Jump to content

Valg av dysespisser til Volvo Penta TAMD41A ?


nimba

Recommended Posts

Jepp :smiley: som du ser er nå røyken betydelig mindre på stb.maskin enn på bb.maskin . Om ventiljusteringen vil påvirke resultatet enda mer vites ikke , men jeg har en` sak til som skal prøves som siste tiltak for å redusere på galskapen , og det er en plate som justerer fortenningen på lave turtall , det er en Volvo orginaldel og skal forhåpentligvis gjøre samme underverker som SveinHa sine hjemmelagde som du kan lese mer om HER

 

dscn4681.jpg

 

dscn4683.jpg

Link to post
Share on other sites

Nimba hvor fikk du kjøpt denne og hva kalles denne, vet du om den finnes til flere modeller av grønne røykbomber??

Veldig lærerikt og morsomt og følge innleggene dine Nimba..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Vil tro du kommer til å merke god forskjell med den platen.

 

På eldre BMW og Mercruiser dieselmotorer er platen byttet ut med en justerbar kaldstartsanordning (se bilde).

Ved å legge opp wire til førerplass kan man justere etter ønske, og dermed redusere røyken betraktelig ved start av kald motor.

 

bmw_dieselpumpe.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba Gjorde samme jobb på en av mine TAMD 71B før opplag i fjord. røyken ble betraktelig bedre med mindre diesel film på vannet. Det tydet jo på at dysene har feil åpningstrykk. Må innrømme at jeg var litt feig og kjøpte bytte dyser på LASA. uten innbytte.'

skal ta de gamle dysene og oppgradere disse nå før sesongstart bytte på BB motor bytte dysespissene shimse opp eventuelt bytte fjærer. fikk tak i dysespisser hos Auto dieselpart i England til en billig penge betalte 2200.- for 6 stk. kr 370.- pr stk + norsk moms og frakt.

Ser at du også har tatt hele jobben selv :thumbsup: er det noen gode råd før en splitter dysene eventuelt når du skrur disse fra hverandre.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bergstad- Dysespissene dine er kansje dyrere enn for 41-motoren min , jeg ga 1560,- totalt for 6 stk fra Australia , de 6 andre fikk jeg til samme pris i Norge .

For de som måtte ha interesse linker jeg addressene her >

 

LINK dyser Australia

LINK dyser Norge

 

Skal man gjøre denne jobben selv er man nødt å ha en dysetester , og for de som ikke får lånt seg en finnes den å kjøpe bla.annet på biltema

Prisen er 1999,-

 

dysetester_biltema.jpg

 

 

Eventuelt kan den kjøpes her til halve prisen , jeg ga 1078,- lev. postkasse :smiley:

 

testpumpe.jpg

 

Tror ikke jeg har så mange flere tips om bytte enn det tråden viser...men pass på alle delene når du åpner dysen , shimsene som sitter "bak" fjæren henger som regel igjen og kan lettest "bankes" ut ved å slå dysen mot en trefjøl . Når selve spissen skal løses er det greit med litt moment (lang skralle) , jeg brukte momentnøkkelen , den er ganske lang , spenn dysen fast i feks. en skiftenøkkel (spor på toppen av dyse) skru så denne fast i en skrustikke , da har du skikkelig hold når spissen skal av , for denne sitter godt fast.

 

Lykke til :thumbsup:

 

JonnyBoy- Den der patenten var ikke dum , platen jeg fikk håper jeg er en "uppgrade" volvo har laget til pga.problemet eller kansje noen andre vet noe mer ?? fortenningen som blir justert har visst kun påvirkning fram til en 1500 omdr.

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:smiley: :smiley: det kommer nye innlegg så det er bare å smørre seg med (diesel),jeg har vært 2 uker på jobb nå og ikke fått gjort noe særlig...ant enn å lagd meg en svinghjullås for justeringen av pumpen .

Ellers har jeg akkurat hentet dieselpumpen fra service til BB maskin og demontert dysene , sjekket trykket og som en ser på bildet ligger de noe lavt.

 

dscn4723.jpg

 

Hadde det ikke vært for at svinghjullåsen står på plass i motoren (måtte testes)skulle jeg ha lagt ut et bilde av den , rett og slett en liten reodorfelgen dings.. :smiley:

 

For øyeblikket ligger jeg på stuens beste punkt , noe redusert , men det retter seg snart men da stumper jeg i 50 m2 fliser til badet.................................. :cryin: :cryin:

Link to post
Share on other sites

Tja... det som er planen er å først få gang på BB.motor for og sammenligne med STB. bare for å se at dyseskift og overhaling av pumpe gir samme resultat og at de da forhåpentligvis "røyker" likt .

Så..tar jeg en av dem og skifter "fortenningsplaten" og ser om noe endrer seg , -og ja det blir spennende....

 

Slik ser dieselpumpen til en TAMD 41 ut , vasket og nyoverhalt :smiley:

 

 

dscn4734.jpg

 

dscn4737.jpg

 

dscn4738.jpg

 

 

 

Ellers har jeg nå skiftet dysespisser og trykkjustert disse til BB motor samt montert dem idag , planen er å montere pumpa i morgen og få liv i dyret..

Tok med meg embalasjen som "fortenningplaten" lå inni og knipset noen bilder som viser delenr. visst noen vil sjekke opp hva og hvorfor.

 

dscn4735.jpg

 

dscn4736.jpg

 

 

:thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nimba, du er god til å ta mye bilder, og jeg håper du kan ta deg tid til å dokumentere hvordan du sette inn dieselpumpen :-)

 

 

Upsss...når du skrev dette innlegget monterte jeg inn pumpa og tok følgelig ingen bilder , desverre !

MEN..visst du skal til med denne jobben tror jeg at jeg skal kunne forklare det ganske bra og detaljert med ord , selvsagt kan jeg ta noen bilder også og legge på noen piler og litt tekst slik du kommer deg i mål

 

Hva er planen din ? har du tatt ut pumpen eller skal det påbegynnes ?

 

:smiley: :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har ikke engang FÅTT båten enda :cryin: . Bare venter på at våren skal komme, så jeg kan hente den i Bergen.

 

Jeg tror ikke jeg skal ha pumpene ut med det første, men har tenkt tanken på å ta dem ut og levere til overhaling, men det blir ikke i år.

 

Det jeg tenker å prøve, er å forsøke å justere dem opp. Jeg skjønner hvordan dyslektikere har det, når jeg ser på alt det som "dere" får til med motorene... måleklokker, festeanordninger, 100-dels millimeter, gjenger og overganger, plungerhøyde- og breddegrader, 5.te sylinder 180 grader på topp før justering , ... Jeg blir helt surrete og trenger te-skje oppskrifter for slike ting.

 

Hadde du B eller A motorene ? Mener det var A ? Jeg følger med som en falk på disse trådene som omhandler motorer og røyklegging :-)

Link to post
Share on other sites

 

 

Det største hinder for å gjøre en slik jobb sjøl er mangel på spesialverktøy. Riktignok kan slikt verktøy kjøpes hos volvopusheren, men da du vanligvis kun anvender slikt verktøy én gang vil dette bli uforholdsmessig dyrt. Løsningen er ofte å gå rundt problemet, og løse det ved hjelp av vanlig håndverktøy. Visst tar det lenger tid og kan være både tungvinnt og trælete, men ofte har du ikke annet valg. Istedenfor å kjøpe en måleindikator som spesialverktøy fra Volvo valgte jeg i eksempel under å lage en brakett for feste av et måleur som jeg hadde i verktøysamlinga mi. Ved å benytte en skrutrekker med riktig dimensjon, kom jeg også rundt Volvos spesialverktøy for å finne TDC

 

Prosedyren for å stille fortenning på 31/41 motorene er som følger:

1) Lokalliser øvre dødpungt (TDC) på motoren. Under turboen, i kåpa til svinghjulet, finnes et gjenget hull. Det gjengede hullet er ment for feste av et spesiakverktøy med en fjærende tapp. Den fjærende tappen vil presses inn i et tilsvarende hull i svinghjulet når stempel nr. 1 står for tenning. (TDC)

2) Fjern senterskruen på dieselpumpa der de 6 dieselrørene kommer ut,.

3) Anbring et måleur og tre spissen på måleuret inn der hvor skruen satt, til spissen treffer ”plungeren”

4) Turn motoren ca 30 grader (41) eller 45 grader (31) mot motorens rotasjonsretning. (moturs)

5) Nullstill måleuret.

6) Drei motoren medurs, til motoren igjen når TDC, dvs. til spesialverktøyet smetter inn i hullet i svinghjulet. Følg med måleuret og pilas bevegelse.

7) Avles måleuret ved TDC

 

Den avleste verdien, den sk. "plungerhøyden", skal stemme overens med hva verkstedhandboka sier, og vil være forskjellig avhengig av hvilken motor/versjon du har. På min 41B skal plungerhøyden være 1,8mm +/- 0,02mm. Er du ut av justering må dieselpumpa dreies til riktig verdi oppnås. Husk tolleransene på kun 0,02mm. Er du særlig utover dette vil motoren rett å slett ikke la seg starte. Ved for lav tenning (verdier under 1,8 i mitt tilfelle) drei dieselpumpa medurs til riktig verdi oppnås. Ved for høy tenning, drei moturs. Husk å løsne braketten i underkant av dieselpumpa, ellers vil du ikke klare å bevege pumpa.

Mars_06_007_red.jpg

Hullet for feste av verktøyet sees her mellom de to rørene. Istedenfor spesialverktøy benyttet jeg en skrutrekker i passelig størrelse som jeg presset mot svinghjulet for hånd, samtidig som jeg turnet motoren og holdt øye med måleuret. Når skrutrekkeren smatt inn i hullet hadde jeg TDC

 

 

 

Hei Fusebox

 

Jeg også benyttet innlegget til REM som oppskrift første gang jeg byttet pumpe LINK . uten den hadde jeg slitt mye...

Men...jeg ser og husker at der var en ting jeg likevel ikke forsto helt , jeg har derfor limt inn forklaringen til REM og supplerer med dette her :

 

Pumpen må skrues fast under innstillingen og må løses hver gang den justeres!

 

4. når du dreier motoren moturs skal du dreie 30 gr. men jeg fant det lettere å følge med på måleuret , når du dreier vil nålen begynne å bevege seg inntil et visst punkt , etter dette vil den ikke endre seg selv om du roterer motoren mer , så når nålen stopper trenger du ikke tørne mer på motoren , og du kan da 0 stille måleuret .

Så dreier du tilbake til verktøyet i svinghjulet smetter inn (TDC) , les så av verdien , (den skal gå nesten 2 runder) 1.9 mmm , men det gjør den selvsagt ikke når den har vært ute , det blir som å vinne i lotto ?

 

Visst uret feks. har rotert til 1,5 mm er man 0,4 mm på aveie , det du da gjør er å løse pumpens 3 festeskruer littegrann slik at du får rotert pumpen FORSIKTIG , IKKE RØR MÅLEURET ! drei på pumpen en av veiene ,( du ser på pilen på uret om du går feil vei) ,drei til pilen treffer 1.9mm og skru forsiktig på festeskruene til den er låst , du vil oppdage at du endrer plungerhøyden visst du trekker for mye i en av boltene !

 

Så gjør du samme sekvens opp igjen , du vil da oppdage at du er noe nærmere riktig innstilling , dette må gjøres til den er 100% riktig!

 

Husk å låse pumpen når du er ferdig , under pumpen er det en brakett med et "ledd" på , det er festet på pumpen og i blokken med totalt 4 bolter og 1 som holder dem sammen !

 

Ellers vil jeg bare nevne at verktøyet som skal brukes ifbm. svinghjulet bør ha diameter på 10mm , dette er dimensjonen på hullet i svinghjulet , det bør også være 100% sentrert i forhold til gjengehullet i blokken .

Visst denne ikke låser skikkelig vil en få slark som utgjør flere 10 talls tideler på måleuret.

vanskelig og forklare men...det jeg mener er at når svinghjulet er "låst" med bolten skal en ikke kunne dreie veiven noen av veiene med verktøyet en bruker til dette , (lang skralle med pipe på veivakslingsbolten.

 

Vel...det er bare å spørre visst problemer oppstår.

 

Lykke til anyway :smiley::smiley:

 

 

PS! idag har jeg ikke tid til redigering :sweat:

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende forklaring.

 

Er det ikke også slik at når man tar ut pumpen helt, så må motoren "låses", slik at man ikke får 1 tann eller flere feil når man sette den tilbake ? Hva da med dieselpumpens roterende deler, kan disse også låses, eller er det et merke man forholder seg til ?

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende forklaring.

 

Er det ikke også slik at når man tar ut pumpen helt, så må motoren "låses", slik at man ikke får 1 tann eller flere feil når man sette den tilbake ? Hva da med dieselpumpens roterende deler, kan disse også låses, eller er det et merke man forholder seg til ?

 

 

Det er riktig som du sier at det er med dieselpumpen som med feks. registeret på en bil , en tann feil og du får problemer...

Men dieselpumpen i 41-maskinen får du kun motert på en mulig måte , det er kansje tilsvarende for andre motorer også men det får noen andre bekrefte.

Pumpen er festet med 4 bolter til drevet i registeret , disse boltene finnes bak sjøvannspumpen , så den må av .

Disse 4 boltene passer kun en av 4 mulige måter , du kan ikke se det fysisk , det må prøves.

Derfor er det best å tørne motoren til TDC , altså når svinghjulslåsen smetter inn , pumpen har et lite merke i enden på akslingen (på sjøvannspumpe siden når den står i), dette merket vil nå være å se kl.11 .

Derfor blir den greieste måten å montere den slik på igjen , ved å rotere pumpens aksling til dette merke er kl.11 , da passer den noelunde i de 4 bolthullene , da fin justerer du de siste mm med veiakslingen.

PS! pumpens aksling er veldig "fjærende" å rotere , slik at det punktet har ikke uendelig med muligheter , tipper på 6 siden motoren er 6 sylindret , kun tipping....

 

Good luck :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...