ingarm Startet 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2011 For noen år siden kjøpte jeg båt med ankervinsj hvor det fulgte med nytt blytau til ankervinsj/dregg, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få spleiset det for det er vel 12-15 kordeler i den indre delen av tauet og sikkert over 50 i den ytre delen av tauet... Er det noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Hei. Hør med en seilmaker om han kan "sy" det sammen slik det gjøres på tauverk (fall) på seilbåter. Koster sikkert ikke allverdens. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 For og spleise flettet tau trenger du slike spleisenåler: http://www.maritim.no/fortoyning_2/tauverk/andre-tau-og-relaterte-produkter/spleisesett-selma Krever litt trening, men det følger med bruksanvisning, har selv brukt dette mange ganger og de fungerer helt supert. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
EIN Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 se her: http://www.ropeinc.com/rope-splicing.html Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Henter opp igjen denne tråden da jeg i sommer var uheldig og fikk kappet av mitt 14mm dreggtau som er et mangeflettet blytau. Jeg ønsker tips om personer som kunne greie og spleise dette sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Hva med seilmaker? Du holder vel til ikke så langt unna Eklund? http://www.seilmakereklund.no/ Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Sjekket selv fikk pris på ca 6-700kr , lånte noen nåler fikset det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Her er et lynkurs. http://www.seatronic.no/pdf/robline/spleisesett.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GURIMALLA Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Takk for bra innspill, men er redd jeg ikke vil prøve på dette selv..... Har hørt med en par lokale seilmakere som ikke ville, men ikke han som Fargo Lillehamme prekær om, så skal forhøre meg hos han en av nærmeste dagene. Tenkte kanskje at trålerverkstedet i Utgårdskilen også kunne være en kandidat for en slik jobb. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Hei, prisen jeg fikk var fra Maritme senter Isegran. Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Har snakket med gutta på Isegran, de ville ikke påta seg dette. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Hei, gå på you tube og søke på spleise så finner du bra video der,Den brukte jeg på norsk. Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Ja nå har jeg vært på youtube, men må si jeg ikke føler meg tryggere på et velykket resultat, så fortsatt heller jeg til tanken om å få andre kvalifiserte til å ta denne jobben. I gamle dager (over 20 år siden), var det ei jeg kjennte som het Nina Reff som startet et firma i Son som het Fender Reffi (eller noe sånt), er det noen som vet om hun fortsatt er i farta? og driver med tauarbeider? Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Hei, hvis du ikke finner noen til å gjøre det ..Så får du sende meg en im. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 http://www.finnalle.no/fender_reffi_nina_reff/45803135391.html Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Tror kanskje de har sluttet, men det er en som drev med å lage tau, garn etc på Ørebekk i det gamle verkstedet til TB Rep. De spleiser også inn kauser i blytau. De gjorde det for meg for noen år siden da jeg endesnudde ankertauet pga sluring. Det er de samme som hadde utsalg på brygga i byen i servicebygget. De har/hadde også utsalg på Engelsvike. Åsmund drev i byen. Har hjernteppe mht navn på butikken :-( Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Takk for det olpi, sjekker dette ut videre imorgen. Det derre finnalle-greiene sa meg ikke så mye. Og det kan nok være jeg kontakter deg bert.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Hei, prisen jeg fikk var fra Maritme senter Isegran. Eller Maritime Center Fredrikstad, som det heter Tror kanskje de har sluttet, men det er en som drev med å lage tau, garn etc på Ørebekk i det gamle verkstedet til TB Rep. Du tenker på Linbus, finnes ikke lenger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GURIMALLA Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Linbus lever og jeg har snakket med dem, men de ville ikke spleise da det mangeflettede tauet vil bli for tykt for dreggvinsjen. Det samme sier Utgårkilen tråleverksted. Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Er det noe slikt du er på jakt etter ? I så fall er det ikke så vanskelig som det høres ut, kjøp et sett SELMA nåler og sett i gang dette klarer du. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Linbus lever og jeg har snakket med dem, men de ville ikke spleise da det mangeflettede tauet vil bli for tykt for dreggvinsjen. Det samme sier Utgårkilen tråleverksted. Den skjønte jeg ikke. For tykt for dreggvinsjen? Jeg har så langt antatt at du skal pleise et øye i den ene enden av tauet. Den delen skal da ikke gjennom vinsjen???? Om du snakker om å skjøte tauet med en spleis, så er det noe helt annet og det er vel ikke lett å få til uten at det blir for tykt akkurat i spleisen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
GURIMALLA Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Som tidligere nevnt, så skal jeg spleise sammen to tau. Det skal IKKE lages øye, men som sagt så får jeg kun negative svar fra ekspertene, men hva om jeg går ned til 14mm på det tauet jeg skal skjøte med. Noen som har noe tro på det? At det ikke blir for tykt for vinsjen? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Henter opp igjen denne tråden da jeg i sommer var uheldig og fikk kappet av mitt 14mm dreggtau som er et mangeflettet blytau. Jeg ønsker tips om personer som kunne greie og spleise dette sammen igjen. Som tidligere nevnt, så skal jeg spleise sammen to tau. Det skal IKKE lages øye, men som sagt så får jeg kun negative svar fra ekspertene, men hva om jeg går ned til 14mm på det tauet jeg skal skjøte med. Noen som har noe tro på det? At det ikke blir for tykt for vinsjen? Det står 14 mm i begge innleggene over, men du snakker kanskje om å gå ned til 12mm? Jeg har ingen idé om hvor enkelt dette er å få til og om det er plass i kabelaret på vinsjen din til både å kunne trekke 14mm, 12mm og skjøten som nødvendigvis blir en del tykkere enn 14mm. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
anderein Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Har snakket med gutta på Isegran, de ville ikke påta seg dette. Seilmaker Eklund på Gressvik spleiser det, har selv mitt tau der nå:) Sitér dette innlegget Andersen Link to post
Linbus Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Linbus setter på ny kause på ankervinjetau for kr 250,- inkl mva. Gjør det på mange vinsjetau nå på våren. Kontakt info: post@linbusfletteri.no tlf 91583002 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.