Jump to content

Vedlikehold av Jabsco sealock pumpetoalett.


Eureka

Recommended Posts

Toalett er en slager her, en ny tråd om det slår vel ann. :) Har nå utført vedlikehold på toalettet, og det kan anbefales!

 

Har et Jabsco sealock manuelt pumpetoalett i båten som første gang ble tatt i bruk i 2009. Båten er en 2007 mod, så toalett og pakninger er nok fra den tiden.

I slutten av forrige sesong, og hitttil i denne sesongen, syntes jeg det kom lite vann inn i toalettet ved pumping. Brukte da å fylle på med litt ferskvann fra dusjslangen i skåla, som hjalp litt på problemet.

Når jeg hadde i farget sanitærvæske ble også spylevannet tydelig farget av denne.

De to overnevnte symptomene antok jeg kom av dårlig pakning/ o-ring på pumpestempelet som gav utett kompresjon og vannlekasje fra den ene siden til den andre av stempelet.

 

Samtidig kom det som oftest skikkelig dårlig lukt opp av doskåla når jeg pumpet. Av og til ble det også tilbakeslag i skåla. Antok derfor at "noe mere" var utett.

 

Etter å ha handlet nytt paknings-kit til en halv båtlapp, mannet jeg meg opp til jobben, som et koselig tidsfordriv før nattevakt i går. Jeg har aldri utført vedlikehold eller skrudd på båttoalett før, så jeg var som uerfaren å regne når den kom til denne jobben.

(siden jeg hadde begrenset med engangshansker tilgjengelig, ble det begrenset med fotografering for dokumentasjon)

 

I god "førstehjelpsånd" ble toalettet angrepet etter "from head to toe you go"-metoden. Skrudde av 6 skruer, med mutter i underkant, på toppen av toalettet. 4 av disse var under en gummilist. Fikk da tilgang til et øvre kammer hvor vannet kommer inn fra sjøvannsinntakslangen. Her lå en stor pakningsplate som ble skiftet.

 

26.05.2011_001.jpg

 

Videre var det å demontere pumpen fra resten av underhuset og dra ut pumpestempelet og skifte en "plastmutter" med

o-ring som omsluttet pumpestangen, skifte pakning/ o-ring på stempel og en kjegleformet gummisak som støter ned mot pakningen på understående bilde.

26.05.2011_003.jpg

Denne pakningen, som har en klaff, har som funksjon å stenge/ åpne "ut" fra selve toalettskålen og inn i pumpen når stempel/pumpe trekkes opp. Når pumpen skyves ned, stenges klaffen og innholdet i pumpens underdel presses ut av "gummimuffen" på understående bilde. Denne var nok synderen i forhold til både dårlig lukt, tilbakeslag og at vann i toalettskålet seg ut.

26.05.2011_004.jpg

Leppene, som på den gamle muffen har en glipe på 2 mm, skal være helt sammensluttet. Denne står inn på røret som går ut av toalettet og inn på slangen til septikktank.

 

Her er et bilde av litt urinsten i røret etter muffen på bildet over.

26.05.2011_002.jpg

Synes ikke det så så ikke ut. Her var det en drøy milimeter belegg som løsnet som flak når jeg skrapet på det. Hadde jeg hatt en stakefjør for hånden, så hadde jeg ført den inn i slangen fra toalett til spetikk for å kjenne etter evt. motstand/ fortetning.

 

Til slutt satt jeg igjen med to små o-ringer som jeg ikke umiddelbart fant ut hvor skulle. Bruksanvisningen som fulgte med pakningssettet var ikke så veldig god, men fant til slutt ut at disse skulle sitte mellom låsehendelen på toppen av pumpen og selve pumpen.

 

Etter at alt var skrudd sammen var det veldig fin kompresjon i pumpen, umiddelbar jevn og fin vannstrøm og NULL lukt opp fra doen. "som nytt" er muligens et betegnende uttrykk. Kjekt når ting fungerer skikkelig og jobben var definitivt overkommelig for en som aldri har gjort dette før. Tok meg en drøy time og anbefales å gjøre.

Nødvendig utstyr var: nytt paknings-kit, 6-kantnøkkel liten, stort stjerneskrujern, flatjern, tørkepapir og engangshansker.

Link to post
Share on other sites

Trøsta får absolutt være at dette er en noe større drittjobb hvis man tar vedlikeholdet etter prinsippet om at ingenting er ødelagt før det bortimot har nådd stadiet "FUBAR", og man dermed står i en situasjon med dassen full av "ting"... og ingen mulighet til å pumpe det verken hit eller dit.

Det står ny skål i Laud, så jeg satser vilt på at det får holde ut sesongen, og kanskje litt til. Så får man se etterhvert hvor lenge man tør å vente før man gjør samme operasjon som du har gjort. Det ligger jo litt spenning i det også, men med min flaks har jeg en anelse om hva det i så fall vil ende med...

 

Flott "how to" forresten! Det var igrunn det jeg ville si... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

nattevakt igjen ja... :)

Pakningene skal vel holde i 3-4 år har jeg latt meg bli fortalt. Frostvæske i skåla og ned igjennom systemet før vinteropplag forlenget kanskje ikke levetiden på o-ringene akkurat...

Så lenge man forhindrer tamponger, bind og uvetting bruk av toalettpapir i skåla, så tror og håper jeg den ikke går tett og den lever et langt og godt liv.

Nå vet jeg uansett hvordan ting ser ut inni pumpa dersom det må gjøres nødinngrep senere.

Link to post
Share on other sites

nattevakt igjen ja... :)

Jepp... fra klokka åtte på kvelden til fire om natta, i tillegg til fire timer fra lunchtid til klokka 16. Så da må man jo innom baatplassen noen ganger for å se om det har skjedd noe spennende siden sist. Akkurat nå er det frivakt, så får se om det går an å få seg en time på øyet før det er opp og stå igjen.

 

På toalettet i båten min har jeg en hendel som slåes over for å kunne pumpe vann inn i toalettet. Tror jeg også har Jabsco toalett. Denne hendelen har blitt glemt å slå tilbake til stengt posisjon et par ganger, noe som medfører at vannstanden stiger faretruende. Samme problem hos deg? Regner med at det jevner seg ut ved sjønivået utenfor, men hvis det er tilfellet så får vi tro at det blir oppdaget før det kommer til det punktet :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

har stengekrane på skroggjennomføringen, under dørkplater. Den stenges normalt under "seilas". På sjøvannsslangen fra ventilen til toalettet er det svanehals på et nivå godt over toalettet med en lufteventil. Tror den skal forhindre at vannet strømmer på av seg selv når man pumper. Sealock-funksjonen på selve toalettet skal vel igrunn være tilstrekkelig å stenge under seilas. Har ikke opplevd at vannstanden stiger i skåla sånn uten videre. kan alltids knipse noen bilder av opplegget ved høve.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har helt greie avstegningsmuligheter jeg også, så det går jo greit. Har også lurt på om det kan være gunstig å legge om slangen litt slik at en får en svanehals som går noe over "utendørs" vannstand som du nevner det er på ditt opplegg. Jeg får ta en titt og pønske litt på det. Fungerer jo greit i dag også da, så det er ikke den store problematikken...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...