjon som noen kunne lære av, også meg inkludert. Jeg er enig med deg mulligan ang redningsvest, den kunne i beste fall gjort at pårørende fant likene men i kampens hete så kan den faktisk være direkte farlig, hadde vi f.eks blitt liggende med kjølen i været i lang tid så hadde det vært nærmest umulig å komme seg ut av cocpit med vest på. Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Takk for fine innlegg folkens, det jeg ville med denne tråden var å lage litt diskusjon som noen kunne lære av, også meg inkludert. Jeg er enig med deg mulligan ang redningsvest, den kunne i beste fall gjort at pårørende fant likene men i kampens hete så kan den faktisk være direkte farlig, hadde vi f.eks blitt liggende med kjølen i været i lang tid så hadde det vært nærmest umulig å komme seg ut av cocpit med vest på. Hvis du er redd for å sitte fast i redningsvesten kan du kjøpe en "hookknife". Det er en kniv som vi bruker i fallskjerm til å kutte liner, webbing og rigg ved behov. Festes enkelt til redningsvesten. Har en jeg skal koble til min vest etter å ha lest dette. http://www.flyaboveall.com/hook_knife.htm Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Sydvesten Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) Flott og ærlig beretning Enzo... og jeg er glad jeg ikke var ombord.... Har selv ligget værfast i Skagen i en uke.... Da blåste det mellom 12 og 15m/s på vindmåleren ved havnekontoret... Vi har en enkel regel at vi ikke slipper tampen om det blåser mer en frisk bris på land... har da barn ombord i båten... Det jeg hadde gjort annerledes er å ligge ved kai, og nytt danskens gjestfrihet... Redigert 25.Mai.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.