Mogens Startet 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2011 Hei folkens. Jeg har en 40hk Mercury 4-takt Bigfoot modell i fra 2005 (tror jeg det er). Den har et problem. Alt går som det skal, helt til jeg skal ha den opp i plan. Den går fint opp i plan og oppfører seg bra et halvt minutts tid. Så hører jeg et piiip, og så går den ned på nærmest tomgang. Da er den litt sur et minutts tid, så kan jeg få den opp i plan igjen og det samme skjer osv. Men den kveles/dauer aldri! Er det noen som kan tenke seg hva det kan være ? Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
ivar Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 er det noe blinking av lamper i instrumenter osv? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Hehe. Det er ikke noe instrumentpanel for å si det sånn. Det er en tenningslås jeg putter nøkkelen i også har jeg et "voltmeter" heter det vel så jeg ser batterispenningen. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Når den sier piiip så er vel det et signal om at ikke alt er som det skal. Får den kjøling? Er det nok olje på motoren? Har du en instruksjonsbok så vil du sikkert finne noe der om piiiping, for det er forskjellig type piiping på enkelte motorer og det igjen vil kunne gi deg beskjed om hvor feilen er. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) Når den sier piiip så er vel det et signal om at ikke alt er som det skal. Får den kjøling? Er det nok olje på motoren? Har du en instruksjonsbok så vil du sikkert finne noe der om piiiping, for det er forskjellig type piiping på enkelte motorer og det igjen vil kunne gi deg beskjed om hvor feilen er. Ja det er kanskje sant. Har instruksjonsboken i en pdf vet jeg så får se om jeg klarer å tyde noe der... Redigert 25.Mai.2011 av Mogens (see edit history) Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Men du kan vel sjekke/peile oljen og se om den får kjøling, sladrestrålen (tell tale) uten manualen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Peile oljen kan jeg gjøre. Når du spør om den får kjøling, så mener du da strålen som kommer og at den er passe varm, eller er det andre ting en kan sjekke også? Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Kommer det stråle? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Ja da. En ting jeg kanskje kan nevne er at det har rustet et lite hull i stammen som gjør at den spruter litt ekstra vann i det hullet. Allikevel så kommer det en helt vanlig mengde stråle der det skal. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Rustet hull i stammen??!! dette må vi få se bilde av. Har problemet oppstått ved start av denne sesongen? -som nevt i andre tilsvarende tråder, har du "fjorårsbensin" på tanken? isåfall skift bensin og drener drivstoffsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Rustet ja :D. Jeg skal se om jeg kommer til for å få tatt bilde. Det oppsto vel i løpet av fjorårssesongen og det har ikke noe med dårlig bensin å gjøre i hvert fall. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) nei, rust har nok ikke noe med bensinen å gjøre, men gammel bensin kan være årsak til turtallsfallet. Dette er et gjentagende problem. Bensin fra sist sesong med kondens. Hjelper ikke nødvendigvis stort å fylle på ny bensin i den gamle. Redigert 25.Mai.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Det jeg mente er at dette har skjedd helt siden forrige sesong, og hver gang. Altså det har jo vært fylt på bensin og den skal jo være byttet ut flere ganger siden da... Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Tviler også på at motoren piiper på gammel bensin. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 tenkte først på bensintilførsel, tette bensinfilter osv. Men syns feilen virker litt for "konsekvent" for det. Så da tyder det på at tenningsmodulen går i sikkerhetsmodus av en eller annen årsak. Er det sånn på disse motorene at forhandler kan koble til diagnoseverktøy og lese av lagrede feilkoder..? Kan være så enkelt at det er en sensor som er defekt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Var og peilet oljen nå og det var passe med olje på motoren. Kunne ikke finne noe sted i manualen hvor det sto noe om hva dette pipet betydde. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Mogens, kan du laste ned manualen til dokumentarkivet så kan andre se etter en forklaring. Kjenner ikke din motor i detalj men andre piper på lavt oljetrykk, lavt oljenivå og høy kjølevannstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Enten er det temp eller så er det oljetrykk. De motorene der går kun i guardian modus ved en av disse tilfellene. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Dere snakker om å blande kortene. Jeg har litt mye å tenke på om dagen så den 2005 modellen går til å være en 2001 modell! Jeg lastet opp den manualen nå og tror bestemt det er den jeg skal bruke. Det er jo en bigfoot-modell jeg har. https://baatplassen.no/i/topic/80907-mercury-4takt-40-60hk-2000mod-manual/ Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Mogens Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Enten er det temp eller så er det oljetrykk. De motorene der går kun i guardian modus ved en av disse tilfellene. Men det er vel ikke noe jeg får til å gjøre noe med selv... Har jo ikke peiling på motor i det hele tatt! Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
kimosabi Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Nei da blir det verre. Får få en Merc mekaniker til å se på'n da vøtt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Side 44 og 45 i manualen er det aktuelle her. Kort oppsumert fritt etter hukommelsen sto det: Den piper dersom motoren er overopphetet eller har for lavt oljetrykk. Kontoller om du har kontrollstråle når det piper. Dersom svaret er ja, så er det lavt oljetrykk. Stopp motoren, peil olje. Dersom den har riktig nivå, kontakt verkstedet. :) Ved for lavt oljetrykk senkes turtallet automatisk til max 2000 omdr. ergo, enten oljetrykk eller kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Side 44 og 45 i manualen er det aktuelle her.Kort oppsumert fritt etter hukommelsen sto det: Den piper dersom motoren er overopphetet eller har for lavt oljetrykk. Kontoller om du har kontrollstråle når det piper. Dersom svaret er ja, så er det lavt oljetrykk. Stopp motoren, peil olje. Dersom den har riktig nivå, kontakt verkstedet. :) Ved for lavt oljetrykk senkes turtallet automatisk til max 2000 omdr. ergo, enten oljetrykk eller kjøling. Dette virket matnyttig. Må nok ut og prøve dette i dag . Takk for god hjelp så lenge. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
ivar Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 når bytta du olja sist? har vel vært tilfeller at det kommer vann i olja på disse, slik at nivået viser riktig selv om det er lite olje. Men det gir normalt grå/misfarget olje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mogens Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 når bytta du olja sist? har vel vært tilfeller at det kommer vann i olja på disse, slik at nivået viser riktig selv om det er lite olje. Men det gir normalt grå/misfarget olje Det er i hvert fall et par år siden (jeg vet ikke nøyaktig hva forrige eier gjorde men jeg overtok motoren på begynnelsen av forrige sesong), men da jeg kikket på den i går så var den god og mørk . Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.