Jump to content

Lanserer ny båtheis


hasog

Recommended Posts

SVANØY: Gunnar Stavøstrand på Svanøy og Østerbø Maskin har funne løysinga for båteigarar med brattlendt sjørett.

 

 Det er berre å køyre båten på plass og trykke på knappen, så er den lagra og trygg på kort tid.

Av: Jon Holsvik Sørland

– Den hydrauliske båtheisen kan erstatte både kai, flytekai og slipp, opplyser Stavøstrand.

Vêrutsett

Båtheisen skulle også passe bra dersom du er eigar av ei bratt og vêrutsett båtstø, og av den grunn planlegg ein større molo, eller rett og slett har vanskar med å komme deg opp i båten grunna forholda i strandsona av ein eller annan grunn. Heve- og senketida er om lag eit halvt minutt. I øvre posisjon står båten sikra med låsehake.

Inntil to tonn

– Med båten plassert i ein båtheis er den oppbevart trygt og sikkert og er samstundes tilgjengeleg til eikvar tid. Båten er klar til bruk på sjøen på under eit minutt. Tak, hus eller deksel i fleire utformingar kan leverast med, reklamerer han.

Båtheisen har fått namnet Båtheis Light og er utvikla for fritidsbåtmarknaden for båtar inntil 2000 kg. Den totale løftehøgda er på inntil 3,5 m. Det hydrauliske anlegget kan køyrast med 220 V eller 24 V. Styring av hydraulikken skjer via ein liten styrehendel frå båten.

Vidareutvikling

Båtheis Light" er ei vidareutvikling av Båtheis Proff, oppdrettsversjonen, som i dag er i bruk hos Karstensen i Batalden i Flora.

– Light-versjonen eignar seg særs godt for montering på skråberg eller bryggekant, men kan monterast alle stader der det er tilflot.

Denne båtheisen er særskilt tiltenkt båtfolk som ikkje har høve til eller ikkje ynskjer å ha båt liggande på sjøen til eikvar tid, opplyser Gunnar Stavøstrand til slutt.

 

Coast Innovation sin sidehttp://www.coastinnovation.no/

Link to post
Share on other sites

Har vert i kontakt med disse synes dette er spennende. Selv har eg verutsatt tomt og alternativet for å få lengre båtsesong er å bygge molo. Da vil en båtheis bli både billigere å enklere. Kan ta båten opp når det passer meg å bunnsmørre den. Og kanskje eg kan leige den ut til andre som vil bunnsmøre ol. båten sin?

 

Selv om heisen bare tar 2t så mener eg at den kunne forsterkes. Han ville  iallfall ha teikninger av båten min (halco 26) og landskapet, og denne er da meir enn 2 tonn.

Link to post
Share on other sites

Syns det ser litt rotete ut med en masse netting og fendere denne nyheten. Syd på Nøtterøy har det vært en heis som ser mye enklere ut i bruk i flere år nå. Tror det er en Targa 27 (mulig større) den tar opp. Båten fotøyes ved brygga og det ser ut for for meg som at det er kun to gafler som på en vanlig truck som kommer opp av vannet og løfter båten. Enda enklere gjøres det inne i Røssesundet rett nord for SeaHorse Marina.: De sveiver en seilbåt opp langs fjellet etter kun en wire i senter løftepunkt. Jeg tror denne er manuell og hjemmegjort, men det ser utrolig enkelt ut.

Link to post
Share on other sites

Syns det ser litt rotete ut med en masse netting og fendere denne nyheten. Syd på Nøtterøy har det vært en heis som ser mye enklere ut i bruk i flere år nå. Tror det er en Targa 27 (mulig større) den tar opp. Båten fotøyes ved brygga og det ser ut for for meg som at det er kun to gafler som på en vanlig truck som kommer opp av vannet og løfter båten. Enda enklere gjøres det inne i Røssesundet rett nord for SeaHorse Marina.: De sveiver en seilbåt opp langs fjellet etter kun en wire i senter løftepunkt. Jeg tror denne er manuell og hjemmegjort, men det ser utrolig enkelt ut.

Denne heisen på Nøtterøy: Vet du hvem som lager denne? namn/nummer/heimeside?

Link to post
Share on other sites

Syns det ser litt rotete ut med en masse netting og fendere denne nyheten.

Heisen er primært konstruert for bruk ved fiskeoppdrettsanlegg der forholdene er så tøffe at båten må kjapt opp av vannet for ikke å bli skadet av tung sjø og derfor godt utstyrt med fendring.

 

Light-utgaven er langt mindre fendret og beregnet for fritidsbåtmarkedet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Dei kom til vestlandet til meg da eg vurderte en slik lift i fjor. Virket ikkje som dei hadde så mye erfaring, og hadde heller ikkje solgt mer en 1 (?) lift før. Første tilbudet var at vi fikk 50% avslag på monteringen, dersom vi hjalp til med monteringen! Fikk senere et bedre tilbud.

 

Men pga. en del problem ang. beliggenhet, ble prosjektet lagt på is, og vi har heller kjøpt oss heilårsbåtplass ved kysten...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...