Jump to content

SPOT Personal Tracker 1 vs 2


Espen K

Recommended Posts

Jeg fikk SPOT til bursdagsgave i dag, woop! Men sa viser det seg at det er den gamle versjonen, altsa SPOT 1. Er det noen grunn til a sende den tilbake og legge ut for den nyere modellen, eller funker den gamle stort sett like godt? Har soekt litt pa internett men det ser ikke ut til at noen har noe voldsomt med sammenlikningsgrunnlag utenom det som star pa pakka.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Oops, ser at den kanskje var litt lite gjennomtenkt. SPOT er basically en GPS som kan sende et signal sånn at de hjemme kan følge med på en. Den kan sende et track (signal hvert 10. minutt) eller en OK-melding når man ønsker det. Den kan også sende nødsignal til kystvakt/politi alt ettersom hvor man befinner seg, og et "hjelp"-signal til de hjemme om man kommer ut for en situasjon som ikke er livsfarlig, men hvor man uansett trenger hjelp.

 

For å besvare mitt eget spørsmål beholdt jeg den jeg fikk, da den skal være mer solid, mer vanntett, flyte bedre og ha bedre batterilevetid enn den nyere modellen som er mindre og har litt bedre GPS ombord. Jeg tester den nå før sommerens langtur, sjekk bloggen min for førsteinntrykk!

 

Jeg er faktisk litt overrasket over at det ikke er flere som har erfaring med disse, de er jo en super sikkerhet når man er på tur, spesielt om man synes EPIRB blir litt i meste laget. I tillegg til å ha dem i båt kan man også ta dem med på fjellet, eller på biltur for den saks skyld.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne, altsa den eldste og enkleste versjonen. Fordeler er at den flyter, batterilevetiden er dobbelt sa lang (opptil 2 uker!) og at den er mer solid bygget og vanntett. Ulempene er at den er en del storre, og at GPS-chipen ikke er helt state of the art. Dette gir seg utslag i at ikke alle trackene kommer fram, frokna var pa ridetur i skogen i gar og noyaktig halvparten av track-meldingene over 3 timer ble borte. Det er jo selvfolgelig ikke optimalt, men samtidig vil det si at det i snitt kom et track hvert 20. minutt, som burde vare bra nok for de fleste. Jeg provde a sende 2 OK-meldinger ogsa, begge disse kom fram selv om den ene ble sendt fra innendors. OK-meldingene sendes 3 ganger over en tidsperiode pa 20 minutter, sa du skal kunne vare ganske sikker pa at minst en av dem kommer fram.

 

Toeren skal vare litt enklere i bruk. For eksempel nar jeg sender en melding blinker 2 lys, og de vil lyse konstant i 5 sek nar meldingen er sendt. Den nyeste modellen har et eget lys til a fortelle deg at meldingen er sendt, sa man slipper a huske pa "koder". Dette star det mer om i linken din.

 

Selve konseptet ma jeg si at jeg liker utrolig godt! En grei mulighet for familie og venner a stay tuned, uten at man ma ringe hjem hele tiden. SPOT samarbeider med Google Maps, sa brukervennligheten for kartprogrammet er suveren. Alle meldingene man sender plottes rett pa kartet, og man kan sende til opptil 10 mailadresser og telefonnummere.

 

Jeg har bare hatt min i et par dager, men det ser ut til at den funker tilfredsstillende. Trass litt mer kronglete handtering er jeg fornoyd sa langt, men medmindre batterilevetid, robusthet og pris er superviktig for deg (det er det for meg!) tror jeg det er like greit a ga for gen. 2 forst som sist.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...