Jump to content

Raymarine SeaTalk, Garmin, Silva - kommunikasjon


AndersH

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt seilbåt og har planer om å oppgradere med en del spennende utstyr. Det kommer nok flere tråder i denne "føljetongen" av oppgraderinger, men føst ut er kommunikasjon mellom instrumenter, plotter og pilot.

 

Håper noen her inne kan hjelpe meg litt på vei. Har lest en del, men er jo ikke sikkert jeg har forstått alt dette korrekt.

 

I båten står denne ST2000 piloten:

pilot(1).jpg

 

Så har båten montert følgende instrumenter:

silva.jpg

 

I tillegg har jeg planer om å kjøpe meg en Garmin GPSMAP 4008 eller 4010.

 

Dette handler dermed om å få disse tingene til å prate sammen. Jeg har lest en del og piloten har SeaTalk kommunikasjon forstår jeg (stopp meg når som helst om jeg tar feil).

 

Spørsmål 1:

Jeg forstår det slik at dersom jeg skal lage kurs/track på plotteren og få piloten til å styre etter denne, så må jeg ha en interfaceboks, siden piloten kun har SeaTalk og ikke NMEA direkte? Antar Garmin Plotteren ikke ”prater” SeaTalk. Raymarine har en SeaTalk-NMEA-PC interfaceboks, kan denne brukes? Noen som aner pris og hvor man kjøper en slik?

 

Spørsmål 2:

Jeg ønsker data fra vind/logg over på Garmin plotteren. Noen som kjenner igjen disse Silva instrumentene, og vet om de har MNEA kommunikasjon ut? Evt. om det trengs noe interface der?

 

Spørsmål 3:

Dersom ST2000 autopiloten får informasjon om vind, kan den styre etter vindretning i stedet for kompassretning. Vil Garmin plotteren sende eventuelle vind/logg data videre (som opprinnelig kommer fra Silva instrumentene) til autopiloten slik at jeg både får vind/log data til autopiloten, men også til eventuelle andre SeaTalk instrumenter/multidisplay?

 

Spørsmål 4:

Jeg vurderer å skaffe meg en Raymarine SmartControl fjernkontroll med display. Jeg planlegger å koble denne inn på SeaTalk nettverket sammen med ST2000 slik at jeg kan styre autopiloten derfra. Dersom jeg får dette interfacet fra plotter og autopilot, OG plotteren sendere videre vind/logg data, får jeg da vind/logg data opp på fjernkontrollen?

 

Setter veldig stor pris på om noen kan opplyse meg litt rundt dette!!:-)

 

På forhånd takk for hjelpen!

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Du stiller detaljerte spørsmål AndersH :smiley:

Spørsmål 1:

Interface boksen er nok E85001 og koster i underkant av to båtlapper. Dokumentasjonen som kan lastes ned fra siden jeg linket til viser hvilke data som oversettes fra SeaTalk til NMEA og hvilke som går andre veien. Dette må matches med dokumentasjon for plotter og vindinstrument.

 

Spørsmål 2 og 3:

Overlater jeg til Garmin ekspertene.

Spørsmål 4:

Raymarines trådløse SmartController viser vinddata dersom disse finnes på SeaTalk nettet.

 

PS! Regner med at du har vurdert plotter fra Raymarine? Tror du vil få en enklere integrasjonsjobb dersom plotteren din har SeaTalk + NMEA 0183, men da må du vel opp på C-wide eller E-wide. En brukt C eller E kan være et rimeligere alternativ. SeaTalk bussen er ikke "siste skrik", men enkel og grei å jobbe med.

Link to post
Share on other sites

Heisann, og takker for svar!!:-)

 

Ja, jeg leser jo litt selv, og når jeg da kommer ned på essensen av problemstillingene så må jeg "ringe en venn" (les: spørre på BP). Dermed blir problemstillingene litt detaljerte...:-)

 

Jeg har lest litt om den interfaceboksen og den ser ut som den skal løse komunikasjonen mellom plotter og pilot/fjernkontroll. Det er ikke noe problem at piloten er noen år gammel (5-6)? SeaTalk er bakoverkompatibelt slik at fjernkontrollen og interfacet fungerer sammen med piloten?

 

Valg av plotter:

Jeg har hatt 2 Garmin plottere før (276c og 525) som jeg har vært SUPERfornøyd med.

 

Jeg har leid båt tre ganger hvor det i alle var relativt store Raymarine plottere. Samtlige var ubrukelige dels pga tragiske skjermer, og dels fordi du har er kommet frem (seilbåt) før skjermen har klart å oppdatere seg. Jeg har hatt med meg 276'en som til tross sitt "lommeformat" har gjort en mye bedre jobb. Nå har det sikkert vært "feil" modeller fra Ray og tiden har gått, men jeg har vært så fornøyd med Garmin dingsene og har lyst å holde meg til det.

 

Raymarine har ellers glimrende instrumenter og piloter, så egentlig kunne jeg jo tenkt meg å byttet Silva instrumentene med Raymarine, men det blir nok litt mye styr med givere og greier.

 

Så dermed tenker jeg iallefall i første omgang å se om jeg kan klare å få alt til å snakke sammen til tross for variasjon i merker.

 

Suverent om noen med kjenskap til Silva kunne si noe om hvorvidt instrumentene prater NMEA eller ikke...:-)

 

Og venter i spenning på svar fra "Garmin ekspertene"..:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

SeaTalk er SeaTalk - tror ikke det har skjedd noe på den fronten på en stund. Interfaceboksen og SmartControlleren er ikke helt nye de heller.

 

Jeg synes de nye plotterene til Raymarine er bra, spesielt E-wide, men dette er jo smak og behag.

 

Et alternativ til å bruke plotteren (uansett merke) som sammenkoblingshub er å bruke NMEA og mulipleksere. Altså sende vinddata fra instrument til SeaTalk og til plotter + sende autopilot kommandoer fra plotter til SeaTalk. Prinsippet er enkelt - en sender og mange mottakere på samme leding, mulipleksere legger sammen signal fra to eller flere sendere. Virker "alltid", men det kan bli en del ledninger ut av det. Fordelene er at man er så produsentuavhengig som det går an å bli, og basiselektronikken i båten virker selv om plotteren er av eller ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Silva hadde to serier med instrumenter som så like ut på den tiden. Det er vanskelig å se fra bildet hvilken type du har.

En av seriene var koblet i ett nett, til en "server"/kontollenhet. Denne har NMEA muligheter. (tror den het Nexus) Den andre het STAR, og ha mye mer begrensede muligheter.

 

Du finner mye info og dokumentasjon her:

http://www.nexusmarine.se/templates/Page____224.aspx?epslanguage=EN

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Ut fra bildene så er det ganske åpenbart at jeg har "Star" varianten. Jeg har lest gjennom manualen og det er ikke et ord om kommunikasjon. Eneste er at loggen ser ut til å ha en enkelt ledning som kobles til vind instrumentet, sikkert for å få reell retning og vind.

 

Jeg er ganske bestemt på at jeg skal ha dette inn på plotteren, så spørsmål nr 2.1 blir dermed:

 

Noen som vet om jeg kan skifte til Raymarine ST60 log og vind, uten å bytte givere?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Silva. Log/dybde/temp givere er imidlertid ofte laget av Airmar. Du finner kryssreferanse info på web-sidene deres.

 

Men, givere slites - spesielt vind. Dersom de er en del år så er det sikkert man bør satse videre på de? Og hovedkostnaden med instrumentering ligger oftest i displayene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...