Jump to content

Valg av dysespisser til Volvo Penta TAMD41A ?


nimba

Recommended Posts

Svart (redigert)

Er det den motoren du holder på.med nå som skal ha den nye tenningsplaten?

Venter i spenning:-)

 

Hei

 

Beklager all ventingen her....men oppstarten av den siste motoren ble utsatt fordi jeg ønsket og rengjøre dieseltankene samt skifte alle filtre for å minske faren for evnt. nytt vann i pumpene .

I samme slengen skiftet jeg ut Racor vannutskillerene som jeg ikke var særlig fornøyd med , svindyre filtre var det også...!

Vel..nå var vi vel nokså spent på utfallet med den der fortenningsplaten her , men la meg først fortelle at pumpe/dyseskiftet på BB motor ikke var fullt så vellykket som på STB.maskin , det ryker forsatt mer av BB og årsaken KAN være at STB. motor hadde FULL overhaling i 2008 ?

 

Så var øyeblikket kommet , platen på BB dieselpumpe ble tatt av og byttet med platen som skulle gi motoren en viss fortenning , det var egentlig fort gjort , kun et par dråper diesel rant ut under operasjonen så her var det ikke nødvendig med noe lufting på høytrykksiden , motoren var kald og startet som normalt , jeg startet i tillegg STB motor bare for å kunne se forskjell på en motor med eksos og en motor uten eksos....

 

Men skuffelsen kom kjappt når jeg etterhvert kom meg ut , resultatet var rett og slett bedrøvelig , tror kansje det nå var enda verre ? i tillegg gikk motoren dårlig så jeg byttet tilbake og kastet plata på havet , nå vil jeg prioritere forvarming med dieselvarmer som jeg har en egen tråd på HER

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei nimba!

nå har jeg endelig kommt på sjøen og fått testet motorene med nye dysen (41a)

det jeg merker er at motorene har mistet ca 150 omdr på tomgang, så synest jeg at den starter litt ugjevnt

vil ikke gå reint med en gang, begge maskinene går helt likt lurte på om du merket noe sånt,

kan kansje dysene ha innvirkning på tenningspungt?

synest kansje det er mer røyk nå også.

Link to post
Share on other sites

hei nimba!

nå har jeg endelig kommt på sjøen og fått testet motorene med nye dysen (41a)

det jeg merker er at motorene har mistet ca 150 omdr på tomgang, så synest jeg at den starter litt ugjevnt

vil ikke gå reint med en gang, begge maskinene går helt likt lurte på om du merket noe sånt,

kan kansje dysene ha innvirkning på tenningspungt?

synest kansje det er mer røyk nå også.

 

 

:confused: Motorene vil alltid hoste og gå ujevnt ved første oppstart etter et dyseskift , det skyldes luft i "systemet" , visst dette forsetter tipper jeg du har en lekkasje et sted , har du sjekket i selve dysehullet rundt dysen ? , høytrykksrøret på toppen evnt. på pumpen om rørene har vært av ?

Visst du ikke har rørt pumpen har jeg ingen forklaring på hvorfor du har fått mer røyk og lavere tomgang , det kan jo høres ut som om pumpeinnstillingen skulle vært sjekket ? PS! mine motorer går veldig ujevnt første minuttet når de er kald .

Kansje noen andre har en bedre forklaring ??

 

Håper det ordner seg... :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Har snakket med maritim de mener tomgangen kan skyldes litt mindre åpning på de nye spissene, de gamle slapp mer igjennom.

Ellers er det som du sier bare noen minnutter når de er kalde ser ut som de er tette rundt stammen ihvertfall, justere tomgangen litt så får vi prøve:-)

Takk så langt

Link to post
Share on other sites

Visst du ikke har hatt av noen slanger eller koblinger på sugesiden , hjelper det ikke å pumpe på fødepumpen , gå heller over alle koblingene , jeg tenker da på kobberskivene som ligger mellom bolt og banjo , men...visst dette ikke har vært demontert og var tett før du skiftet dysene er det liten grunn til å tro at det er årsaken .

 

Skikkelig lufting får du ved å dra begge gassspakene på fullt forover , løse på toppen av dysene og "kinne" godt....og gjerne stramme til igjen når dette forgår.

 

Frolar: 41-motoren har ikke tilbakeslagsventiler

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

undskyld jeg blander mig her fra danmark. A og B motoren kører ikke med samme stempler. B udgaven er lidt højere komprimeret for at undgå røg udvikling. Så det er vigtigt at på den rigtige dyse. skil dem af og kør til bosch og få dem. hvis der kommer de forkerte i vil der ske en gradvis ned smeltning af stempel fordi den ikke forstøver rigtigt i forhold til stempel.

hilsen claus jensen

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Hei, 

 

Har problemer med en Volvo TD41 motor.

 

Jeg får kun start på den på full gass og da går den ca som ved tomgang, altså den får ikke turtall opp og gassen gir ikke respons. Den har stått i noen år uten start. Det kommer diesel til dysene. Det føles nesten ut som at den rett og slett ikke får nok diesel. Kan det være dieselpumpen som trenger en overhaling, da denne har stått tørr i flere år. Har luftet systemet, ved å løsne på dysene. 

 

Er det sjekkpunkter man kan gå igjennom før en eventuell demontering av dieselpumpen?

 

Denne motoren står i en Volvo FL 4 lastebil. Klarte ikke å finne en bedre egnet forum til denne type motorer. Hvis ikke dette passer inn her så sletter vel admin den.

 

Er det noen som er inne på dette med dieseltilførsel og hva som anbefales å gjøre?

 

 

 

Mvh

 

Ole S

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ny dieselfilter, systemet luftet og fødepumpen fungerer. Er usikker på hva som er i tanken på bilen, er det noe der som kan skape trøbbel? 

Ja, det blir nok demontering av dieselpumpen og dysene for å sende de inn til overhaling.

Takk for svar. 

 

 

Mvh

 

Ole S

Link to post
Share on other sites

.

Er usikker på hva som er i tanken på bilen, er det noe der som kan skape trøbbel? 

Ja, det blir nok demontering av dieselpumpen og dysene for å sende de inn til overhaling.

Takk for svar. 

 

Ja, før du starter en omfattende jobb, kjøp en 5 l med diesel og kjør fra kanna. 

 

Eller tøm tanken  på kanner og fyll på ny diesel.

Når motoren går kan du løsne på et dyse rør for å se om det kommer diesel og om det har noen innvirkning  på turtallet  og så til neste.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har du en lekkasje der suger den antagelig luft, mulig feilen ligger der.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...