Jump to content

Skifte lamell-plater på BMC-motor.


Erling Jensen

Recommended Posts

Hei!

Har nettopp kjøpt meg ny båt og har flg. problem: Når jeg slår motoren i revers er det bare så vidt at båten beveger seg. Iflg. forrige eier er det lamell-platene som bør skiftes. Motoren er en BMC 34 HK diesel. Er dette en stor jobb, og må gearkassen ut? Andre tips?

Link to post
Share on other sites

I dag oppdaget jeg at det er for mye olje i gearkassen. Kan dette være årsaken til problemet? Vedlegger bilder av oljenivået + selve gearkassen. Lurer også på hvilken type gearkasse dette er.

 

peilepinne.jpg

Strekene til venstre er min og max oljenivå. Den sorte streken viser hvor oljenivået er nå.

 

gearkasse500.jpg

 

gearkasse2500.jpg

Gearkassen

 

bmc_1.5500.jpg

Motoren

Link to post
Share on other sites

PRM140 eller 160 serdet ut til. Hydraulisk gear. Skal ha motorolje, f.eks 15W-40. Jeg ville tømt det for olje og fylt på ny, i tilfelle noen har fylt på feil olje. Skal uansett byttes årlig. Dette er et hydraulisk gir, så om det ikke hjelper med rett olje til korrekt nivå ville jeg ha fått noen til å sjekke ventilene på det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er oljen tappet ut med det resultat at giren hverken går forover eller i revers. Regner med at dette er normalt. Det var en som foreslo å fylle girkassen med diesel og så tappe denne ut før jeg fylte på ny olje. Er dette greit, og i tilfelle, hvor mye skal jeg fylle av diesel?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er klar over det! Jeg har samme sort selv...

 

Poenget var at i stedet for å flushe med diesel så skifter du heller motorolje et par ganger, sånn at olja tar eventuelle rester med seg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan det være at girspaken ikke trekker giret skikkelig i revers. Hadde selv litt tull med dette. Festet for vaieren hadde glippet litt, og dermed gikk den ikke i revers i det hele tatt. Tar du av vaieren eller staget på selve giret, og så prøver og sette det i revers uten overføringen på, kan det hende det går lenger bak, og dermed kobler skikkelig inn.

Når det gjelder oljemengde på giret er jeg litt usikker. Noen sier det skal peiles med motor på tomgang fordi mye av oljen forsvinner opp i oljekjøleren. Er kjøleren stor vil det jo nesten ikke være mer olje igjen på giret, da det er forholdsvis lite olje det skal være på det. Index vet kanskje noe om det. Hvis ikke så er det vel Halaas og Mohn som kan svare på det.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder oljemengde på giret er jeg litt usikker. Noen sier det skal peiles med motor på tomgang fordi mye av oljen forsvinner opp i oljekjøleren.

 

Denne tråden kan kanskje være til hjelp hvor jeg har stilt flere spørsmål og fått gode svar av "index" og "M/S Bastard":

 

Oljenivå på gir til British Leyland 1.8 diesel med ca. 44 HK

 

Legg spesielt merke til innlegg nr. 4 fra "M/S Bastard" om oljenivå på giret hentet fra manualen og som jeg igjen siterer her:

 

The correct way of checking the oil level by using the dipstick is:

1 First fill the gearbox with the correct quantity and specification of oil (see above and page 5).

2 Ensure that the gearbox is in neutral.

3 Run the engine and gearbox to ensure that there is oil in the cooling circuit.

4 Switch off, then remove and wipe the dipstick.

5 Screw the dipstick fully down, then remove it and read the oil level.

6 Top up with an approved oil (see page 5) to the maximum mark on the dipstick.

7 Replace the dipstick, ensuring that it is fully screwed down into position.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...