Jump to content

40hk Mercury 4-takt Bigfoot 2005mod. vil ikke opp i fart

Mogens

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg har en 40hk Mercury 4-takt Bigfoot modell i fra 2005 (tror jeg det er). Den har et problem. Alt går som det skal, helt til jeg skal ha den opp i plan. Den går fint opp i plan og oppfører seg bra et halvt minutts tid. Så hører jeg et piiip, og så går den ned på nærmest tomgang. Da er den litt sur et minutts tid, så kan jeg få den opp i plan igjen og det samme skjer osv. Men den kveles/dauer aldri!

Er det noen som kan tenke seg hva det kan være :rolleyes: ?

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Når den sier piiip så er vel det et signal om at ikke alt er som det skal. Får den kjøling? Er det nok olje på motoren? Har du en instruksjonsbok så vil du sikkert finne noe der om piiiping, for det er forskjellig type piiping på enkelte motorer og det igjen vil kunne gi deg beskjed om hvor feilen er.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når den sier piiip så er vel det et signal om at ikke alt er som det skal. Får den kjøling? Er det nok olje på motoren? Har du en instruksjonsbok så vil du sikkert finne noe der om piiiping, for det er forskjellig type piiping på enkelte motorer og det igjen vil kunne gi deg beskjed om hvor feilen er.

Ja det er kanskje sant. Har instruksjonsboken i en pdf vet jeg så får se om jeg klarer å tyde noe der...

Redigert av Mogens (see edit history)

tenkte først på bensintilførsel, tette bensinfilter osv. Men syns feilen virker litt for "konsekvent" for det. Så da tyder det på at tenningsmodulen går i sikkerhetsmodus av en eller annen årsak.

Er det sånn på disse motorene at forhandler kan koble til diagnoseverktøy og lese av lagrede feilkoder..? Kan være så enkelt at det er en sensor som er defekt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dere snakker om å blande kortene. Jeg har litt mye å tenke på om dagen så den 2005 modellen går til å være en 2001 modell! Jeg lastet opp den manualen nå og tror bestemt det er den jeg skal bruke. Det er jo en bigfoot-modell jeg har.

https://baatplassen.no/i/topic/80907-mercury-4takt-40-60hk-2000mod-manual/

Side 44 og 45 i manualen er det aktuelle her.

Kort oppsumert fritt etter hukommelsen sto det:

Den piper dersom motoren er overopphetet eller har for lavt oljetrykk.

Kontoller om du har kontrollstråle når det piper. Dersom svaret er ja, så er det lavt oljetrykk. Stopp motoren, peil olje. Dersom den har riktig nivå, kontakt verkstedet. :)

Ved for lavt oljetrykk senkes turtallet automatisk til max 2000 omdr.

ergo, enten oljetrykk eller kjøling.

Side 44 og 45 i manualen er det aktuelle her.

Kort oppsumert fritt etter hukommelsen sto det:

Den piper dersom motoren er overopphetet eller har for lavt oljetrykk.

Kontoller om du har kontrollstråle når det piper. Dersom svaret er ja, så er det lavt oljetrykk. Stopp motoren, peil olje. Dersom den har riktig nivå, kontakt verkstedet. :)

Ved for lavt oljetrykk senkes turtallet automatisk til max 2000 omdr.

ergo, enten oljetrykk eller kjøling.

Dette virket matnyttig. Må nok ut og prøve dette i dag :yesnod: .

Takk for god hjelp så lenge.

når bytta du olja sist?

har vel vært tilfeller at det kommer vann i olja på disse, slik at nivået viser riktig selv om det er lite olje. Men det gir normalt grå/misfarget olje

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

når bytta du olja sist?

har vel vært tilfeller at det kommer vann i olja på disse, slik at nivået viser riktig selv om det er lite olje. Men det gir normalt grå/misfarget olje

Det er i hvert fall et par år siden (jeg vet ikke nøyaktig hva forrige eier gjorde men jeg overtok motoren på begynnelsen av forrige sesong), men da jeg kikket på den i går så var den god og mørk :smiley: .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...