Jump to content

Problemer med førstegangsstart etter vinteren av Volvo B20


ArtVendalay

Recommended Posts

Fikk sjøsatt skuta i går. Sliter med å få fyret i gang B20én etter vinteren.

 

Har fylt tanken til topps, og helt på kondensfjerner og byttet tennplugger. Har kinna et 20 talls ganger og pumpa på med startgass under kinning.

 

... Likevel ingen fyr - bare kinning.

 

Har skrudd ut tennpluggene igjen og latt den stå for å lufte ut eventuell kondens.

Noen med andre forslag eller stalltips.

 

 

(Hører med til historien at motoren harstarta på første forsøk og gått som en klokke helt frem til den ble tatt på land i høst.)

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Tror ikke kostnaden ved nye tennplugger har noe å si, sålenge de samsvarer med hva en B20 skal ha.

 

Jeg vet jeg spør dumt nå, men : Du er sikker på at du har satt på tennpluggledningene i riktig rekkefølge, dvs. at riktig tennpluggledning går til riktig plugg ? Siden du har skiftet plugger og motoren startet lett sist gang du startet den, kan jo dette være årsaken ?

 

Ellers : Blir pluggene dine våte når du kinner, dvs. får motoren bensin ? Sjekk også at hver enkelt plugg gir gnist ved å skru dem ut og holde dem i nærheten av gods (forsiktig så du ikke får støt - hold ikke i pluggen, men hold pluggen i noe isolert). Drei så motoren og se at det blir gnist.

 

Stifter kan du gå over ved å file dem lett med fint smergel eller en nålefil, men de er OK dersom du ikke kan se noe annet enn en glatt overflate. Sjekk også at stiftene har korrekt avstand med å bruke et søkerblad (sjekk avstand i en håndbok) og at de sitter fast.

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt en gnist og komp test, og kontrollert tenningsekkfølgen.

Og om dette er i orden kan kun problem være bensin tilførsel.

 

Skal jeg tippe vil jeg tro du har dårlig eller ingen kompresjon.

Da detter et problem på disse motoren etter lagring hvis ikke du har kjør konserverings olje

gjennom motoren før lagring.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Tar en tur ut i havna nå for å sjekke om pluggene får gnist og sjekke over stift og fordelerlokk, som noen nevnte.

 

Tenningsrekkefølgen er jeg trygg på. Jeg bomma på dette i fjor når jeg kjøpte nye tennpluggledninger, og merket dem med riktig nummer til slutt.

 

Pluggene er fuktige ja, når jeg skrur dem ut, jeg løsnet også bensinfilteret etter mye kinning - dette var fult av bensin (det tilsier vel at bensintilførslen er på plass)??

 

Kompresjon? Hvordan sjekker jeg dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i sin tid samme problemet hver vår på min B20. Alt var tilsynelatende i orden - hadde også gnist. Det som løste problemet var å bytte plugger likevel - tipper gnisten var for dårlig. Dette skjedde hver vår - så det er like greit å ha dette som rutine. Gjør dette aller først.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville først sikret at det er gnist på pluggene. Skru ut en plugg, sett på plugghetten, legg pluggens metall intil gods på motoren. Tørn motoren som for å starte og sjekk om du ser gnist.

 

Dersom det ikke er gnist; rengjør og tørk stiften og fordelerlokket (under fordelerlokk). Åpningen har nok ikke justert seg over vinteren, men du kan jo se om det ser ut til å være passe åpning (skal vel være rundt 0,4 mm).

 

Dersom du hadde gnist hele veien må du finne ut om den virkelig får bensin. Du bruker Choke og tørner for å trekke frem bensin. Dersom du har fått frem for mye bensin (gått sur) pleier man å kunne tørke tilstrekkelig ved å gi full gass uten choke og tørne noen runder. Høres kanskje litt ulogisk ut men poenget er at du åpner fullt for luftgjennonstrømming og på den måten tørker du ut overflødig bensin. Dersom du bruker choke en stund og den ikke starter skal det komme bensin som du skal kunne se ved at pluggene blir fuktige. Tørk evt ut med full gass og ingen choke som beskrevet.

 

Har ikke så veldig mye tro på at den har mistet kompresjon over vinteren. Men, du kan evt helle en kork motorolje i hvert plugghull å tørne rundt noen ganger for å fordele oljen. Se om det hjelper.

 

Du kan måle kompresjon med en kompresjonsmåler. Alternativt kan du få et inntrykk ved å prøve å tørne den med og uten plugger. Tørner den like lett med pluggene i som uten har du kompressjonsmangel. Kanskje toppakning har forvitret ila vinteren (er den saltvannskjølt?) el. Sjekk evt om oljen har vann, er grå el.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som samme problem jeg hadde med motorsykkelen første våren etter å ha stått brakk en vinter.

Løsningen var å tømme flottørkammrene på forgasserne, så det kommer ren ny bensin fra tanken.

Bensin som står i forgasserene lenge har en tendens til å fordampe, slik at det som er igjen ikke er like lett antennelig. Og pluggene blir våte.

(PS! dette forsterkes veldig på 2-taktere for de som har det)

 

Etter at jeg begynte med dette, startet den på første, hver vår.

Link to post
Share on other sites

Tømme flottørkammrene på forgasserne ? - Spør sikkert dumt nå - men jeg er som nevnt i andre tråder svært lite kyndig :)

 

Innebærer dette at jeg må skru ut forgasserne eller er det en annen måte å gjøre det på?

 

- Har nå byttet fra billige tennpluger fra Biltema, som noen mente var søppel, til Boch plugger som burde være kurante.

Har gjort eksperimentet med å holde en av pluggene inntil motorblokka - ingen gnister av det.

 

- Jeg fant da et sett med Rotor, stift og kondensator som jeg kjøpte i fjor. Byttet stift og rotor (var ganske fuktig under den gamle stifta). Men fremdeles ingen gnist når jeg holdt tennplugg inntil motorblokka. :confused::headbang: :headbang: :headbang:

 

- Det lukter bensin når jeg tar ut tennpluggene - og det tilsier vel at det er bensintilførsel.

 

Står jeg da igjen med kompresjon - eventuelt å tømme gammel bensin fra flotørkammere på forgassere som Arvid 65 nevner over her? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal folk ha så utrolig mange unyttige råd.det er jo nevnt at pluggene blir våte.Da kan dere GLEMME at det er bensin tilførselen det er feil med.

Det ble også nevnt at den ikke tenner selv med startgass.Tror dere FORTSATT at det er bensin det er problem med?

Feilen ligger i tennings anlegget og ferdig med det.

Sjekk at du har 12v på pluss coil når tenning er på og at det fortsatt er strøm dær når du kinner.Om de\u ikke har det så ligger feilen antakelig i tenningslåsen eller ledninger derifra og til coil.

Har du forkoplings motstand på coilen så sjekk om den er død.

Har du fortsatt ikke gnist så sjekker du om du har strøm ned på stift og at den dryter når du kinner motoren rundt.

Har du sjekket alt dette og den fortsatt ikke starter så bytter du kondensatoren og starter opp.

Du har en mulighet til og det er kabelen fra coil til fordelerlokket,den kan være gåen men lite trolig.

Glemm ALT som har med bensin og kompresjon som folk vaser om.Få først gnist på pluggene,du kan ha så god kompresjon du bare vil og så mye bensin og startgass du vil uten at den tenner om ikke pluggene gnistrer.

Link to post
Share on other sites

Har du ingen gnist - får du ikke fyr - så enkelt er det med den saken.

 

Du skriver at du holdt pluggen inntil blokka - det gir ingen gnist alene - motoren må snurres, og det med tenningsnøkkelen på :-) Enkleste måten er å dra den på starteren. Så er det viktig at pluggen får jordforbindelse/virkelig kommer i elektrisk kontakt med blokka (samtidig som du hele tiden er litt engstelig for å få en karamell !) Synes du det er vrient, kan du bruke en startkabel - sett den ene enden på et sted du ser det er bart metall på motoren og den andre setter du pluggen i - når du så drar motoren rundt med starteren (og husk tenninga må være på) skal det komme gnister på pluggen.

 

-ko

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal folk ha så utrolig mange unyttige råd.det er jo nevnt at pluggene blir våte.Da kan dere GLEMME at det er bensin tilførselen det er feil med.

 

Det ble også nevnt at den ikke tenner selv med startgass.Tror dere FORTSATT at det er bensin det er problem med?

Glemm ALT som har med bensin og kompresjon som folk vaser om.Få først gnist på pluggene,du kan ha så god kompresjon du bare vil og så mye bensin og startgass du vil uten at den tenner om ikke pluggene gnistrer.

 

Du provoserer litt med de store bokstavene.

Det går an å svare på forumet her uten å drite ut alle andre! (som bare prøver å være hyggelige, å hjelpe med det de kan.

 

Det var først i innlegget før ditt, at det kom fram at det det ikke var gnist, og da er jeg enig i at det må til først.

Men har du gnist, og du har kinnet på starter, med dårlig bensin, eller vann i bensin for den saks skyld.

Da er pluggene blitt våte, og du kan spraye så mye startgass du bare vil, uten at det tenner.

Link to post
Share on other sites

Feilen ligger i tennings anlegget og ferdig med det.

Sjekk at du har 12v på pluss coil når tenning er på og at det fortsatt er strøm dær når du kinner.Om de\u ikke har det så ligger feilen antakelig i tenningslåsen eller ledninger derifra og til coil.

Har du forkoplings motstand på coilen så sjekk om den er død.

Har du fortsatt ikke gnist så sjekker du om du har strøm ned på stift og at den dryter når du kinner motoren rundt.

Har du sjekket alt dette og den fortsatt ikke starter så bytter du kondensatoren og starter opp.

Du har en mulighet til og det er kabelen fra coil til fordelerlokket,den kan være gåen men lite trolig.

Glemm ALT som har med bensin og kompresjon som folk vaser om.Få først gnist på pluggene,du kan ha så god kompresjon du bare vil og så mye bensin og startgass du vil uten at den tenner om ikke pluggene gnistrer.

 

- Har fått hjelp til å sjekke spenning til coilen i dag. Viste seg at det ikke kom strøm inn. Vi fant en kabelsko med brist i og byttet denne. (Trodde et øyeblikk at saken skulle være løst) - fremdeles ikke gnist. Vi koblet da på nye ledninger til coil og hentet strøm direkte fra batteriet. Fremdeles ingenting

 

Usikker på om vi så etter forkoplingsmotstand på coilen. (skal treffe karen i ettermiddag igjen, sammen med en mekaniker- tar det opp da)

 

kabelen fra coil til fordelerlokk gjenstår å teste - den var også ny i fjor og har gått knirkefritt.

 

Justert på stift og satt tilbake den gamle igjen (da den nye jeg hadde satt inn var litt stor.)

 

- Fremdeles dødt og fremdeles åpen for gode forslag. Utfordringen ligger åpenbart i tenningen som det ble nevnt over. Ingen gnist ingen ild.

 

Og lukten av bensin fra plugg hullene skulle vel underbygge det.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som samme problem jeg hadde med motorsykkelen første våren etter å ha stått brakk en vinter.

Løsningen var å tømme flottørkammrene på forgasserne, så det kommer ren ny bensin fra tanken.

Bensin som står i forgasserene lenge har en tendens til å fordampe, slik at det som er igjen ikke er like lett antennelig. Og pluggene blir våte.

(PS! dette forsterkes veldig på 2-taktere for de som har det)

 

Etter at jeg begynte med dette, startet den på første, hver vår.

Jeg regner med at det nå er opplest og vedtatt at feilen skyldes tenning/strøm, men likevel:

Også i min B20 hadde jeg et par vår'er problem med at bensinen i flottørkammeret var blitt til en geleaktig masse - var blitt tilblandet med vann. Rensket det mekanisk rent og så fikk jeg start.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...