Jump to content

Sak om (manglende) CE-merking i Dagens Næringsliv


Strandenes

Recommended Posts

Jeg ville bare informere om at Dagens Næringsliv har over en dobbeltside i dag en veldig interessant artikkel om CE-merking av fritidsbåter, hvor en uheldig kjøper av en brukt-importert båt er intervjuet.

 

Et kort resymé av saken finner på nett: http://www.dn.no/privatokonomi/article2150737.ece

 

I saken i papiravisen presenteres det eksempler på falske CE-merker, som er til forveksling de ekte. Synes dette er litt skremmende. For øvrig ligger båten det er snakk om til salgs på Finn igjen, uten CE-merking, så vær obs dersom du skal kjøpe båt.

Link to post
Share on other sites

Fra § 6 fritidsbåtforskriften står dette at lese..

 

(5) Produkter som omfattes av § 2(1) som ikke er CE-merket eller som for øvrig ikke er i overensstemmelse med forskriftens bestemmelser, kan fremvises på messer, utstillinger og demonstrasjoner forutsatt at det ved tydelig merking angis at produktet ikke kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk før det er i samsvar med gjeldende bestemmelser.

Uthevet av meg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mange er opptatt av CE-merkingen uten å være klar over at det ikke er merket som er det viktigste, men samsvarserklæringen som skal være utstedt og undertegnet av produsenten eller den som er ansvarlig for etterkontrollen. Når det foreligger gyldig samsvarserklæring er det bare å sette på foreskrevet skilt med CE-merket. Uten samsvarserklæring er CE-merket lite verdt. Samsvarserklæringen skal være inkludert i eierens papirer sammen med brukerhåndbok (på norsk) og evt. tolldeklarasjon.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig, men den dagen det skjer noe og båten ikke er korrekt merket/ulovlig å bruke, hva da?

 

Mvh

BB

 

Ja hva da - hva da? Hvis du føler du vet svaret er det ingen grunn til å spørre.

Jeg slo bare fast at forsikringsselskaper IKKE spør etter CE merking. Dette gjelder også om de ikke kjenner båtmerket/typen fra før. Hvis du har informasjon som tilsier noe annet så avviker våre oppfatninger.

 

Dette tilsier, slik jeg ser det, at det ikke er et problem å få tegnet forsikring slik det antydes i et tidligere innlegg. Som du meget klart kunne se, har jeg overhodet ikke adressert eventuelle utfordringer knyttet til utbetaling av erstatning fra et forsikringsselskap i et tenkt tilfelle der båten ikke er korrekt merket.Det er heller ikke særlig interessant, og jeg kommer ikke til å bruke tid på dette. Hvis du ønsker det, står det deg fritt. Bare ikke bry meg med det.

Link to post
Share on other sites

Litt feil det du sier NilsPils om samsvarserklæringen. Den skal være en del av brukerhåndboka som skal ligge i båten, men det er ikke den som viser at båten er forskriftsmessig CE godkjent. Det som er viktig å sjekke er at det følger med ett utstedt sertifikat på at Teknisk kontrollorgan har godkjent dokumentasjonen. Uten det, ingen CE... Med dette sertifikat, CE ok...

Link to post
Share on other sites

Leste litt om CE, og under unntak står dette:

 

selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk.

 

Og så står det videre under definisjoner:

 

Gjøre tilgjengelig: Første gang produktet gjøres tilgjengelig for distribusjon i EØS-området etter produksjonsstadiet.

 

Så da er spørsmålet, kan man bruke denne regelen på import av båt hvis du har tenkt å beholde den i 5 år? Eller betyr det at båter eldre enn 5 år er fritatt for CE.

Alt er sakset fra lovdata.

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20041220-1820.html

Link to post
Share on other sites

 

selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk.

Det står selvbygde, ikke selvimporterte.

Så det hjelper nok ikke og referere til denne paragrafen ved egenimport. Kanskje hvis man reiser til, feks, USA og bygger den selv og så importerer den så kan man ta en runde med Tullvesenet. Men tror man vil komme til kort.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Løsningen til fjellmatros høres ut som en veeeeeldig dårlig løsning. Jeg har importert en rekke båter, men å stoppe i tollen å prøve å ta inn en båt for å være selvbygd........det lukter det trøbbel av. Tolvesenet legger seg så absolutt opp i mer en toll og avgifter. Har du ikke orden i CE papirer så kommer du ikke over grensa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...