Bømlo Startet 25.Mai.2011 Del på Facebook Startet 25.Mai.2011 (redigert) Vurderer å sette en Shakespeare MD23 eller tilsvarende i toppen av ei seilbåtmast. Ser at denne 30 cm antennen har samme gain (3 dB) som en vanlig 90 cm Glomex pisk. Vil den korte antennen virke vesentlig dårligere enn en "standard" pisken? Tar gjerne imot både praktiske erfaringer og teoretiske betraktninger Redigert 25.Mai.2011 av Bømlo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 ser ut som en svada-antenne for min del. Den lille antennen der og 20m RG-58 høres for meg ut som en dårlig løsning. Gå for en skikkelig halv-bølge antenne (full-size) og skikkelig koaks (RG-8X eller RG213 i hvert fall) Styr unna = ) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Den der kan umulig være 3 db gain på. Men for all del. Eg ville styrt unna eg og. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Poseidon Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Dette er det som kalles en "nedspolet" antenne. Dvs den er et kompromiss for å få den så kort som mulig og kompromisser er ikke nødvendigvis en god løsning.... I dette tilfellet vil jeg mene at du får en veldig flat utstrålingskurve, noe som er spesielt uheldig på seilbåter. Dvs med noen få graders krengning vil antennen på le side stråle nedover til flyndrene og på lo side stråler den oppover til måkene. Konklusjon: gå heller for en "full size" antenne! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 (redigert) Enig med forrige taler. Og bruk en stålpisk i mastetoppen. Lite vindlast og den brekker ikke. Redigert 25.Mai.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Takker for innspill! Har en vanlig 90 cm glassfiberpisk i mastetoppen. Ønsker imidlertid mulighet til å redusere "air draught". På nordvestlandet er det mange broer med 16m friseilingshøyde - med 16.7 mastehøyde + 90 cm VHF så blir tidsvinduet for sikker passering upraktisk lite. Hva mener dere er den beste antenneløsningen dersom høyden over mastetoppen ikke får være mer enn 30 - 40 cm? Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 (redigert) Hei Tommelfingerregel for forkorting av antenner er at de kan forkortes ned til 10% før en mister vesentlig virkningsgrad. Siden Shakespeare oppgir at den ikke trenger jordplan er det nærliggende å tro at det er ei halvbølgeantenne. Dette stemmer også med oppgitt forsterking. Båndbredden blir derimot merkbart mindre. Denne antenna er helical, d.v.s. at antennepisken er en spiral inne i elementet, ingen tapsbringende komponenter er brukt. Jeg kunne vært bekjent av å bruke denne. mvh Espen Redigert 25.Mai.2011 av Lindita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 den beste antenneløsningen dersom høyden over mastetoppen ikke får være mer enn 30 - 40 cm? Som jeg sa. Stålpisk. Den bøyer seg unna dersom den treffer noe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 (redigert) Denne antenna er helical, d.v.s. at antennepisken er en spiral inne i elementet, ingen tapsbringende komponenter er brukt. Jeg kunne vært bekjent av å bruke denne. Det la jeg også merke til, og da kan antennen jo lages mye kortere enn om en bruker en vanlig stålpisk. Nå har jeg ikke oversikten over egenskapene til en slik antenne i hodet, men vet du noe om strålingsdiagrammet for slike helical antenner? Ellers er jo det at en stålpisk kan bøye seg unna et godt argument for å velge stålpisk i dette tilfellet. Lars H. Redigert 25.Mai.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.