bector Startet 26.Mai.2011 Del på Facebook Startet 26.Mai.2011 Hei, trebåtentusiaster. Jeg har gått til anskaffelse av en tresnekke, antakelig en Skorgenes. Skrog og spanter er i eik. Denne har stått i et naust i ca 8 år, og nå skal den på vannet. Forrige eier har vedlikeholdt båten godt, men skroget fremter nå som delvis oljet(tørre og oljete overflater). Planene for i år er å gjøre et minimum av vedlikehold, for så å pusse den helt ned til vinteren. Da tenkte jeg å lakke den med coelan. Hva bruker man for å pusse ned skroget før ny olje påføres? Hvilken type maskin og hvilken grovhet papir? Hva er et minimum av forberedelse før ny olje påføres? Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 puss lett over med rondell/pussemaskin med 120/180 korning hvis det er bare litt flakket og slikt,først skrape det verste så gå rett over med slipemaskinen.deretter vask rent før olje påføres Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
bector Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Takk for svar. Jeg har prøvd litt med eksentersliper, men synes denne blir for kraftig/vanskelig og kontrollere. Vil det fungere med en plansliper? Hvordan blir det når man påfører ny olje over områder med gammel olje? Redigert 26.Mai.2011 av bector (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 En trebåt bør skrapes, ikke slipes! Sliping forsyner seg av treverket, og det ønsker man som regel ikke. Skrap med en god hardmetallskrape, og slip kun der du anser det for å være nødvendig. Sikker på det med Coelan? Det blir alvorlig dyrt, og holder ikke nødvendigvis så mye bedre enn olje/lakk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bector Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Takk. Er ikke helt sikker på Coelan, men det er et alternativ jeg vurderer. Vet at dette alternativet også trenger vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Enig med Index, dropp Coelanen. Krever veldig grundig grunnarbeid for å bli bra, og mange liker heller ikke fargen treet ofte får av denne. Dropp slipemaskinen, og ihvertfall hvis båten er klinket, og klinkene ikke er plugget og forsenket. Sliper ned alt for mye tre, og tar klinkehodene samtidig. Etter noen sesonger må du klinke om halve båten! Dersom du er sikker på at båten er oljet, så holder det med å matte ned forsiktiktig med hånd slik at ny olje får bedre heft. Er det områder det er slipt helt ned til treet / oljen har sluppet, skraper du forsiktig ned der og har på olje (D1+D2 evt. Rå + kokt linolje) Sjekk også trebåt tråden er på forumet, masse gode tips Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 skrev at han må skrape der det er flasset av og slipe ut kantene der det trengs Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
bector Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Jeg endte opp med varmepistol og skrape. Gammel olje kom av som skiver av brunost. Svært raskt og enkelt. Pusset over med sandpapir, og deretter første strøk med olje (Owatrol D1). Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Bare en kommentar til Coelan; Jeg har Coelan på fordekket, det ble lagt for 12 år siden, og frem til tropevarmen vi hadde i juni i forfjor, så har det vært helt tett og fint. Da sprakk det opp i noen nater, men ikke mye. Dekket er ikke rørt overhodet på de 10 årene før det sprakk litt. Kan ikke få fullrost det stoffet nok... Da blir prisen ikke så gal heller! Når det gjelder skroget, så er jeg vel enig med andre her, dropp Coelan, og bruk olje og/eller lakk. Jeg skal ta ene skrogsiden min helt ned nå snart, og da blir det varmluft og skrape. Jeg er så heldig å ha lerk i skroget, så det blir Epifanes lakk fra bunnen av, fortynnet til å begynne med. Redigert 27.Mai.2011 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
EiSvIn Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Krever veldig grundig grunnarbeid for å bli bra, og mange liker heller ikke fargen treet ofte får av denne. Fargen er endret nå, den gode gamle "rød" er ikke å få mer, men er byttet ut med en som heter "Sipo" som skal være ganske mye mørkere. Er helt enig i at "rød" ga litt for lys farge på mahognyen. Skal bli spennende å se "Sipo" fargen. Litt forarbeid som nevnt her, men resultatet blir veldig bra. Har brukt dette på dekk og overbygg, tett og fint. Tror kanskje jeg ville droppet det på skrogsiden siden det krever at treverket er ganske tørt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Jeg har brukt den nye "sipo"-fargen nå, og synes den var MYE finere enn den gamle røde. Den er mer brunlig enn den gamle, samtidig som den også har et snev av rødt fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
bector Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Jeg er nå i gang med oljing av skroget, bruker Owatrol D1. Ser at begrepet vått i vått brukes mye. Hvor viktig er dette? Jeg har nå oljet 4 strøk, ett hver dag. Oljen er ikke helt tørr når jeg legger neste strøk, men den er ikke våt heller. Hvor tørr må overflaten være før jeg legger på D2? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 D1 skal påføres med 2-4 strøk i timen, inntil det ikke trekker mer. Deretter tørker du vekk overskudd og venter en noen dager før du påfører D2, ett strøk om dagen (3-4 totalt). Du sparer jo D1 olje med din metode da, men mettingen blir ikke like god... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bector Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Takk for rask tilbakemelding, Index. Jeg legger på et strøk om dagen fordi jeg ikke har tid til flere. To småbarn og husrenovering krever sitt. Et annet problem som har dukket opp er at mekanismen for reversering står fast. Har lest en plass at dette kan skyldes fett/grease som har stivnet. Denne båten har stått i et naust i åtte år, så det høres sannsynlig ut. Skrudde ut de fire små skruene og den store mutteren på proppellen for å inspisere, bakdelen (den delen som vender fremover mot båten) løsnet og kunne dras bakover (eller femover, alt etter synsvinkel ). Den andre delen satt fast. Inni her var det mye grease, men denne var svært myk og fin. Har noen samme erfaringer og tips til fremgangsmåte for å løse problemet? Alle deler er jo i messing, så rust er vel ikke problemet. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Dersom du ikke rekker flere strøk om dagen, så mener jeg å ha lest at det er lurt å tørke av overskytende D1 før du går hjem. Det er viktig at det ikke danner seg en hinne, for da vil den ikke trekke mer. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Urnes 31 Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Har selv brukt amerikansk terpentin og inntil 20% kokt linolje men 2-3 strøk med terpentin og benar olje Ser bra ut enda men det er bare to år siden jeg pusset ned båten Sitér dette innlegget Link to post
bector Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Heisann. Jeg sjøsatte båten i går kveld, og den lekker som en sil. Båten lå på vannet ca kl.12 på kvelden og har nå snart lagt ute i ett døgn. Måtte starte pumping umiddelbart etter sjøsetting. Holdt meg ved båten frem til kl.03.30, og hadde da pumpet ca hvert 15. minutt. Da jeg returnerte til båten kl.08.30 i morrest (altså etter ca 5 timer) sto vannet rett over dørken. Har pumpet ca annen hver time i dag. Da står vannet nesten oppunder dørken. Det var ingen synlige sprekker i skroget før sjøsetting. Er dette normalt? Hvor langt tid kan jeg forvente før båten har trutnet? Jeg nevner at båten har lagt i et naust i 8 år, og under vannlinjen har jeg skrapt rent og primet to strøk før bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Heisann! Helt normalt at det lekker, denhar jo tørket i mange år, så det tar nok litt tid! lense den når du føler at det er nok vann oppi, husk, jo mere vann oppi, jo dypere ligger den og jo flere tørre bordganger ligger i vannet! anbefaler å ikke starte motoren på noen dager, i dette tilfellet kanskje en uke. Da rekker skroget å trutne til før det blir utsatt for vibrasjon, på fuktig treverk er dette problemfritt, men når treverket er tørt så sitter ikke spiker like godt i treet og siden planken er tørr så krymper den og klinkede nagler står heller ikke i det presset de kommer til å stå etter trutning!! Slapp av dette går bra, men husk 8 år på land gjør at det kan ta litt tid! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bector Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Joda, tenker at dette tar litt tid, ble bare bekymret da den tok inn mye mer vann enn jeg hadde forventet. Min første trebåt så læringskurven er relativt bratt. Var nettopp nede i båten, da hadde gått fem timer siden siste inspeksjon. Vannstanden var mye lavere (10cm) enn etter forrige femtimersintervall, som var sist natt. Dette går nok bra Sitér dette innlegget Link to post
bector Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Sitér dette innlegget Link to post
bector Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Snekka er en Arendalsnekke fra 30-tallet. Furu på eikespanter. Motor er en L-5 fra 1970. Har ikke fått start på motoren ennå. Den turner et par ganger, og gir fra seg et par "poff" når jeg sjenker den, men ikke mer. Tror at den muligens ikke får nok bensin. Har i dag tatt av forgasseren for å rengjøre denne. Sitér dette innlegget Link to post
AndreasFauske Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Nydelig båt mister:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.