Jump to content

Hva kunne vært gjort annerledes i stormtaktikk ?


Enzo

Recommended Posts

En liten en på tampen av kvelden.

 

På mandag 23.5 ble vindhastigheten, ute på Kråkenes fyr i Vågsøy ved Stad, på kvelden målt til 33,3 meter pr. sekund eller over 120 kilometer i timen. En god orkan sent i Mai måned.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

De som tenker å seile langt bør lese boken jeg skrev om over. Her er det bla beskrevet tank tester av brytende bølgers effekt på ulike skrog. Leser man det ser man at argumentet om at det finnes mange flat bunnede båter på langtur som lite relevant. Om man er opptatt at sikkerhet i virkelig dårlig vær da.

Nå har jeg ingen anelse om hva som står i denne boka om skrogform, men det har forundret meg litt at så mange (erfarne) langseilere velger Ovni-båter med senkekjøl og ballast i skroget. Da får man jo et høyere tyngdepunkt. Selv om det vel må tillegges at stabiliteten fortsatt er basert på ballast og ikke først og fremst skrogbredde. Men i fjor snakket jeg med eieren av en RM1400 (som jeg har veldig sansen for, og som er uten senkekjøl) om dette, og han mente at senkekjøl bare var en fordel i storm, da har man nemlig muligheten til å vippe den opp! Pointet skulle da være at skroget har mulighet til å skli sidelengs nedover mot bølgedalen dersom man mister styringa, mens en båt med fast kjøl isteden vil bli «holdt igjen» i kjølen i en slik situasjon slik at kjølen dermed bidrar til å kantre båten istedenfor å holde den stabil. Dette er jo det stikk motsatte av hva man i første omgang skulle tro, men jeg har ennå ikke klart å se noen åpenbare hull i senkekjølteorien...

 

Forøvrig en skikkelig tankevekker dette, meget nyttig å ha med seg nå i forkant av Skagen Race f.eks., stor takk til Enzo som deler erfaringene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...