Jump to content

Hva kunne vært gjort annerledes i stormtaktikk ?


Enzo

Recommended Posts

Ser en annen tråd her på forumet om at det har vært storm og elendighet på østlandet i dag, jeg tenkte at jeg skulle fortelle min historie her for å greie opp i om vi kunne gjort noe annerledes i våre avgjørelser.

 

Jeg tar storyen fra begynnelsen.

Jeg og en kompis (medlem her på forumet) startet fredag mot københavn fra Tønsberg i min båt en Oceanis 43 seilbåt, vi hadde kulig opptil 15ms rett i mot og vi seilte i 24 timer i dette været og da vi var med læsø som er ca 120mil hjemmfra så hadde vi seilt 205mil, vi så da at det var meldt storm om et par dager og tenkte at vi hadde lite lyst å ligge værfast helt nede i køben så vi stoppet på læsø istedet for å krysse mot vinden enda et døgn.

 

Søndag seilte vi til Skagen for å ligge der til onsdag/torsdag og vente på bedre vær, vi hadde ca 13ms inn til skagen og hadde fin tur.

I går så leste vi mye værmeldinger og fant ut at vi kanskje skulle seile over mot sverige i dag allikevel, selv om det var meldt dårlig vær, meldingen var 17-21ms og noen områder og tidspunkt med opp mot 24ms, vi tok en avgjørelse i morges og satte ut fra skagen alikevel. Det skulle vise seg å være noe vi angrer på nå.

Bølgehøyden som var anslått var 4-6meter, vi hadde fin bør ut fra skagen med rundt 17ms inn 140grader på båten, hadde ute ca 5-6kvm genoa og det var det hele. Vi hadde 24,5ms på det høyeste men det var ikke noe problem.

Vi hadde besluttet å gå inn rett nord av gullholmen inn fjorden mot lysekil.

 

Når vi nærmet oss svenskeskysten så økte vinden på og vi lå stabilt på storm innover. Loggen viste over 15knop innimellom og stemningen var god, men båten begynte å bli vanskelig å styre, vi revet ned til vi kun hadde ute en lite lapp av forseilet men alikevel så så vi 15+.

Når vi ser lykta ved der vi skulle inn så ser jeg at det bryter noe forferdelig og båten var utrolig vanskelig å styre, jeg tenkte da at propellstrøm over roret ville bedre situasjonen og jeg startet motoren i tillegg. Vi hadde etter det en broach men det gikk helt fint. Jeg så det var ille lenger inn men det var ikke lenger mulig å snu så vi måtte la det stå til.

Bølgene var nå godt over 10meter høye og brytende og så kommer moren til alle bølger og tar oss igjen, jeg vet ikke men 15-20meter kan den kanskje ha vært.

Det som skjer nå skjer veldig fort, vi føler at vi bare faller som å være i fritt fall og båten er nesten borte da det kun er frådende hvitt overalt, baugen treffer så bunnen av bølgen og forsvinner, det neste jeg får med meg er at jeg svelger saltvann og er under vann, båten ligger 100-120grader nede med mast under vann med siden mot bølgen, kompisen min ligger oppe meg og har heldigvis hodet over vannet. Det går ikke så lenge så har båten rettet seg opp igjen og vi seiler videre, skadene er tilstede men en det er ting som kan repareres. Vi kommer oss inn til lysekil der vi ligger nå.

 

 

Vi sjekket loggen når vi kom fram, jeg legger ut bilder av den.

41.jpg

 

Hva kunne vi gjort annerledes bortsett fra å velge feil sted å seile inn på le kyst ?

Skulle vi gått for bare riggen og droppet seil og motor på slutten ?

Båten var nesten umulig å styre på slutten, er det noen som har tips til hva som kunne bedret dette ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drivanker har jeg tenkt på men da stopper jo båten helt opp og jeg trengte god manøvrerbarhet for å komme helskinnet inn der vi skulle, det er ganske trangt.

 

Loggen er ikke SOG det er gjennom vannet. Jeg synes det virker litt rart men det står nå ihvertfall det på displayet. Det gikk ihvertfall ufattelig fort på slutten og godt over 20knop så i det fallet vi hadde så kunne det gått mye fortere men 41knop ? det synes jeg er merkelig

Link to post
Share on other sites

ja, dvs, er drivankeret "lite nok" så bremser det, men stopper ikke opp. En annen fordel er at det kan nyttes som nødstyring med to tamper inn. Jeg har to størrelser i båten. Forøvrig mener jeg drivanker er undervurdert som sikkerhetsutstyr.

 

litt av en opplevelse du beretter.............skulle gjerne ha vært med.

Link to post
Share on other sites

Det hørtes tøfft ut. Bra at det gikk bra med dere. 120 grader - var dere da helt under vann? Er det ikke rundtomkring der det er "Point of vanishing stability" der båten evt. ikke retter seg opp igjen? Fikk dere større skader på båten?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ikke for at være bagklog men det bedste havde vel været ikke at gå ud? Vinden var godt varslet og I kunne have ventet.

 

Godt at alt gik godt her, men havde I ramt et skær havde I jo haft alvorlige problemer.

 

Jeg forstår at I ønsker en teknisk vurdering af om I kunne have handlet anderledes i denne situation. Men det bedste ville vel have været helt at undgå den. Eller?

 

I må være skikkelig rystede og jeg ved at alle vi herinde er glade for at det gik så godt som det gjorde. Det kan kun være fordi I er meget rutinerede og erfarne. Så noget har I gjort rigtigt. For I er i live i dag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

skulle gjerne ha vært med.

Det skulle du ikke for dette var nok langt forbi morsomt :)

 

120 grader - var dere da helt under vann? Er det ikke rundtomkring der det er "Point of vanishing stability" der båten evt. ikke retter seg opp igjen? Fikk dere større skader på båten?

Båten lå nede så hele masten var under ettersom jeg fikk med meg, jeg lå under vann og var plassert ved rattet på den siden som gikk ned. Sprayhooden var lagt ned men vannet fikk tak i den og jeg orker ikke å se på den, må manne meg opp i morgen men det ser ut som deler av den er revnet og et vindu er tatt rett ut av den, ellers var det jo endel nede i båten, ting som lå på babord hadde tatt veien opp i taket og ble funnet igjen oppe på hyller på styrbord side, en PC som sto på kartbordet fant jeg igjen bakerst i styrbord akterkabin. Det blir gjerne endel rot i en båt som er mer oppned enn på rett kjøl :)

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for at være bagklog men det bedste havde vel været ikke at gå ud?

 

I må være skikkelig rystede og jeg ved at alle vi herinde er glade for at det gik så godt som det gjorde. Det kan kun være fordi I er meget rutinerede og erfarne. Så noget har I gjort rigtigt. For I er i live i dag.

Selvsagt hadde det beste vært å ikke gå ut i det heletatt men vi hadde ikke noe problem sålenge vi var ute på havet der det var dypt, å seile i storm med vinden aktenfra er somregel ikke noe problem og det har vi gjort før men jeg feilberegnet at det skulle bli så ille når det ble grunnere vann ved kysten.

Vi er litt rystet ja det kan jeg innrømme, fra å seile og jobbe med å holde kursen til sekunder senere svelge saltvann og innse at man er under vann det setter en støkk i en

Link to post
Share on other sites

Min seilerfaring begrenser seg til en ettermiddag på flatt vann, pissregn (perfekt) og frisk bris i en vg-jolle. Jeg spør derfor: Var dere nødt til å gå til land? Jeg mener, i min bransje fokuserer vi på å ikke sette seg opp i vanskeligheter, identifisere faktorer og alltid ha litt å gå på, selv om middagen blir kald. Høy sjø er vel sjelden noen big deal for denne båten når du går langt til havs, det er der det blir grunnere at det er farlig. Bra dere slapp med skrekken :diving:

Link to post
Share on other sites

Nødt og nødt fru blom, vi planla å gå inn der vi gikk og feilberegnet at det var så ille, da vi var kommet så langt så var det ikke mulig å snu, jeg tror ikke jeg hadde klart å snu båten heller uten å risikere å legge den ned og det var det jeg ville unngå.

Link to post
Share on other sites

jeg tror ikke jeg hadde klart å snu båten heller uten å risikere å legge den ned og det var det jeg ville unngå.

Uff ja det er en lei følelse. Godt at dere ikke gikk på en smell i navigeringen slik at dere hadde blitt tvunget til å snu...

Men ville helt klart vært fint og hørt fra noen som har en del erfaring med drivanker under slike forhold. Det vil uansett ikke stoppe båten.

Link to post
Share on other sites

Takk og pris at det gikk godt, Enzo!

 

Rent sånn bortsett fra at dere burde ventet litt lenger i Skagen, (men akkurat DET erjeg sikker på at dere vet), så valgte dere vel det værste stedet å gå inn mot kysten, Islandsberg er beryktet, og det er ikke uten grunn at det er akkurat her svenskene har plassert forskningsprosjekt i bølgekraftverk. Det er her bølgekraften er størst! Se bølger Islandsberg Du ser signifikant bølgehøyde, så enkeltmonstre på 10 meter er nok et realistisk anslag.

Link to post
Share on other sites

Når man først er der ute under slike forhold må vel rådet bli å ikke forsøke og oppsøke land og havner. I storm er det faktiske en god regel å bli der ute fremfor å oppsøke grunne farvann. Lett å være etterpåklok og å sitte foran pc'n fremfor å være der ute, men å slepe lange tau etter båten skal hindre bølgene å bryte over båten og noen dråper med olje fra hekken skal visstnok også få bølgen til ikke å bryte. Har selv aldri prøv dette, men har gått inn til Marstrand en gang hvor vi målte 21 m/s i de verste kastene og vi seilte med fullt storseil og spridd kryssfokk. "Ikkje bra", men vi seilte regatta !!

 

Fint at du deler denne opplevelsen med andre.

Link to post
Share on other sites

Nødt og nødt fru blom, vi planla å gå inn der vi gikk og feilberegnet at det var så ille, da vi var kommet så langt så var det ikke mulig å snu, jeg tror ikke jeg hadde klart å snu båten heller uten å risikere å legge den ned og det var det jeg ville unngå.

Vi lærer vel ikke så mye av å nikke til at det beste er å ikke legge ut i sterk vind? Spørsmålet er: når hadde du mulighet til å avbryte en innseiling i mildest talt marginale forhold? Selv hadde jeg nok tatt en time-out hvis jeg var ute å seilte i 10m sjø, det å overleve et potensiellt havari betyr ikke at jeg har gjort noe rett? :worry:

Link to post
Share on other sites

I storm er det faktiske en god regel å bli der ute fremfor å oppsøke grunne farvann.

 

Dette tror jeg du kun har et teoretisk forhold til Fetter Klodrik. For om du hadde vært ivrig etter å sette baugen mot vinden og krysse frem og tilbake gjennom natta i de forholda der, så kan jeg bare si lykke til!

Link to post
Share on other sites

Tror jeg faktisk har vesentlig mere erfaring på havet i mye vind enn deg jonsverre. Har du noen gang seilt med tryseil og stomfokk. Har du hørt om å legge bi ? Tror du at du uansett er nødt til å krysse dersom du seiler ut fra Skagen i storm. Tror faktisk du er mere teoretiker enn meg, men mulig jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du gikk inn fjorden mot Lysekil, rett nord om Gullholmen. Er det Hätterännan du mener?

Jeg tolker dine innlegg slik at ikke hadde så mye andre valg enn å gå inn til le kyst, og jeg tar utgangspunkt i det.

Jeg tror du da kunne ha gjort to ting anderledes:

 

- Om en ser seg nødt til å gå inn mot kysten i slike forhold, vil en slik grunn renne være noe av det farligste. Rundt Hättan lykt er det mindre enn 10 meter vann. Bedre hadde det vært å funnet et område hvor det var mulig å komme noe i le før det ble grunt. Det eneste stedet i nærheten som kanskje kunne ha gitt slik dybde og le her er vel Brofjorden. Innseilingen er trang, men veldig godt merket fra Brofjordens angjøring og innover. Men selv Brofjorden er grunn, så den er egentlig heller ikke noe optimalt valg.

 

- Flere har nevnt det her, men jeg gjentar det. Et mindre drivanker som f.eks SeaBrake hengt ut fra hekken ville ha redusert hastigheten, og antagelig unngått en broach. Kreftene som påvirker båten får en helt annen balanse ved at du "henger" etter drivankeret. Fartsreduksjonen alene minsker de hydrodynamiske kreftene som gjerne kaster båten inn i en broach. Med litt justering av seilflate burde du kunne komme ned i en brukbar styrefart. Kunne du også endret draget fra drivankeret fra side til side bak på hekken, ville du i tillegg kunne sikret styringen. Du ville nok fått noen sjøer inn over hekken når det grunnet opp, men beholdt styringen over båten.

 

Jeg er glad dere kom dere helskinnet gjennom dette. Skader på båten er bare det; skader på båten. Det kan fikses.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt et par liknende opplevelser de siste årene. En gang inn til Käringön, og en gang ytterst i Sekken. Begge gangene ønsket jeg mindre fart på båten. Og begge gangene ønkset jeg at jeg ikke hadde vært i områder som er kjent for brenninger og bråttsjøer. Nå er Hulda en sedat dame som er særdeles vektstabil. Men redusert fart og bedre planlegging er nok tingen, det vil si: noe å slepe etter båten, og alternativ havn.

Link to post
Share on other sites

Dette var skremmende lesning Enzo !

Jeg har lite å tilføye når det gjelder valgene annet enn at jeg fikk en støkk ! Det er rart med det når noen man kjenner til er i så hardt vær.

 

Tenk deg om neste gang det blåser så hardt og vurder om det ikke er bedre å la vær !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis man føler at drivanker vil bremse litt mye så kan de hjelpe både på retningsstabilitet og fart og hive ut noen lengder med tau.

Er ikke så mye som skal til. Hvis man hiver ut 25-30m med 14mm+ tau og prøver og dra det inn når man seiler i 10knop så merker man at det er

ganske mye motstand.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Man kan slepe to stk lange "ankorlinar" som er koblet sammen i endene slik at de danner en bue. Linene festes i hver sin genua- eller spinnakervinsj.

Ankorlinene vil redusere faren for broaching, dempe farten og samtidig ha en dempende effekt på brytende bølger. Du skriver at dere klarte dere fint utpå. Der er bølgende rundere og mindre farlige, så dere burde nok ha holdt det gående og seilt videre nordover, langt fra kysten. Hvis været ikke roet seg kunne dere gått midt inn i Oslofjorden. Fjorden er dyp, lang og bred og bølgene ville gradvis dempe seg innover i fjorden.

Får ikke helt taket på hvilken vindretning dere hadde? Du skriver at dere hadde 140 grader på båten og hvis dere hadde kurs fra Skagen til Lysekil har dere kanskje hatt vind fra rundt 170 grader? Er det tilfelle, kan man nok ikke regne svenskekysten som le.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...