Jump to content

Slakke / stramme kompressorreim VP D4 / D6

bm 850

Recommended Posts

Løpe hjulet er montert på strammeren det er ikke i miten du skal bruke torx 50 men på strammeren.

Hvis du skrur av umbrakon i mitten løsner du bare løpehjulet.

Torx spore er ganske langt ned på sb side av veiven/reimhjulet.

Reimen går nesten rett over sporet i nedre kant.

Kan jeg spørre hvorfor du skal demontere reimen??

Hvis du har reim lyd kommer det fra kompressor reimen ofte. (selv om kompressoren ikke er innkoblet)

Du må bytte reim og vaske alle reim spor og løpehjul nøye og bytte strammeren.

Bør bytte løpe hjul til typen av metall, ikke plastikk. (se bilde)

Strammeren er relativt kostbar men er den eneste måten og få vekk lyden på.

Det er ikke heldig at reimene er for stramme heller, da dette på sikt kan skade kulelager i dynamo (og lager i løpehjul). Det er kun drivreima som er mulig å stramme "manuelt" (Ref. TPeck sin tidligere beskrivelse ang. kompressor reim). På drivreima skal det benyttes et moment på 70Nm i 1/2" firkant feste på strammehjulet.

En kan også bruke det firkantede hullet litt til høyre sammen med en 3/8" "pipetapp" (tror det var 3/8", muligens 1/2"). For å redusere lyd og minke sluring har jeg med hell brukt CRC Belt Grip (sprayes på mens motoren går for å fordele den på heile reima).

Hvis du har problemer med lyd/støv fra dynamoreimen og alt er ellers iorden har du sansynlig vis litt dårlige batterier.

Du bør ikke bruke reim spray da dette sliter veldig på reim hjulene i alu.

Hvis de studerer reim hjulet på dynamen skulle det egentlig været ett annet design.

Fordi reimen har litt forlite inngrep mot reim hjulet, dette er et problem med litt dårlig/store batterier.

Men det har kommet en ny type reim fra volvo som har spor på tvers av de langsgående sporende for og få reimen til og ligge bedre runt reim hjulet.

Disse remmene skal vel gjerne strammes slik at du akkurat klarer å vri dem 90grader på det lengste strekket. Slik man gjør på bil ihvertfall.

Ja i utgangspunkt stemmer det, men som sagt er det litt svakt design (se tidliger inn legg)

og du må stramme litt mer.

Iforhold til lagrene i dynamoen er de ganske sterke og vill ikke ta skade av det, så sant du ikke

har en av de første modellene med dårlige lagre i dynamoen.

Det har nemlig kommet en ny type for en stund tilbake siden.

• 4 år senere...

Hentet opp denne tråden som beskriver min situasjon. 

Først tenkte jeg at det kan være greit å la VP bytte rem med sitt spesialverktøy for strammeren. I tillegg er det sannsynligvis behov for å slipe litt for bedre klaring, skjønte verksted bruker en Dremel eller lignende. Skjønte det slik at D6'en har sikkert hatt en kampanje før og byttet fra plast til stålhjul. Det medfører et behov for litt sliping pga klaring blir liten for remmen...

Nå viser det seg at å utføre denne lille jobben kan ta litt tid for enten VP (Ragnar Ringstad Fredrikstad og Kebal i Strømstad)...

Litt utålmodig er jeg og lurer på om noen har gjort dette selv? Ser at klaringen er liten (ca midt på et sted så jeg, gummistøv og knapt noen millimeter) for remmen å løpe fritt. Hvor mye bør jeg evt slipe for nok klaring? Andre tips i denne forbindelse? Vet jo ikke om det er behov for ny strammer på forhånd?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...