Jump to content

spleising av blytau til ankervinsj

ingarm

Recommended Posts

• 1 år senere...

Ja nå har jeg vært på youtube, men må si jeg ikke føler meg tryggere på et velykket resultat, så fortsatt heller jeg til tanken om å få andre kvalifiserte til å ta denne jobben. I gamle dager (over 20 år siden), var det ei jeg kjennte som het Nina Reff som startet et firma i Son som het Fender Reffi (eller noe sånt), er det noen som vet om hun fortsatt er i farta? og driver med tauarbeider?

Tror kanskje de har sluttet, men det er en som drev med å lage tau, garn etc på Ørebekk i det gamle verkstedet til TB Rep. De spleiser også inn kauser i blytau. De gjorde det for meg for noen år siden da jeg endesnudde ankertauet pga sluring. Det er de samme som hadde utsalg på brygga i byen i servicebygget. De har/hadde også utsalg på Engelsvike. Åsmund drev i byen. Har hjernteppe mht navn på butikken :-(

Linbus lever og jeg har snakket med dem, men de ville ikke spleise da det mangeflettede tauet vil bli for tykt for dreggvinsjen. Det samme sier Utgårkilen tråleverksted.

Den skjønte jeg ikke.

For tykt for dreggvinsjen? Jeg har så langt antatt at du skal pleise et øye i den ene enden av tauet. Den delen skal da ikke gjennom vinsjen????

Om du snakker om å skjøte tauet med en spleis, så er det noe helt annet og det er vel ikke lett å få til uten at det blir for tykt akkurat i spleisen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Henter opp igjen denne tråden da jeg i sommer var uheldig og fikk kappet av mitt 14mm dreggtau som er et mangeflettet blytau. Jeg ønsker tips om personer som kunne greie og spleise dette sammen igjen.

Som tidligere nevnt, så skal jeg spleise sammen to tau. Det skal IKKE lages øye, men som sagt så får jeg kun negative svar fra ekspertene, men hva om jeg går ned til 14mm på det tauet jeg skal skjøte med. Noen som har noe tro på det? At det ikke blir for tykt for vinsjen?

Det står 14 mm i begge innleggene over, men du snakker kanskje om å gå ned til 12mm?

Jeg har ingen idé om hvor enkelt dette er å få til og om det er plass i kabelaret på vinsjen din til både å kunne trekke 14mm, 12mm og skjøten som nødvendigvis blir en del tykkere enn 14mm.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...