nimba Startet 27.Mai.2011 Del på Facebook Startet 27.Mai.2011 (redigert) Hei Jeg trenger noe hjep til å finne riktig dysespiss til motorene mine TAMD 41A Har søkt opp i trådene her på BP og funnet ut at de skal hete : Bosch 0433171166 /DLLA 140P 196 ref.inlegg 12 i DENNE Når jeg da går inn i Tekniske data for motoren og ser blir jeg noe forvirret , for der heter den noe annet sånn jeg tolker det ? De røde ringene viser at B-utg. har to forskjellige typer ?, den grønne ringer er den jeg tror jeg skal ha:confused: Håper at noen kan oppklare dette for meg . Den der ble visst uleselig...i boken står det : TAMD 41 H-A > DLLA 145 P 394 TAMD 41 B > DLLA 140 P 196 TAMD 41 H-B > DLLA 145 P 712 Redigert 27.Mai.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Båttransport D5L Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Hei ! Det er nok spissene i midten du skal ha . De to andre er til Heavy Duty ( H ) versjonene av -41 motoren . Hvis jeg husker riktig ???? Redigert 27.Mai.2011 av Kystfareren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Det kan godt henne du har rett , men jeg er framdeles ikke overbevist ...Verkstedshåndboken sier at det er forskjellig spisser til A og B i Heavy Duty-utgaven , hvorfor er ikke det tilfelle for "normal" utgaven , og hvorfor oppgir De kun B-utgaven i manualen VP priser spissene til kr958,- stk til A-motoren og påstår de er forskjellig , uten noe videre utdypning. TAMD 41 H-A > DLLA 145 P 394 TAMD 41 H-B > DLLA 145 P 712 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
TPeck Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Hei. Har du prøvd og ringe en Volvo forhandler og oppgi serienummeret på motoren? Hvis du har serienummer kan jeg sjekke det for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Jeg ble såpass forvirret at jeg kjøpte ferdig oppsatte byttedyser til min 41A Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nimba Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Hei. Har du prøvd og ringe en Volvo forhandler og oppgi serienummeret på motoren? Hvis du har serienummer kan jeg sjekke det for deg. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Håper du kan strekke dette tilbudet en ukes tid , til jeg er hjemme igjen Jeg ble såpass forvirret at jeg kjøpte ferdig oppsatte byttedyser til min 41A Tolker jeg det som at nummeret på Boschspissen du fikk oppgitt i tråden din ikke stemte ?? Venter litt med byttespisser enda ...MASSE penger å spare her ser jeg , visst jeg kan bruke ( DLLA 140 P 196) som er oppgitt til B-utg. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
TPeck Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Håper du kan strekke dette tilbudet en ukes tid , til jeg er hjemme igjen Ingen problem, send meg PM. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Årsaken til denne tråden har selvsagt en bakenforliggende årsak... De to grønne i underetasjen ryker og griser noe fælt...men no er jo dette med røyk et kjendt fenomen på disse maskinene og mange har gitt opp å "fixe" det, noen tilfeller er det rett slett ikke noe å gjøre med , menst noen greier å redusere problemet . Men at Sjøen blir tilgriset med diesel , selv når motorene er varm , mener jeg absolutt har et utbedringspotensiale... Og bare bittelitt undersøking ga meg grunn nok til å studere dysene nøyere , de ser ut til å være nøkkelen i overstående problem (håper jeg). I en annen tråd , om en annen problemstilling her tidligere la jeg ut en videosnutt som viser hva jeg snakker om , dieselen på sjøen , som ikke avtar selv når makinene blir varm må jeg prøve å få redusert , kansje røyken avtar litt også...? Så fant jeg dette på nettet > Hvit eksosrøyk er et resultat av uforbrent drivstoff eller dårlig kompresjon. Små vannpartikler i dieselen vil også resultere i hvit røyk. Lang tids tomgangskjøring vil også resultere i hvit røyk ved pådrag. Dette kommer av at det i tomgangsperioden har bygget seg opp uforbrent diesel i eksossystemet. Dette er å regne som en normaltilstand og røyken skal gi seg etter et par minutter når vi kjører. ... A. Dårlig forstøvning >Dysespissen sitter fast i åpen posisjon > Meget vanlig Slitt dysespiss >Meget vanlig For lavt åpningstrykk på dyse > Meget vanlig Lav utetemperatur (kald luft) >Vanlig på kald årstid Dieselkvalitet (low grade) >Sjelden (har du fylt tanken på et annet sted envanlig?) For sen tenning > Sjeldent Oppsummert har jeg misstanke om at dysespissene bør innspiseres , og når det først skal gjøres skifter jeg dem like gått , planen er å gjøre dette selv og levere dem inn for justering visst jeg ikke er så heldig å få lånt meg noe utstyr , uansett har jeg fått priset jobben til 4 timer > 3.400,- NOK , spissene kan jeg få tak i til gått og vel en tredjedel av VP prisen ..som totalt sett gir meg en overkommelig utgift mot VP`s ca 15.000 (verdt å bli forvirret her , ref innlegg 5) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Mariell Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 [quote spissene kan jeg få tak i til gått og vel en tredjedel av VP prisen ..som totalt sett gir meg en overkommelig utgift mot VP`s ca 15.000 (verdt å bli forvirret her , ref innlegg 5) Tror jeg betalte drøye 1600 pr.bytte dyse. Hadde en gåen turbo som jeg byttet i samme slengen. Ryker fortsatt og spytter ut litt dieselfilm ved oppstart, men betraktlig bedere enn tidligere. Regner med at den vil ryke ennå mindre når det blir varmere i luft og vann. Med 10 grader i vannet sliter jeg med å få opp driftstempraturen. Skal forske litt mer på det når jeg kommer hjem igjen. Bla. ved å stenge sløyfa til varmtvannsbereder for å se om det kan hjelpe. 50-55 grader er det jeg får på 2500 omdreininger. rett over 60 på 3000. som er alt for lavt. Regner med at dette er grunnen til jeg har noe røyk hele tiden. Nå ryker dine betraktelig mer enn hva min ene gjorde, så forbedringspotensialet er selvfølgelig større. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
TPeck Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Jeg tro ikke du får låne noe utstyr fra noen for og gjøre det selv. Med nærmere du kjenner noe godt. Men jeg ville hør på et diesel verksted av type Bosch eller lignende verksted om de kan gjøre det rimeligere. Det er en del arbeid og gjøre det selv. Ikke minst er det lett og ødelegge ting og du trenger en del utstyr + deler til shimsing. Anbefaler ikke og gjøre det selv hvis ikke du er mekaniker da og har utstyr/gode venner... Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Hvit avgassrøyk er ikke uforbrent diesel,denne har blålig farge. Hvit er ved lav kompresjon/lav varme i forbrenningen,samt ved vannpartikler/damp i forbrenning. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Tror jeg betalte drøye 1600 pr.bytte dyse. Hadde en gåen turbo som jeg byttet i samme slengen. Ryker fortsatt og spytter ut litt dieselfilm ved oppstart, men betraktlig bedere enn tidligere. Regner med at den vil ryke ennå mindre når det blir varmere i luft og vann. Med 10 grader i vannet sliter jeg med å få opp driftstempraturen. Skal forske litt mer på det når jeg kommer hjem igjen. Bla. ved å stenge sløyfa til varmtvannsbereder for å se om det kan hjelpe. 50-55 grader er det jeg får på 2500 omdreininger. rett over 60 på 3000. som er alt for lavt. Regner med at dette er grunnen til jeg har noe røyk hele tiden. Nå ryker dine betraktelig mer enn hva min ene gjorde, så forbedringspotensialet er selvfølgelig større. Har akkurat samme sak vedr. kjølingen ...hjelper lite med å stenge noe som helst , kjølesystemet på motorene må være feildesignet. Driftstempraturen er først normal ved marsjfart , noe den skulle ha vært hele tiden , akkurat som på en bil som på min ligger konstant på 90 grader . Vil du øke tempraturen må du bruke en ekstern varmer feks. en dieselvarmer , jeg forsket med en el. kolbe uten noe særlig suksess , jeg antar at det er sjøvannskjølingen som senker temperaturen ? jeg hadde en tråd her tidligere der jeg luftet en sak om å ta ut impeller og stenge sjøvanninntaket for da se om temperaturen ble normal på tomgang ,men før jeg prøver må jeg vite om dette er skadelig for gjennomføringen i sjøvannspumpen . Visst det da viser seg at sjøvannet "overkjøler" ferskvannsløyfen , kan dette la seg løse VISST sjøvanspumpen/impeller tåler like mye varme som ferskvannspumpen . Teorien kan vente til jeg får svar på overstående. God Helg Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
TPeck Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Har akkurat samme sak vedr. kjølingen ...hjelper lite med å stenge noe som helst , kjølesystemet på motorene må være feildesignet. Driftstempraturen er først normal ved marsjfart , noe den skulle ha vært hele tiden , akkurat som på en bil som på min ligger konstant på 90 grader . Vil du øke tempraturen må du bruke en ekstern varmer feks. en dieselvarmer , jeg forsket med en el. kolbe uten noe særlig suksess , jeg antar at det er sjøvannskjølingen som senker temperaturen ? jeg hadde en tråd her tidligere der jeg luftet en sak om å ta ut impeller og stenge sjøvanninntaket for da se om temperaturen ble normal på tomgang ,men før jeg prøver må jeg vite om dette er skadelig for gjennomføringen i sjøvannspumpen . Visst det da viser seg at sjøvannet "overkjøler" ferskvannsløyfen , kan dette la seg løse VISST sjøvanspumpen/impeller tåler like mye varme som ferskvannspumpen . Teorien kan vente til jeg får svar på overstående. God Helg Er litt usikker på hva du mener med og ta ut impeller men. Det er ingen problem ok kjøre motoren uten impeller men du må selvsak fysisk fjerne den. Du vil ikke ødelegge pumpen eller noe annet hvis du passer på. Men du kan brenne opp eksos anlegget da det ikke kommer kjøling i dette. Regner med du ikke har tørr eksos fra før. (sjeldent) Vet du hvor mange grader termostaten din åpner på? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Siden det var jeg som blandet kjøling inn i tråden. Er 2 termostater på 41A. Begge åpnet som de skulle på 78 grader (var vel det skulle være)når jeg testa dem. I tillfelle at de ikke skulle stenge 100% tok jeg å byttet dem, uten at det ble noe høyere drifts temp. av det. Å fjerne impeller syns jeg høres dramatiskt ut. Hva med kjøling til f.eks Gear og oljekjøler er ikke det på saltvannsiden? Ett forslag jeg fikk fra ett VP. verksted, som selvfølgelig aldri hadde hørt om problemer med lav drifts temp. på 41A. Var å strupe inn på sjøvanninntaksventilen, for å redusere mengden kjølevann. Er skeptisk. Noen innvendinger til å strupe opp mot 50% for å se om det hjelper på driftstemp, på moderat turtall? På grunn av båtens skrogform går jeg aldri lenge med mer enn 2500 omdreininger. Hadde jo vært kjekt med skikkelig varmtvann og ikke bare piss lunka+ i berederen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
TPeck Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Tror problemet med varmen er nok at du kjører litt for lavt turtall. Den har max turtall på 3800 og crusing på ca 3500. Du kunne uten problem monter en kule ventil på vanninntaket og prøvd deg litt fram med og justere vann mengden. Impelleren vil ikke ta skade av dette. Men tro problemet er at du kjører den litt for rolig. Iforhold til og fjerne impeller var det bare ment for og test ikke kjøre uten, det går nok ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Er mye å spare her, jeg kjøpte nye spisser på Økonomideler as i Grålum, kom på 800 for 4 stk ink. frakt..... Men dem må ha nummeret som står på dysspissen for å være helt sikre på riktig Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
nimba Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Er litt usikker på hva du mener med og ta ut impeller men. Det er ingen problem ok kjøre motoren uten impeller men du må selvsak fysisk fjerne den. Du vil ikke ødelegge pumpen eller noe annet hvis du passer på. Men du kan brenne opp eksos anlegget da det ikke kommer kjøling i dette. Regner med du ikke har tørr eksos fra før. (sjeldent) Vet du hvor mange grader termostaten din åpner på? Selvfølgelig tenkte ikke jeg på den eksosen.... Siden det var jeg som blandet kjøling inn i tråden. Er 2 termostater på 41A. Begge åpnet som de skulle på 78 grader (var vel det skulle være)når jeg testa dem. I tillfelle at de ikke skulle stenge 100% tok jeg å byttet dem, uten at det ble noe høyere drifts temp. av det. Å fjerne impeller syns jeg høres dramatiskt ut. Hva med kjøling til f.eks Gear og oljekjøler er ikke det på saltvannsiden? Ett forslag jeg fikk fra ett VP. verksted, som selvfølgelig aldri hadde hørt om problemer med lav drifts temp. på 41A. Var å strupe inn på sjøvanninntaksventilen, for å redusere mengden kjølevann. Er skeptisk. Noen innvendinger til å strupe opp mot 50% for å se om det hjelper på driftstemp, på moderat turtall? På grunn av båtens skrogform går jeg aldri lenge med mer enn 2500 omdreininger. Hadde jo vært kjekt med skikkelig varmtvann og ikke bare piss lunka+ i berederen. Heller ikke på oljekjøleren til gearet utrolig kjekt med BP , en lærer noe hele tiden... Tror problemet med varmen er nok at du kjører litt for lavt turtall. Den har max turtall på 3800 og crusing på ca 3500. Du kunne uten problem monter en kule ventil på vanninntaket og prøvd deg litt fram med og justere vann mengden. Impelleren vil ikke ta skade av dette. Men tro problemet er at du kjører den litt for rolig. Iforhold til og fjerne impeller var det bare ment for og test ikke kjøre uten, det går nok ikke bra. Tanken min (teori) var om en kunne sette en Y-kobling på slangen mellom kjøleren og eksosbenn og en termostatventil på det løpet til eksosen , det andre løpet da tilbake til inntaket i en ny Y-koblig. Systemet ville da sirkulere sjøvann til ønsket temperatur var oppnådd og sluppet dette ut via tremostatventilen til eksosen . Hensikten her er jo å øke temperaturen på sjøvannet ,slik at ferskvannet forblir varm og ikke nedkjølt av iskaldt sjøvann , kansje 25-30 grader hadde vært nok ??? Men det spørs vel om det hadde gått med full belastning på maskinen , tørreksos og varm oljekjøler Vel..det er artig å gruble litt Er mye å spare her, jeg kjøpte nye spisser på Økonomideler as i Grålum, kom på 800 for 4 stk ink. frakt..... Men dem må ha nummeret som står på dysspissen for å være helt sikre på riktig Dette var jo ekstremt billig , LØP oG KJØP.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Tilbake til trådens opphav... Har fått sjekket opp Serienummeret på Motorene mine TPeck visst du vil sjekke mot underforstående info som jeg omsider fant , hadde det vært fint 2204115273 / 2204115278 Her står det svart på kvitt at det er forskjellige spisser på A og B utgaven ! VOLVO PENTA TAMD 41A > DLLA 144 P118 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
TPeck Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Tilbake til trådens opphav... Har fått sjekket opp Serienummeret på Motorene mine TPeck visst du vil sjekke mot underforstående info som jeg omsider fant , hadde det vært fint 2204115273 / 2204115278 Her står det svart på kvitt at det er forskjellige spisser på A og B utgaven ! VOLVO PENTA TAMD 41A > DLLA 144 P118 Skal skjekke det på mandag for deg. Men det ser jo ut som du skal ha DLLA 144 P118 ut ifra den infoen du sier. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 PS! En av forskjellene på A og B motorene er at B utgaven har to-trinns injektorer. Det vil derfor være naturlig at de også har forskjellige dysespisser! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nimba Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 PS! En av forskjellene på A og B motorene er at B utgaven har to-trinns injektorer. Det vil derfor være naturlig at de også har forskjellige dysespisser! Bjørn Ja , det er derfor MEGET viktig å oppgi riktig info i slike saker Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
TPeck Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 (redigert) Hei nimba. Dessverre fikk jeg kun tak i original delenummer som er 858358. Disse er relativt dyre da de koster 1023,- ink mva. per stkk. Som sagt ville jeg lever de inn til et vanlig diesel verksted da det ikke er så dyre deler. Ville ikke gjort det selv. Redigert 30.Mai.2011 av TPeck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Er mye å spare her, jeg kjøpte nye spisser på Økonomideler as i Grålum, kom på 800 for 4 stk ink. frakt..... Men dem må ha nummeret som står på dysspissen for å være helt sikre på riktig Hei nimba. Dessverre fikk jeg kun tak i original delenummer som er 858358. Disse er relativt dyre da de koster 1023,- ink mva. per stkk. Som sagt ville jeg lever de inn til et vanlig diesel verksted da det ikke er så dyre deler. Ville ikke gjort det selv. Ok Takk for den , jeg satser på at det stemmer . B-utgaven ser jeg har delenr.859782 Ellers hadde Økonomideler 6 stk på lager , pris 250,- inkl mva De 6 siste måtte jeg få fra Australia , to same price Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
draco 2900 Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Les av nummeret på dysespissene. Split dyseholder. der står DLLA-nummeret. Ringte MECA og bestilte disse. ¨De Krysser nummeet over til Bosch.nummer. Gjorde dette for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Da var dagen kommet for dyseskift , testpumpe og nye spisser har lagt klar i månedsvis kun i påvente av arbeidslyst og passende tidspunkt...og det var det nå , STB motor er satt ut av drift pga. en verksteds sjekk av dieselpumpen som hadde en ulyd jeg ikke likte , fungerte ellers helt normalt I forkant av denne jobben har jeg selvsagt lest det som omhandler emnet her på BP og tror jeg skal ha fått med meg det meste som er verdt å vite , som feks. at ikke hylsene kommer med ut eller løsner og fyller sylinderen med kjølevann . Så da begynte jeg selvsagt med å tappe ut kjølevann slik at den saken ble eliminert , på siden av blokken rett under eksosmanifolden bakerst er der en tappeplugg , koblet på en slange her og fylte en 10 Liters bøtte som forhåpentligvis skulle være nok . Høytrykksrørene fra dieselpumpen var allerede løs ifbm. fjerning av pumpen , så disse ble fjernet helt . Deretter gikk jeg løs på mutteren som holder klaven på dysen , denne løsnet greit , men dysen sitter bom fast og klaven forhindrer at jeg kan rotere dysen slik at den lettere løsner , så pinnbolten og klaven må også fjernes , for og få opp pinnbolten fant jeg 2 muttere som jeg skrudde innpå og låste dem mot hverandre , når en da skrur opp den nederste følger forhåpentligvis pinnbolten med , det gjorde den ihvertfall med mine 6 første Her fjerner jeg klavemutteren 2 muttrer blir så skrudd innpå , dette får ut pinnbolten Da er det på tide og fjerne returrøret , vær obs på kobberskiver... Da skulle det være klart til å trekke dyser..... jeg brukte 5-56 og roterte forsiktig med en nøkkel , da løsnet dem ganske lett og var bare å trekke opp Vet ikke helt hva jeg skal si om utseende , men tilgriset var dem , kansje CRCèn har løst opp litt "koks" ? Det var alt for idag , godt fornøyd jeg :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.