Jump to content

Kort VHF antenne med høy gain - god løsning?


Bømlo

Recommended Posts

Vurderer å sette en Shakespeare MD23 eller tilsvarende i toppen av ei seilbåtmast. Ser at denne 30 cm antennen har samme gain (3 dB) som en vanlig 90 cm Glomex pisk.

 

Vil den korte antennen virke vesentlig dårligere enn en "standard" pisken? Tar gjerne imot både praktiske erfaringer og teoretiske betraktninger :smiley:

Redigert av Bømlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er det som kalles en "nedspolet" antenne. Dvs den er et kompromiss for å få den så kort som mulig og kompromisser er ikke nødvendigvis en god løsning....

 

I dette tilfellet vil jeg mene at du får en veldig flat utstrålingskurve, noe som er spesielt uheldig på seilbåter. Dvs med noen få graders krengning vil antennen på le side stråle nedover til flyndrene og på lo side stråler den oppover til måkene.

 

Konklusjon: gå heller for en "full size" antenne!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill!

 

Har en vanlig 90 cm glassfiberpisk i mastetoppen. Ønsker imidlertid mulighet til å redusere "air draught". På nordvestlandet er det mange broer med 16m friseilingshøyde - med 16.7 mastehøyde + 90 cm VHF så blir tidsvinduet for sikker passering upraktisk lite.

 

Hva mener dere er den beste antenneløsningen dersom høyden over mastetoppen ikke får være mer enn 30 - 40 cm?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tommelfingerregel for forkorting av antenner er at de kan forkortes ned til 10% før en mister vesentlig virkningsgrad.

Siden Shakespeare oppgir at den ikke trenger jordplan er det nærliggende å tro at det er ei halvbølgeantenne. Dette stemmer også med oppgitt forsterking.

Båndbredden blir derimot merkbart mindre.

 

Denne antenna er helical, d.v.s. at antennepisken er en spiral inne i elementet, ingen tapsbringende komponenter er brukt.

 

Jeg kunne vært bekjent av å bruke denne.

 

mvh

Espen

Redigert av Lindita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne antenna er helical, d.v.s. at antennepisken er en spiral inne i elementet, ingen tapsbringende komponenter er brukt. Jeg kunne vært bekjent av å bruke denne.

Det la jeg også merke til, og da kan antennen jo lages mye kortere enn om en bruker en vanlig stålpisk. Nå har jeg ikke oversikten over egenskapene til en slik antenne i hodet, men vet du noe om strålingsdiagrammet for slike helical antenner? Ellers er jo det at en stålpisk kan bøye seg unna et godt argument for å velge stålpisk i dette tilfellet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...