Jump to content

VHFprobl- Noen som kan hjelpe å måle virkningsgrad i Sonskilen?


Tjond

Recommended Posts

Har en Simrad RS87 innstallert med en Glomex RA 106 glassfiber montert i lanternefot på dekk. Koplet opp mot plotter og viser posisjoner fra GPS. "Føler" at noe er helt feil, men eneste måte er vel å få målt signalforhold apparat/antenne. Synes det er utrolig stile på min i forhold til sviger sin båt som ligger i havna borte ved Spahotellet. Selv får jeg ikke inn værmeldinger en gang. Under oppkall til han, er samtalen oss i mellom som hvilken som helst tlfsamtale. Sterk og klar. Kjører en kanal/selvsøk, kan den søke nærmest i det uendelige. Så plutselig låser den på en kanal. Kan oppleve den største møyliga tystnad eller en hører kun den ene parten for så å bli tyst igjen. Har tatt ned antennefot og klippet av ledning å koplet opp igjen. Ingen bedring. Kan tillegge jeg har en FM/VHF spitter. Får ikke inn annet en P4, NRK 1.2.3. på radio. Er jo tjukt med FM-stasjoner i Son jeg burde få inn lett.

 

Båten ligger i Sonskilen båthavn. Er det noen med tilhold i Son/omegn som innehar litt kunnskap/måleutstyr og har mulighet til å hjelpe meg med å foreta en måling av utstyret i båten for å mulig avdekke hva som kan være feil? Føler at å ha VHF som ikke fungerer optimalt blir utrygt å ferdes med og når en først har VHF, bør den virke optimalt.

 

Eventuelt send meg en IM.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Kan tillegge jeg har en FM/VHF spitter.

Har du forsøkt å fjerne splitteren?

Nå er det sikkert forskjell på signalsplittere, men noen typer splittere har den leie egenskapen at de demper signalene.

Vil anbefale at du kjører med "rene" antenner, dvs vhf på vhf-antenne, FM på FM-antenne, osv.

 

Det at du hører kun det ene part betyr ikke annet enn at den andre kan være langt unna, eller at du står på en duplex-kanal. Sjekk derfor mot kanalisten om du er på en simplex-kanal dersom du forventer å høre begge.

 

Kanskje unødvendig å nevne, men sjekk også opp hvilken arbeidskanal som er sterkest i ditt område dersom du etterlyser værmeldingen.

Styrken på Tjøme Radio kan variere mye mellom to nærliggende arbeidskanaler i samme geografiske område.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har desverre vist seg at Son er ett område med til dels dårlig dekkning på VHF.

Gjelder innerste delen av havna - ved spa hotellet er det bra, men lenger innover, desverre ikke opptimalt.

 

Ligger i "skyggen" av ch 16/66 Oslo, og Jeløya og Moss, dekker for ch 16/07 Halden, Jeløya "skygger" også for Ch 79 i Horten, som er svak fra før.

 

Er selvsagt avhengig av din antennehøyde/forbindelser mellom antennekabel og pisk/aparat - tipet med splitteren er ett godt tips.

Anbefaler å holde Vhf`n ha egen strømforsyning, og antennen utenom ALT av andre ting - la den ha sitt eget "liv" ombord.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

For meg lukter dette antenneproblemer lang vei.

 

Da regner jeg splitteren som en del av antenneopplegget og splittere er etter min oppfatning den reneste nødløsning og bør absolutt unngås så sant det er mulig!

 

Det med simplex og duplex burde være en selvfølge, for dere skifter vel ikke over til en duplexkanal, dvs en av kyststasjonenes arbeidskanaler, for å føre en skip til skip samtale? Da er det jo fysisk umulig å få kontakt med den andre :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...