bm 850 Startet 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2011 Er det noen her inne som kjenner til hvordan kompressorreim på D4/D6 slakkes / strammes? Finner kun info om drivreim i instruksjonsboka. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 hmm holdt på å si, "er det ikke turbo på D-motorene da..." Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Ja, det er riktig, i tilegg til kompressormating på enkelte (D4 260, 300 og D6 350, 370) for å nevne noen... Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Hei. Det er en fjærbelastet strammer på kompressor reimen den kan du slakke med og bruken Torx 50 og latmansarm. Men pass på, spore er veldig svakt og blir fort ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Takk for svar!! Går ut i fra at du mener at et av "løpehjulene" er fjærbelastet, så ved å benytte en torx 50 i senter, vil jeg avlaste strammingen?? Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Løpe hjulet er montert på strammeren det er ikke i miten du skal bruke torx 50 men på strammeren. Hvis du skrur av umbrakon i mitten løsner du bare løpehjulet. Torx spore er ganske langt ned på sb side av veiven/reimhjulet. Reimen går nesten rett over sporet i nedre kant. Kan jeg spørre hvorfor du skal demontere reimen?? Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 (redigert) Har foresten et bilde til deg. Torx spore er ca der den røde ringen er. (bak dynamo rimen) Redigert 27.Mai.2011 av TPeck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Flott!!! Jeg skal forsøke å bytte denne reimen pga "slurelyder". Har forsøkt å bytte drivreim uten positivt resultat. Kompressor reima har vel nesten ikke belastning før kompressor er innkoblet, så jeg er ikke så sikker på om det er denne heller...... "gnisselyden" er i fra oppstart av. Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Hvis du har reim lyd kommer det fra kompressor reimen ofte. (selv om kompressoren ikke er innkoblet) Du må bytte reim og vaske alle reim spor og løpehjul nøye og bytte strammeren. Bør bytte løpe hjul til typen av metall, ikke plastikk. (se bilde) Strammeren er relativt kostbar men er den eneste måten og få vekk lyden på. Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Tusen takk for gode informative svar, TPeck!!! Skal prøve dine råd. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 En kan også bruke det firkantede hullet litt til høyre sammen med en 3/8" "pipetapp" (tror det var 3/8", muligens 1/2"). For å redusere lyd og minke sluring har jeg med hell brukt CRC Belt Grip (sprayes på mens motoren går for å fordele den på heile reima). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Jeg registerer i år at NordWest har strammer reimene mine mer enn det Framnæs Maritime har gjort før. Mye mindre støy og mindre støv enn før. Vanskelig å beskirve hvor stramme de er, men når jeg tar tak og kjenner på reimen kjennes de godt stramme, ikke slik at jeg kan bevege reimene mye opp og ned Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Det er ikke heldig at reimene er for stramme heller, da dette på sikt kan skade kulelager i dynamo (og lager i løpehjul). Det er kun drivreima som er mulig å stramme "manuelt" (Ref. TPeck sin tidligere beskrivelse ang. kompressor reim). På drivreima skal det benyttes et moment på 70Nm i 1/2" firkant feste på strammehjulet. Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 En kan også bruke det firkantede hullet litt til høyre sammen med en 3/8" "pipetapp" (tror det var 3/8", muligens 1/2"). For å redusere lyd og minke sluring har jeg med hell brukt CRC Belt Grip (sprayes på mens motoren går for å fordele den på heile reima). Hvis du har problemer med lyd/støv fra dynamoreimen og alt er ellers iorden har du sansynlig vis litt dårlige batterier. Du bør ikke bruke reim spray da dette sliter veldig på reim hjulene i alu. Hvis de studerer reim hjulet på dynamen skulle det egentlig været ett annet design. Fordi reimen har litt forlite inngrep mot reim hjulet, dette er et problem med litt dårlig/store batterier. Men det har kommet en ny type reim fra volvo som har spor på tvers av de langsgående sporende for og få reimen til og ligge bedre runt reim hjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Disse remmene skal vel gjerne strammes slik at du akkurat klarer å vri dem 90grader på det lengste strekket. Slik man gjør på bil ihvertfall. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TPeck Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Disse remmene skal vel gjerne strammes slik at du akkurat klarer å vri dem 90grader på det lengste strekket. Slik man gjør på bil ihvertfall. Ja i utgangspunkt stemmer det, men som sagt er det litt svakt design (se tidliger inn legg) og du må stramme litt mer. Iforhold til lagrene i dynamoen er de ganske sterke og vill ikke ta skade av det, så sant du ikke har en av de første modellene med dårlige lagre i dynamoen. Det har nemlig kommet en ny type for en stund tilbake siden. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Hentet opp denne tråden som beskriver min situasjon. Først tenkte jeg at det kan være greit å la VP bytte rem med sitt spesialverktøy for strammeren. I tillegg er det sannsynligvis behov for å slipe litt for bedre klaring, skjønte verksted bruker en Dremel eller lignende. Skjønte det slik at D6'en har sikkert hatt en kampanje før og byttet fra plast til stålhjul. Det medfører et behov for litt sliping pga klaring blir liten for remmen... Nå viser det seg at å utføre denne lille jobben kan ta litt tid for enten VP (Ragnar Ringstad Fredrikstad og Kebal i Strømstad)... Litt utålmodig er jeg og lurer på om noen har gjort dette selv? Ser at klaringen er liten (ca midt på et sted så jeg, gummistøv og knapt noen millimeter) for remmen å løpe fritt. Hvor mye bør jeg evt slipe for nok klaring? Andre tips i denne forbindelse? Vet jo ikke om det er behov for ny strammer på forhånd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.