Jump to content

Suunto kompassolje - hva kan brukes for etterfylling?


Cato

Recommended Posts

Har et Suunto kompass som fikk en boble på toppen til å begynne med. Nå har denne bobla blitt større, og jeg må "etterfylle".

Prøvde å spørre importøren hva slags olje det er i kompasset, men fikk ulne svar, og at dette var noe de ikke solgte.

 

Noen som har tips om hva som kan brukes?

Bør jo være klar væske med riktig viskositet uten at den angriper plasten eller annen innmat, gradskive etc.

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hva som er brukt orginalt, men det er enten olje eller sprit basert.

Det er mulig å bruke White Spirit, lampeolje, babyolje, hjemmebrent, parafin osv. så lenge det er det tilnærmet det samme som er i kompasset fra før.

Du kan ta ut litt av vesken som er i kompasset og se om du klarer å identifisere den, eventuelt blande den med det du tror vil virke.

Slike løsninger er dog ikke alltid like holdbare, og enkelte vesker er lite egnet over tid.

 

Når du fyller det opp, så legger du det i fryseren over natten etter det er fylt opp, og topper det opp etter mens det er kaldt med like kald veske.

 

Du kan prøve å kontakte disse ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har ett gammelt og godt messingkompass om bord i kutteren min som jeg rengjorde for en stund siden.

Etterpå fylte jeg det opp med nedblandet bioetanol til ca. 60%.

Rein Bioetanol fåes kjøpt billig hos JULA for kr. 79,- a 2 liter

 

Bioetanol

 

Men vet ikke om det kan brukes sprit på ditt kompass da, kanskje en spesialolje du trenger.

Redigert av Skoghaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...