Jump to content

Måler spenning på fordelingsskinnen når hovedbryter er åpen.


Arild81

Recommended Posts

Monterte solcellepanel i båten i dag.

Satte i et batteri for å sjekke at det funket, og det gjorde det.

Da målte jeg spenningen på skinna til + og på + polen på batteriet, ved hovedbryter i off,

merket jeg at det er - på + skinna når hovedbryter står i off, og + når jeg slå på hovedbryter.

På de samme skinnene er truster og ankervinsj koblet til. Når jeg fjernet disse kablene forsvant spenningen.

 

Noen som har peiling hvorfor det er sånn og skal det være sånn?

Vil tro det har vært sånn lenge.....

 

Kommentar fra moderator: Moderator finner det nå nødvendig å gjøre en ytterligere presisjon i reglene, at kryptiske titler er uønsket.
Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel redigert overskriften til noe som sier mere om innholdet :-) dette blir strengt håndhevet og du kan risikere at moderator stenger tråden din.

 

Forøvrig så var spørsmålet ditt meget interessant :-) Jeg følger spent med.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Nøyaktig hvor er hovedstrømsbryter plassert? Mellom målepunkt og + pol? Hvilken spenningsstyrke målte du med bryter av og med bryter på?

 

Den er plassert mellom batteri og skinne. Altså mellom målepunkt og + pol. Målte 12,54v og når jeg slo på bryteren til feks kjøleskap eller feks trykkvannspumpe gikk den opp til 13,5v. Var overskyet så solcelle gå ikke så mye,

 

Med hovedbryter på målte jeg 0v mellom +skinne og +pol. Mellom +skinne og -pol var det 13,5v

Link to post
Share on other sites

Det vil være spenning mellom + polen og skinna med hovedbryteren av hvis det er en forbruker på skinna som er på.

Da jordes skinna gjennom forbrukeren.

Det er nok at ei kontroll lampe eller en styringsenhet til f.eks. vinsj eller baugprop er tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Det vil være spenning mellom + polen og skinna med hovedbryteren av hvis det er en forbruker på skinna som er på.
Da jordes skinna gjennom forbrukeren.
Det er nok at ei kontroll lampe eller en styringsenhet til f.eks. vinsj eller baugprop er tilkoblet.


Så det er normalt at + skinna som baugpropell og ankervinsj er tilkoblet går over til -, for det er den hos meg :tongue:
Tusentakk for ei god forklaring. Har lurt litt på om det er ei kortslutning en plass. Har leita og målt i hytt og pine, koblet fra og til osv....

Men man blir jo bedre kjent med det elektriske systemet ombord :wink:
Link to post
Share on other sites

Høres korrekt ut det,å måle mellom + og skinne skal gi 0 volt(det du målte var egentlig spenningsfall som bør være lik 0). Bryteren slutter kretsen,derfor en får slike målinger som du nevner.

 

Strømmen går faktisk fra minus til pluss,og ikke omvendt. Er det en kaller den faktiske strømretningen og den konvensjonelle.

Link to post
Share on other sites

Høres korrekt ut det,å måle mellom + og skinne skal gi 0 volt(det du målte var egentlig spenningsfall som bør være lik 0). Bryteren slutter kretsen,derfor en får slike målinger som du nevner.

 

Strømmen går faktisk fra minus til pluss,og ikke omvendt. Er det en kaller den faktiske strømretningen og den konvensjonelle.

 

Men når hovedbryteren er av så er det jord i + skinna er det riktig?

Link to post
Share on other sites

Et voltmeter måler spenningsforskjeller.Husk at målepinnene på voltmeteret må brukes riktig på fargene.Rød pinne pluss. Bytter du om på pinnene vil det dukke opp et minus tegn foran tallene. Jeg tror du blir lurt. Men som nevnt tidliger. Noen aktervinsjer har en rød lysdiode som indikerer at hovedstrøm er på.

Link to post
Share on other sites

Et voltmeter måler spenningsforskjeller.Husk at målepinnene på voltmeteret må brukes riktig på fargene.Rød pinne pluss. Bytter du om på pinnene vil det dukke opp et minus tegn foran tallene. Jeg tror du blir lurt. Men som nevnt tidliger. Noen aktervinsjer har en rød lysdiode som indikerer at hovedstrøm er på.

 

Ja jeg vet røf på + og sort på -. Jeg setter rød pinne på +pol på batteriet og sort pinne på +pol på skinne. Da får jeg 12,6volt.

Slår jeg på hovedbryter viser den 0volt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...