Jump to content

Drev på båter over 6500 kg


pivago

Recommended Posts

Med dieselprisene som er nå er det fristende å begynne å se på båter med drev. Jeg har sett litt på Flem 340 med sånn instalasjon. Jeg er i utgangspunktet noe lunken til drev (noe som er arvet etter min far) men det må jo ha blitt bedre med årene dette også.

Jeg har f.eks. hørt at på større/tyngre båter er dette ingen god kombinasjon.

 

Det er selvsagt en forutsetning at man gir drevet det vedlikhold det trenger hvert år.

 

Er det noen som har erfaring med dette og kan komme med tips?

Link to post
Share on other sites

Dersom det er dobbel motorinstallasjon er det ingen problemer med så tung båt med drev. Belastningen på hvert drev blir da selvsagt liten i forhold til dersom det er enkel installasjon. Jeg kjenner ikke båttypen du nevner og vet ikke om den har en eller to motorer. Har selv båt på over 7 tonn med 2xVP KAD44 med drev. Har så langt bare positive erfaringer. Båten er svært lett å manøvrere, og bruker veldig lite drivstoff i forhold til størrelse/ ytelse. En stor fordel med drev er, slik jeg ser det, at du får plassert motorene helt bakerst i båten. Man får da utnyttet plassen mye bedre til sovekabiner og annen innredning. Det er også mulig å heve drevene (beach-mode) dersom man er på grunt vann slik at propellene ikke blir utsatt for eventuelle skader. Ulempen er at det blir flere service-punkter. Belger må skiftes + oljeskift på drevene. Dette gjøres imidlertid samtidig som båten uansett må på land for spyling/ stoffing, så dette er ingen big deal.

 

Har lest her på forumet at mange er skeptiske til drev, men det forekommer meg at dette stort sett gjelder eldre installasjoner.

Link to post
Share on other sites

Drev er vel i utgangspunktet bedre enn aksel i enhver forstand med hensyn til manøvrering som nevnt over men sluntrer en med vedlikeholdet kan det fort bli dyrt.

 

Den største ulempen jeg kan se er dette styret med å demontere/påmontere hver sesong. Spesielt på VP drev. Skifting av belg i så henseende det minste problemet men en må regne med en 5-600 kr sesongen i form av sinkringer,belg,oljeskift pr drev.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken motor du har i den båten.

Men hvis det er singel installasjon ville jeg gått for bravo 2

Vis det er dobbel installasjon ville jeg godt for bravo 3

 

bravo 2 er et skuddsikkert drev du kan få i "alle" utvekslinger og

ikke minst opp til 20" propell.

 

bravo 3 er et drev med twin propellere som lager lite støy og gode

manøvreringegenskaper.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om dieselkostnaden er relevant ift drev eller aksel. Spørs jo hvor mye du kjører. Denne flem 340 er vel en rimelig båt og dobbelinstallasjon er vel uaktuellt? Jeg ser det er en på finn med bravo 2X (etter at B3'n rasa tipper jeg) Det er nok i overkant høy belastning på ett drev å drive en sånn båt, planende båter som gjør 40kn+ har jo bestandig to drev og dermed mindre belastning i cruise. Med thruster foran og bak er det jo enkelt å lukeparkere også. Drevtrim er jo fint, men kanskje ikke nødvendig på denne båten? Lykke til :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mye jobb å ta av et drev eller to, men du trenger et stativ. det er iallefall en fordel. Når det gjelder drevhavari så skyldes nok mange at det slurves med å sjekke olja på drevet. Nivået er viktig for at øvre gir skal få smøring/kjøling og ved utett akseltetting trekkes det inn sjøvann når drevet avkjøles. Bytt simmerringer på propelleraksling på alder, ikke etter at det lekker. Konsekvensen av utett akseltetting er litt annerledes på aksling.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene.

Det er nok det med kanskje for stor belastning jeg tenker på. En installasjon og planende båt på ca 7 tonn har jeg blitt anbefalt å ikke kjøpe, men måtte høre om det var noen som hadde annen erfaring på dette. Har nå Flem 340 med Volvo 370 hk, vinkelgir og aksling nå som bruker 2,1 pr.nm på en fart 21-22 knop Det er ikke så mye i forhold til andre men har hørt at med drev kommer du helt ned mot 1,5 pr nm

Link to post
Share on other sites

Duoprop hjelper nok endel på forbruket på en sånn båt, kanskje 10-15%. Drev kontra strak aksel har også fordelen med propellens installasjonsvinkel samt mulighet til å trimme til optimalt baugløft, med strak aksel oppnår du dette ved riktig vektplassering. IPS er nok mest drivstofføkonomisk, men det regnestykket får ikke jeg til å gå opp..... Da måtte jeg hatt en diger Feretti el.l. :cool:

Link to post
Share on other sites

Like rik og like fattig når sesongen er over likevel :flag_bp:

Man må nyte det man har.. :cheers:

 

Det er jeg helt enig i :cheers_wine:

 

Her er iallefall en sammenligning på Drev vs aksling :

 

h**p://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($all)/68EA2346979E14B9C125762000467038?OpenDocument

 

Mvh

Folkede

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...