nimba Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 (redigert) Er det den motoren du holder på.med nå som skal ha den nye tenningsplaten? Venter i spenning:-) Hei Beklager all ventingen her....men oppstarten av den siste motoren ble utsatt fordi jeg ønsket og rengjøre dieseltankene samt skifte alle filtre for å minske faren for evnt. nytt vann i pumpene . I samme slengen skiftet jeg ut Racor vannutskillerene som jeg ikke var særlig fornøyd med , svindyre filtre var det også...! Vel..nå var vi vel nokså spent på utfallet med den der fortenningsplaten her , men la meg først fortelle at pumpe/dyseskiftet på BB motor ikke var fullt så vellykket som på STB.maskin , det ryker forsatt mer av BB og årsaken KAN være at STB. motor hadde FULL overhaling i 2008 ? Så var øyeblikket kommet , platen på BB dieselpumpe ble tatt av og byttet med platen som skulle gi motoren en viss fortenning , det var egentlig fort gjort , kun et par dråper diesel rant ut under operasjonen så her var det ikke nødvendig med noe lufting på høytrykksiden , motoren var kald og startet som normalt , jeg startet i tillegg STB motor bare for å kunne se forskjell på en motor med eksos og en motor uten eksos.... Men skuffelsen kom kjappt når jeg etterhvert kom meg ut , resultatet var rett og slett bedrøvelig , tror kansje det nå var enda verre ? i tillegg gikk motoren dårlig så jeg byttet tilbake og kastet plata på havet , nå vil jeg prioritere forvarming med dieselvarmer som jeg har en egen tråd på HER Redigert 9.Mars.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
frolar Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 hei nimba! nå har jeg endelig kommt på sjøen og fått testet motorene med nye dysen (41a) det jeg merker er at motorene har mistet ca 150 omdr på tomgang, så synest jeg at den starter litt ugjevnt vil ikke gå reint med en gang, begge maskinene går helt likt lurte på om du merket noe sånt, kan kansje dysene ha innvirkning på tenningspungt? synest kansje det er mer røyk nå også. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 (redigert) hei nimba! nå har jeg endelig kommt på sjøen og fått testet motorene med nye dysen (41a) det jeg merker er at motorene har mistet ca 150 omdr på tomgang, så synest jeg at den starter litt ugjevnt vil ikke gå reint med en gang, begge maskinene går helt likt lurte på om du merket noe sånt, kan kansje dysene ha innvirkning på tenningspungt? synest kansje det er mer røyk nå også. Motorene vil alltid hoste og gå ujevnt ved første oppstart etter et dyseskift , det skyldes luft i "systemet" , visst dette forsetter tipper jeg du har en lekkasje et sted , har du sjekket i selve dysehullet rundt dysen ? , høytrykksrøret på toppen evnt. på pumpen om rørene har vært av ? Visst du ikke har rørt pumpen har jeg ingen forklaring på hvorfor du har fått mer røyk og lavere tomgang , det kan jo høres ut som om pumpeinnstillingen skulle vært sjekket ? PS! mine motorer går veldig ujevnt første minuttet når de er kald . Kansje noen andre har en bedre forklaring ?? Håper det ordner seg... Redigert 20.Mars.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
frolar Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Hei! Har snakket med maritim de mener tomgangen kan skyldes litt mindre åpning på de nye spissene, de gamle slapp mer igjennom. Ellers er det som du sier bare noen minnutter når de er kalde ser ut som de er tette rundt stammen ihvertfall, justere tomgangen litt så får vi prøve:-) Takk så langt Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Er dieselpumpen litt slitt eller at tilbakeslags ventilene på høytrykksrørene lekker kan det bli en litt treg & ujevn start. På de gamle 30 & 40 motorene var det forhåndsvis enkelt å skifte tilbakeslags-ventilene. Hvordan dette er på 41 motoren vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 tenkte å bare gjøre et forsøk på å pumpe opp trykk med føde pumpen før start å se om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Visst du ikke har hatt av noen slanger eller koblinger på sugesiden , hjelper det ikke å pumpe på fødepumpen , gå heller over alle koblingene , jeg tenker da på kobberskivene som ligger mellom bolt og banjo , men...visst dette ikke har vært demontert og var tett før du skiftet dysene er det liten grunn til å tro at det er årsaken . Skikkelig lufting får du ved å dra begge gassspakene på fullt forover , løse på toppen av dysene og "kinne" godt....og gjerne stramme til igjen når dette forgår. Frolar: 41-motoren har ikke tilbakeslagsventiler Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
galsthovej Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 undskyld jeg blander mig her fra danmark. A og B motoren kører ikke med samme stempler. B udgaven er lidt højere komprimeret for at undgå røg udvikling. Så det er vigtigt at på den rigtige dyse. skil dem af og kør til bosch og få dem. hvis der kommer de forkerte i vil der ske en gradvis ned smeltning af stempel fordi den ikke forstøver rigtigt i forhold til stempel. hilsen claus jensen Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 mye intresant og lære her ja ! Sitér dette innlegget Link to post
kauto-oli Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Hei, Har problemer med en Volvo TD41 motor. Jeg får kun start på den på full gass og da går den ca som ved tomgang, altså den får ikke turtall opp og gassen gir ikke respons. Den har stått i noen år uten start. Det kommer diesel til dysene. Det føles nesten ut som at den rett og slett ikke får nok diesel. Kan det være dieselpumpen som trenger en overhaling, da denne har stått tørr i flere år. Har luftet systemet, ved å løsne på dysene. Er det sjekkpunkter man kan gå igjennom før en eventuell demontering av dieselpumpen? Denne motoren står i en Volvo FL 4 lastebil. Klarte ikke å finne en bedre egnet forum til denne type motorer. Hvis ikke dette passer inn her så sletter vel admin den. Er det noen som er inne på dette med dieseltilførsel og hva som anbefales å gjøre? Mvh Ole S Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Ole, Velkommen, Hadde levert inn både dieselpumpen og dysene for en sjekk. Regner da med filtre er rene, systemet er luftet og fødepumpen fungerer( husker ikke i farten om det er fødepumpesil på denne) Sitér dette innlegget Link to post
kauto-oli Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Hei. Ny dieselfilter, systemet luftet og fødepumpen fungerer. Er usikker på hva som er i tanken på bilen, er det noe der som kan skape trøbbel? Ja, det blir nok demontering av dieselpumpen og dysene for å sende de inn til overhaling. Takk for svar. Mvh Ole S Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 (redigert) . Er usikker på hva som er i tanken på bilen, er det noe der som kan skape trøbbel? Ja, det blir nok demontering av dieselpumpen og dysene for å sende de inn til overhaling. Takk for svar. Ja, før du starter en omfattende jobb, kjøp en 5 l med diesel og kjør fra kanna. Eller tøm tanken på kanner og fyll på ny diesel. Når motoren går kan du løsne på et dyse rør for å se om det kommer diesel og om det har noen innvirkning på turtallet og så til neste. Redigert 21.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
kauto-oli Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Prøvde faktisk å løsne på en dyse mens den gikk, da sluknet motoren tvert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 (redigert) Da er den" i orden ", hva med de andre? Redigert 21.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
kauto-oli Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 (redigert) Skal prøve de andre imorn. Kommer tilbake med resultat. Kan det være så lite som at en dyse er defekt? Kan den gi disse symptomer som motoren min har? Redigert 21.April.2015 av kauto-oli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 (redigert) Ja det å, Når du løsner et dyse-rør og motoren ikke stopper eller mister turtall, sjekk om det lekker diesel, da henge dysa og HT-pompa "leverer". Ser dieselen ut som Diesel? Redigert 22.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
kauto-oli Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Okey. Skal prøve det idag. Jeg har tappet tanken og fylt ny diesel. Men det gjorde etter at jeg hadde prøvd å starte på den en hel dag. Kan det være dårlig diesel som er sugd i systemet og lager krøll? Og kanskje fylt filteret med " dritt"? Sitér dette innlegget Link to post
kauto-oli Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Merker nå at det kan være litt lekkasje under gasshendelen til pumpa. Er det noe man klare å fikse selv? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 (redigert) Har du en lekkasje der suger den antagelig luft, mulig feilen ligger der. Redigert 22.April.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.