Erling Jensen Startet 25.Mai.2011 Del på Facebook Startet 25.Mai.2011 Hei! Har nettopp kjøpt meg ny båt og har flg. problem: Når jeg slår motoren i revers er det bare så vidt at båten beveger seg. Iflg. forrige eier er det lamell-platene som bør skiftes. Motoren er en BMC 34 HK diesel. Er dette en stor jobb, og må gearkassen ut? Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Standard mekanisk-hydraulisk automatkasse antar eg? Da er svaret ja og ja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erling Jensen Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 I dag oppdaget jeg at det er for mye olje i gearkassen. Kan dette være årsaken til problemet? Vedlegger bilder av oljenivået + selve gearkassen. Lurer også på hvilken type gearkasse dette er. Strekene til venstre er min og max oljenivå. Den sorte streken viser hvor oljenivået er nå. Gearkassen Motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 PRM140 eller 160 serdet ut til. Hydraulisk gear. Skal ha motorolje, f.eks 15W-40. Jeg ville tømt det for olje og fylt på ny, i tilfelle noen har fylt på feil olje. Skal uansett byttes årlig. Dette er et hydraulisk gir, så om det ikke hjelper med rett olje til korrekt nivå ville jeg ha fått noen til å sjekke ventilene på det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Erling Jensen Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Oljen er blank, så om gearkassen skal ha motorolje så er det feil olje. Da prøver jeg å få ut den gamle oljen. Har en vinslange som jeg sikkert kan suge den ut med... Det er jo helg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erling Jensen Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Nå er oljen tappet ut med det resultat at giren hverken går forover eller i revers. Regner med at dette er normalt. Det var en som foreslo å fylle girkassen med diesel og så tappe denne ut før jeg fylte på ny olje. Er dette greit, og i tilfelle, hvor mye skal jeg fylle av diesel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Jeg ville bare ha fylt på motorolje. Og heller skiftet igjen relativt kjapt om motoroljen løser prolemet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Erling Jensen Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Denne girkassen SKAL ha motorolje permanent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Ja, jeg er klar over det! Jeg har samme sort selv... Poenget var at i stedet for å flushe med diesel så skifter du heller motorolje et par ganger, sånn at olja tar eventuelle rester med seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Erling Jensen Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Ok, takk for tipset :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Kan det være at girspaken ikke trekker giret skikkelig i revers. Hadde selv litt tull med dette. Festet for vaieren hadde glippet litt, og dermed gikk den ikke i revers i det hele tatt. Tar du av vaieren eller staget på selve giret, og så prøver og sette det i revers uten overføringen på, kan det hende det går lenger bak, og dermed kobler skikkelig inn. Når det gjelder oljemengde på giret er jeg litt usikker. Noen sier det skal peiles med motor på tomgang fordi mye av oljen forsvinner opp i oljekjøleren. Er kjøleren stor vil det jo nesten ikke være mer olje igjen på giret, da det er forholdsvis lite olje det skal være på det. Index vet kanskje noe om det. Hvis ikke så er det vel Halaas og Mohn som kan svare på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Når det gjelder oljemengde på giret er jeg litt usikker. Noen sier det skal peiles med motor på tomgang fordi mye av oljen forsvinner opp i oljekjøleren. Denne tråden kan kanskje være til hjelp hvor jeg har stilt flere spørsmål og fått gode svar av "index" og "M/S Bastard": Oljenivå på gir til British Leyland 1.8 diesel med ca. 44 HK Legg spesielt merke til innlegg nr. 4 fra "M/S Bastard" om oljenivå på giret hentet fra manualen og som jeg igjen siterer her: The correct way of checking the oil level by using the dipstick is: 1 First fill the gearbox with the correct quantity and specification of oil (see above and page 5). 2 Ensure that the gearbox is in neutral. 3 Run the engine and gearbox to ensure that there is oil in the cooling circuit. 4 Switch off, then remove and wipe the dipstick. 5 Screw the dipstick fully down, then remove it and read the oil level. 6 Top up with an approved oil (see page 5) to the maximum mark on the dipstick. 7 Replace the dipstick, ensuring that it is fully screwed down into position. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Takk til Capitaine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erling Jensen Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Takk til Hegra og Capitaine Flushing og skifte av olje hjalp ikke, så da er det nok lamellene som må skiftes. Rimelig girkasse ønskes kjøpt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.